Zbraslav -Jíloviště - změna závodu prospěla
Závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště se pořádal s menšími přestávkami v letech 1908 až 1932 (14 ročníků), a tak je jasné, že v něm mohly startovat automobily vyrobené do roku 1932. Po dlouhé přestávce byl obnoven v roce 1968 a letos proběhl již 84. ročník.
Před několika lety jsme si dovolili napsat, že by si závod Zbraslav – Jíloviště, jehož význam přesahoval hranice naší republiky a patřil do Mistrovství Evropy, zasloužil lepší výběr automobily a omezit účast poválečných vozidel. Tehdy jsme se zlou potázali. Letos vzala organizování do svých rukou paní Markéta Profeldová a se svým manželem Standou dokázali to, po čemž jsme volali.
Do jízdy pravidelnosti byly připuštěny jen předválečné automobily a motocykly, k tomu samostatná kategorie historických formulí a sportovních vozů padesátých let. A ještě jeden husarský kousek se jim podařil. Na Zbraslav dorazila dvacítka vozů Bugatti nejrůznějších typů, včetně jedné v nálezovém stavu. Věc na naše poměry nevídaná. Mnozí se obávali, že když nebudou moci startovat novější vozidla, tak bude náměstí poloprázdné. Opak byl pravdou. Praskalo ve všech a automobily se sem jen tak vešly. Bylo jich na sto padesát. Přijeli i veteránisté, kteří Zbraslav právě kvůli novým automobilům vynechávali, když říkali co bych tam mezi „leštěnkama“ dělal.
O bugatkách a formulích připravujeme samostatné články, a tak se podívejme, co zajímavého bylo v sobotu na Zbraslavi k vidění. Především dva krásné automobily Hispano Suiza Vladislava Nováka a Ivo Smutného, a to ještě nedorazil Bohuslav Klein. Mirek Krejsa s paní předvedli opět super jízdu s Lagondou Three Litre. Stejně jako Jiří Kalista se synem v Alfě Romeo 6C.
Nejstaršími automobily byl Buick Speedster (1912) Tomáše Kalkuse a Cadillac 55 (1917) Václava Macháčka. Ne každý den je k vidění Pontiac Silver Streak z roku 1938 Pavla Národy.
Ale abychom nezapomněli na českou produkci, které vévodily bezpochyby dva překrásné automobily Walter Super 6 a Walter 6B nebo „novinka“ Praga Grand z roku 1921. Václav Kafka opět prohnal závodní Wikov 7/28, závod nevynechal ani Karel Petschke s Austinem Seven, a tak bychom mohli pokračovat. Trochu zamrzí, že Škoda-Auto zatím nenašla na Zbraslav cestu, byť obsazuje mnoho veteránských akcí v zahraničí. A určitě by bylo co představit, třeba nedávno zrestaurovaný proudnicový model 935 Dynamic z roku 1935.
Své místo mají na náměstí tradičně i motocykly, letos jsme jich napočítali padesátku včetně několika sajdkár. Rudge Wittworth Ulster v provedení side, která startoval v roce 1922 právě v tomto závodě, přivezl pan Karel Kupka a předvedl v plné rychlosti.
Přejme si, aby Zbraslav – Jíloviště pokračovala i nadále v této tradici a postupně se ještě vylepšovala.
J.Lasík 6.9.2015
Do jízdy pravidelnosti byly připuštěny jen předválečné automobily a motocykly, k tomu samostatná kategorie historických formulí a sportovních vozů padesátých let. A ještě jeden husarský kousek se jim podařil. Na Zbraslav dorazila dvacítka vozů Bugatti nejrůznějších typů, včetně jedné v nálezovém stavu. Věc na naše poměry nevídaná. Mnozí se obávali, že když nebudou moci startovat novější vozidla, tak bude náměstí poloprázdné. Opak byl pravdou. Praskalo ve všech a automobily se sem jen tak vešly. Bylo jich na sto padesát. Přijeli i veteránisté, kteří Zbraslav právě kvůli novým automobilům vynechávali, když říkali co bych tam mezi „leštěnkama“ dělal.
O bugatkách a formulích připravujeme samostatné články, a tak se podívejme, co zajímavého bylo v sobotu na Zbraslavi k vidění. Především dva krásné automobily Hispano Suiza Vladislava Nováka a Ivo Smutného, a to ještě nedorazil Bohuslav Klein. Mirek Krejsa s paní předvedli opět super jízdu s Lagondou Three Litre. Stejně jako Jiří Kalista se synem v Alfě Romeo 6C.
Nejstaršími automobily byl Buick Speedster (1912) Tomáše Kalkuse a Cadillac 55 (1917) Václava Macháčka. Ne každý den je k vidění Pontiac Silver Streak z roku 1938 Pavla Národy.
Ale abychom nezapomněli na českou produkci, které vévodily bezpochyby dva překrásné automobily Walter Super 6 a Walter 6B nebo „novinka“ Praga Grand z roku 1921. Václav Kafka opět prohnal závodní Wikov 7/28, závod nevynechal ani Karel Petschke s Austinem Seven, a tak bychom mohli pokračovat. Trochu zamrzí, že Škoda-Auto zatím nenašla na Zbraslav cestu, byť obsazuje mnoho veteránských akcí v zahraničí. A určitě by bylo co představit, třeba nedávno zrestaurovaný proudnicový model 935 Dynamic z roku 1935.
Své místo mají na náměstí tradičně i motocykly, letos jsme jich napočítali padesátku včetně několika sajdkár. Rudge Wittworth Ulster v provedení side, která startoval v roce 1922 právě v tomto závodě, přivezl pan Karel Kupka a předvedl v plné rychlosti.
Přejme si, aby Zbraslav – Jíloviště pokračovala i nadále v této tradici a postupně se ještě vylepšovala.
J.Lasík 6.9.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout