Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránská přehlídka u Berounky

V neděli jsme vyrazili do Dobřichovic na šestý ročník akce Veteráni pod zámkem. A netušili jsme, že za svůj vznik může vlastně závod Zbraslav – Jíloviště. Akce si během krátké doby získala na oblibě. Což dokazuje nebývalé množství historických vozidel, které dorazily k Berounce.

„Vznik je poměrně jednoduchý. Když jsme před lety hledali doplňková program k závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště, tak jsme hledali vhodnou lokalitu, kam v neděli vyrazit. Napadli nás Dobřichovice, a protože se nám tady líbili, našli jsme i podporu u pana starosty, tak jsme si s Jirkou Krupičkou řekli, že pod zámkem zkusíme uspořádat sraz. Výsledek můžete vidět. Dneska se sem sjelo takřka dvě stě vozidel,“ vysvětluje Jirka Patočka.


Tak trochu akce připomíná Soutěž elegance v Roztokách. Některá vozidla jsem viděl nedávno. Ale Dobřichovice mají oproti Roztokám několik výhod. Jednak krásné prostředí na břehu Berounky, ale především prostor, kde lze vystavit převážně osobní automobily. A díky tomu se návštěvníci rozptýlí a nepřekážejí si. K tomu ještě živá jazzová hudba, dobré pivo i klobása. Prostě pohodová akce.



Předběžně se přihlásilo zhruba na sto padesát vozidel, někteří nepřijeli, naopak jiní dorazili bez ohlášení, a tak jsme ve startovní listině napočítali 230 vozidel (ale bylo jich víc, někteří majitelé se ani neobtěžovali k registraci) převážně osobních automobilů, asi třicet motocyklů, několik traktorů, jeden nákladní automobil Praga V3S, několik kočárků atd. Snad jen autobus chyběl.


Nejstarší automobily byly tentokrát vyrobené v roce 1927, a to Praga Piccolo a Citroën B14, o dva roky mladší pak nádherný Auburn 8-20 nebo z roku 1930 například Bugatti 40 a Ford A nebo Nash 130. Do Dobřichovic přijíždí každoročně i hodně amerik. Bývá jich tolik, že by mohly mít vlastní Soutěž elegance. V ní by se určitě hodně vysoko umístil Cadillac de Ville (1958), z dalších jmenujme Pontiac Le Mans (1967), Buick Super Rivier (1950) nebo sportovní Chevrolet Corvette (1972). Z evropských značek se nikdy neokouká pohled na Mercedes Benz W111 z roku 1963 nebo Opel Commodore Coupe vyrobený o pět let později.


Ovšem bezpochyby největším skvostem byl Laurin Klement, který měl svoji premiéru a o jeho znovuzrození se postaral pan Petr Šafář.


Kdo si pospíšil, tak viděl ještě dvacítku automobilů (MG, Alvis, Bentley, BMW), které se před polednem vydali na jízdu Jiřího Kristiána Lobkowicze do Mělníka. Vzpomínková jízda se uskutečnila k uctění památky jednoho z našich velkých závodníků J.K.Lobkowicze, který tragicky zahynul na berlínském okruhu Avus 22.května 1932.



Někteří návštěvníci se podivovali, proč byl vystaven nový supersportovní vůz Bugatti Chiron, K tomu Jiří Krupička vysvětluje: „Jednalo se o srovnání rozdílu 90 let v automobilovém průmyslu. Bugatti T40 z roku 1930 (zvítězilo v kategorii automobilů) a moderní exkluzivní Bugatti Chiron. Pokud to půjde, budeme tyto rozdíly ukazovat i na dalších ročnících. Příště zkusíme zase něco vymyslet. Tímto děkujeme panu Hruškovi za Bugatti T40 a panu Chladovi za Bugatti Chiron. Moc si všech vozidel na výstavě vážíme.“



JL 20.5.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar