Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Wikov 70 - osmiválcový unikát

Značku Wikov, ve své době největší československou továrnu na zemědělské stroje, lokomobily, spalovací i elektrické motory, která vznikla v roce 1878 v Prostějově, mají na svědomí dva pánové – František Wichterle a ing.Josef Kovářík.

Po první světové válce rozšířila program o traktory a v roce 1922 také o osobní automobily, ale bohužel jen do roku 1934. Malá moravská automobilka Wikov v Prostějově zahájila výrobu automobilů v roce 1925 malým čtyřválcem s označením 7/28 o objemu 1,5 litru, podle vzoru italského motoru Ansaldo. Následující typ 35 měl již objem 1743 cm³ a Wikov 40 byl dokonce dvoulitrový, všechny s rozvodem OHC. Vozidla byla dodávána se třemi rozvory na přání zákazníka.
Automobilů Wikov se mnoho nedochovalo, o to větší bylo před několika lety překvapení v podobě osmiválcového typu 70, jenž vznikl v letech 1930 až 31 vzhlede,m k malému zájmu pouze v několika exemplářích. Údaje o počtu se rozcházejí, někdo tvrdí dva, jiný tři, dokonce i pět. Jeden měl být snad vyvezen do Maďarska, jiný přestaven na požární speciál (údajně vůz na fotografii). Ale to není dnes už tak podstatné. O tomto modelu kdysi vyprávěl ing. Hausmann panu Václavu Zapadlíkovi a ukázal mu nepříliš kvalitní fotografii. Podle ní před lety namalovat Maestro obraz a poté také výkresy. Podle nich pak Vratislav Veselý postavil na dochované šasi elegantní karosérii.
V roce 1930 se továrna rozhodla přijít na trh s vozem, který by zaujal movitější klientelu. Bylo ale třeba větší a silnější motor a z úsporných důvodů sáhla konstrukce po úspěšném motoru typu 35 a spojila tyto dvě čtyřválcové jednotky do jednoho bloku. Tím vznikla řadový osmiválec objemu 3485 cm³ s výkonem 70 k při 2800/min. Podvozek byl snížen a při rozchodu 1350 mm s rozvorem 3250 mm vyl předurčen pro stavbu velkého vozu.
Zůstalo však jen u prototypu a dle dochovaných fotografií existovalo pravděpodobně od tří do pěti vozů. Jedním z důkazů byl český film s Hugo Haasem, kde bylo možné vidět limuzínu s drátěnými koly již s poklicemi, dále Faeton při Alpské jízdě a kabriolet ve Zlíně. Nelze vyloučit ani přestavbu, protože Wikov vyráběl karosérie i kusově a variabilnost karosárny byla pověstná.
Ještě dodejme, že Wikovy s aerodynamickou karosérií znamenaly důležitý přínos v čs. karosářské škole a vyznačovaly se na svou dobu velice pokrokovou konstrukcí. Přínosem pro celý náš automobilový průmysl se staly vyměnitelné ocelové kalené vložky válců v siluminovém bloku, písty z elektronu či simduralu, ojnice z duraluminia atd.


J.Lasík, 25.2.2011




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar