Václavova podzimní jízda
Uplynulý prodloužený víkend se nesl ve znamení návštěvy papeže a svatováclavských oslav po celé republice. Jeden z největších svátků oslavil také Chouzavský spolek veteránistů, a to vlastně hned dvakrát.
Závěrečnou Spanilou jízdou ukončili letošní veteránskou sezonu v restauraci Na rovinách, kde zároveň slavili Václava, a to hned třikrát. Středem pozornosti byl pochopitelně Maestro Václav Zapadlík, ale blahopřálo se také Václavu Šerclovi a Václavu Přibylovi (bratr paní Zapadlíkové) a také Michalu Pomahačovi, jenž má svátek dneska, a tak mu touto cestou blahopřejme.
A že není v chouzavském spolku nouze o historické automobily, dokládá Spanilá jízda, která vedla přes Kytín, kolem kaple a přes Mníšek pod Brdy do Stříbrné Lhoty, kde byla malá přestávka. Místní hasiči zde totiž otevírali novou zbrojnici. Pak už se pokračovalo za krásného podzimního podvečera na Kytínskou louku k Dernerům, respektive do vyhlášené hospody Na rovinách, na skvělou svíčkovou z divočáka, zapíjené Granátem.
Kolonu vedl pochopitelně nejstarší automobil, nejen chouzavského spolku, ale dost možná v celých Čechách. Nádherný Renault IV (a) se čtyřválcem 4,4 litru, řízený Michalem Pomahačem. V krátkém sportovním provedení bylo v roce 1904 vyrobeno šest kusů, dochovaly se snad jen dva. Za ním následoval ing. Ivo Daněk s dalším Renaultem, valníčkem NN z roku 1923. Tento model je osazen karosérií Normandie s dřevěnou zadní části korby. Zatímco řidič sedí na tehdejší dobu v celkem pohodlném sedadle, tak spolujezdci, v tomto případě manželce Zorce, muselo stačit nouzové sklopné sedátko. Také třetím vozem, s nímž jel Mirek Prokůpek, byl Renault – malý svižný kabriolet 8 CV z roku 1933, čtvrtým vozem sice už nebyl Renault, ale pocházel také z Francie. Jde o Peugeot 202 UH Josefa Holakovského. Tento užitkový automobil s řadovým čtyřválcem 1,1 litru, vyrobený v roce 1947, můžete občas spatřit také ve filmech. Když jej Josef Holakovský přivezl z Francie, tak stačilo automobil pouze vyčistit, vyměnit pneumatiky, dále různé hadičky a namontovat akumulátor. A tak jezdí dodnes.
I pátý automobil se narodil ve Francii – velký osmiválcový Voisin C3L Jaroslava Čermáka má v technickém průkaze rok 1924 a patří mezi nejzajímavější automobily v naší republice. Tím výčet francouzských exemplářů končí. Český automobilový průmysl zastupoval speciální model Balilla, aneb Walter Junior Václava Zapadlíka. Původně se jednalo o dvoudveřový uzavřený model, ale podle návrhu Maestra mu při renovaci uříznuta střecha. Do jeho sbírky patří ještě VW Brouk, s nímž vyjela paní Jaroslava Zapadlíková, milovnice koní, psů a koček, které nikdo neřekne důvěrně jinak než Méřa. Vlastimil Dušek vyvětral naposledy červený automobil Auto 30 a druhý oslavenec Václav Šercl se shlédl ve vojenské klasice – Jeepu Willys z roku 1944.
Všechny tyto automobily budete moci opět příští rok vidět na nejrůznějších veteránských akcí po celé České republice. A možná přibude i nějaké překvapení.
JL, 29.9.2009
A že není v chouzavském spolku nouze o historické automobily, dokládá Spanilá jízda, která vedla přes Kytín, kolem kaple a přes Mníšek pod Brdy do Stříbrné Lhoty, kde byla malá přestávka. Místní hasiči zde totiž otevírali novou zbrojnici. Pak už se pokračovalo za krásného podzimního podvečera na Kytínskou louku k Dernerům, respektive do vyhlášené hospody Na rovinách, na skvělou svíčkovou z divočáka, zapíjené Granátem.
Kolonu vedl pochopitelně nejstarší automobil, nejen chouzavského spolku, ale dost možná v celých Čechách. Nádherný Renault IV (a) se čtyřválcem 4,4 litru, řízený Michalem Pomahačem. V krátkém sportovním provedení bylo v roce 1904 vyrobeno šest kusů, dochovaly se snad jen dva. Za ním následoval ing. Ivo Daněk s dalším Renaultem, valníčkem NN z roku 1923. Tento model je osazen karosérií Normandie s dřevěnou zadní části korby. Zatímco řidič sedí na tehdejší dobu v celkem pohodlném sedadle, tak spolujezdci, v tomto případě manželce Zorce, muselo stačit nouzové sklopné sedátko. Také třetím vozem, s nímž jel Mirek Prokůpek, byl Renault – malý svižný kabriolet 8 CV z roku 1933, čtvrtým vozem sice už nebyl Renault, ale pocházel také z Francie. Jde o Peugeot 202 UH Josefa Holakovského. Tento užitkový automobil s řadovým čtyřválcem 1,1 litru, vyrobený v roce 1947, můžete občas spatřit také ve filmech. Když jej Josef Holakovský přivezl z Francie, tak stačilo automobil pouze vyčistit, vyměnit pneumatiky, dále různé hadičky a namontovat akumulátor. A tak jezdí dodnes.
I pátý automobil se narodil ve Francii – velký osmiválcový Voisin C3L Jaroslava Čermáka má v technickém průkaze rok 1924 a patří mezi nejzajímavější automobily v naší republice. Tím výčet francouzských exemplářů končí. Český automobilový průmysl zastupoval speciální model Balilla, aneb Walter Junior Václava Zapadlíka. Původně se jednalo o dvoudveřový uzavřený model, ale podle návrhu Maestra mu při renovaci uříznuta střecha. Do jeho sbírky patří ještě VW Brouk, s nímž vyjela paní Jaroslava Zapadlíková, milovnice koní, psů a koček, které nikdo neřekne důvěrně jinak než Méřa. Vlastimil Dušek vyvětral naposledy červený automobil Auto 30 a druhý oslavenec Václav Šercl se shlédl ve vojenské klasice – Jeepu Willys z roku 1944.
Všechny tyto automobily budete moci opět příští rok vidět na nejrůznějších veteránských akcí po celé České republice. A možná přibude i nějaké překvapení.
JL, 29.9.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout