Wankel - minulost nebo budoucnost?
Žádná zaprášená nostalgie ale speciální výstava s názvem Mobilita s Wankelem, byla součástí letošní Retro Classics a v podstatě tak trochu navazovala na loňskou přehlídku automobilů Mazda z kolekce sběratele a prodejce vozů Mazda pana Joachima Freye z Augsburgu.
Ve třicátých letech 20. století stál motor s otáčivými písty, vyvinutý Felixem Wankelem, ve stínu velkého „bratra“ – motoru se zdvihovými písty. Od té doby se vedou horlivé diskuse o přednostech a nevýhodách obou technologií. Pro některé enthusiasty je Wankel motor dokonce obětí globálních hospodářských machinací. Při tom do dneška nebyl vlastně zavržen. „Výstavou chceme ukázat rozmanitost použití motoru Wankel“, vysvětluje organizátor Joachim Frey z Mazda Deutschland. Už v roce 1962 uzavřel japonský výrobce licenci s firmou NSU o využití a vývoji motoru Wankel. „Ale jen málo lidí ví, že existoval třeba také Citroën s Wankelem. Kromě toho byl používán v motocyklech, pilách, sekačkách na trávu nebo v modelech letadel. Felix Wankel byl puntičkář, který udělal pár bláznivých věcí, třeba i malý člun, který by táhl vodního lyžaře.“
Legendou je bezpochyby Ro80, který byl společně s ostatními známými vozidly jako NSU Spider, na výstavě k vidění, stejně jako například exotické kusy jako je ruská policejní Lada nebo jeden ze dvou automobilů, který Mazda vyrobila konstruktéru Felixu Wankelovi a věnovala jako dárek, i když sám nevlastnil řidičský průkaz. Nechybí ani zajímavý autobus Mazda Parkway z malé série 44 kusů. Autobus s 19 sedadly pochází z roku 1974 a jedná se o jediný dochovaný exemplář s originálním motorem.
Expozice neměla být ovšem žádným nostalgickým pohledem do minulosti, ale ukázat, že Wankel není jen muzejním exponátem. Svým dlouhým spalovacím prostorem je totiž velice dobře vhodný pro vodíkový pohon. Frey je přesvědčen, že v budoucnu bude hrát ještě velkou roli. O důvod víc, proč se držet koncepce Wankelu.
J.Lasík, 28.3.2011
Legendou je bezpochyby Ro80, který byl společně s ostatními známými vozidly jako NSU Spider, na výstavě k vidění, stejně jako například exotické kusy jako je ruská policejní Lada nebo jeden ze dvou automobilů, který Mazda vyrobila konstruktéru Felixu Wankelovi a věnovala jako dárek, i když sám nevlastnil řidičský průkaz. Nechybí ani zajímavý autobus Mazda Parkway z malé série 44 kusů. Autobus s 19 sedadly pochází z roku 1974 a jedná se o jediný dochovaný exemplář s originálním motorem.
Expozice neměla být ovšem žádným nostalgickým pohledem do minulosti, ale ukázat, že Wankel není jen muzejním exponátem. Svým dlouhým spalovacím prostorem je totiž velice dobře vhodný pro vodíkový pohon. Frey je přesvědčen, že v budoucnu bude hrát ještě velkou roli. O důvod víc, proč se držet koncepce Wankelu.
J.Lasík, 28.3.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout