Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Unikátní Amilcar pro Le Mans

Firma Societé Nouvelle pour l Automobile Amilcar vyráběla nejdříve závodní a sportovní automobily, od konce 20. let minulého století pak přešla na cestovní modely. Zkratka vznikla ne právě zdařilým spojením jmen jejich zakladatelů Emila Akara a Josepha Lamy.

Firma vznikla vlastně převzetí,m automobilky Le Zebre, která se ocitla ve finančních potížích, a tak právě pánové Akar a Lamy odkoupili továrny včetně mechaniků Edmonta Moyeta a André Morcela.

První Amilcar, typ CR se čtyřválcem 908 cm³/18 k vyjel na silnice v roce 1921. Typ E z roku 1927 byl poprvé v historii firmy vybaven diferenciálem a model CGS Gran Sport (1924) měl brzdy na všech kolech. Zpočátku byla závodní činnost zdrojem reklamy a vozy Amilcar, ač měly poměrně malý objem, se zařadily mezi velice úspěšné automobily. Jen v roce 1924 získaly 102 prvních míst, v roce 1927 vyhrály Rallye Monte Carlo a v Le Mans obsadily 3. a 4. místo. Nesmíme zapomenout ani na šestiválec Typ CE, který měl s kompresorem Roots výkon 75 k a dosahoval rychlosti 200 km/h.

V polovině 80. let objevil rakouský veteránista Reinhard List v jednom belgickém městečku sklad s náhradními díly na francouzské automobily Amilcar, známé svými úspěchy na závodních tratích. A našel dokonce pozůstatky neobvyklého závodního vozu, postaveného v roce 1934 po vzoru Bugatti GP 1923 nazývaného Tank. Tři tyto vozy s motorem o objemu 1150 cm – 74 kW a hmotností 450 kg byly v roce 1934 nasazeny i do závodu 24 hodin Le Mans a jeden z nich je dnes díky panu Listovi zúčastňuje veteránských akcí.

Výroba automobilů Amilcar byla ukončena v roce 1937, kdy firmu převzala další francouzská automobilka Hotchkiss.


JL 23.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar