Znovuzrozené BMW 635 - Made in Czech
Letos uplynulo čtyřicet let od chvíle, kdy liberecká dvojice Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge vyrazila do evropského šampionátu cestovních vozů (v té době se MS nejezdilo) s novým BMW 635 CSi. To už ale měli za sebou úspěšné roky se Škodou 130 RS završené celkovým prvenstvím pro značku Škoda.
Od sezony 1982 jeli v neúplné sezoně s vozem BMW 528 csi se kterým na rakouském Zeltwegu český team v absolutním pořadí a tím se zařadil i v očích konkurence k absolutní špičce tehdejší evropské okruhové scény a musí se s ním počítat.
Čtyřicet let je důvod k oslavě, a pod záštitou Václava Bervida a několika členů původního teamu začala v Psárech u Prahy rekonstrukce původního vozu BMW 635 Csi z roku 1983 se kterým naše dvojice dobývala evropské okruhy. Ale vraťme se o čtyři desítky let zpátky.
Poté, co BMW v roce 1982 homologovalo typ 635 pro skupinu A, začala v dílně nedaleko Prahy stavba nového vozu. To bylo na Vánoce 82 a během následujícího roku už stála naše dvojice na startu evropských závodů. Na začátku měli jen holou karosérii, zbytek museli mechanici dodělat sami, včetně rámu podle homologace a všech dalších komponent .
„Věci jsme nakupovali z Motorsportu BMW, včetně prvního podvozku, ale většinu dílů jsme si řešili svépomocí. Tak třeba zavěšení předních kol od BMW Motorsport praskalo, tehdy jsme problém vyřešili vlastní úpravou a většina jezdců je brala od nás“ vzpomíná po čtyřiceti letech…Hnilica, který se podílel na stavbě nejen prvního BMW 635, ale také dalších z šestnácti vozů připravovaných pro společnost Hartge Motosport, s nimiž náš tým úzce spolupracoval. Byla to hlavně zásluha Václava Bervida, který všechno zorganizoval, a to i díky přátelům na západě.“
Jen málokdo věděl, že jsou z tehdejšího Československa. Největšími úspěchy s novým vozem bylo druhé místo z Mugella, třetí ze Silverstone a čtvrté z Doningtonu. Dvakrát bohužel odpadli z druhého místa. A to v konkurenci jezdců jako byli Stuck, Walkinshow, Quester, Cecotto, Heyer a mnoho dalších.
V souvislosti s renovací nesmíme zapomenout na jednu důležitou osobnost a tou je Milan Vinecký, majitel H.R.C. Psáry, který je velký fanda závodních automobilů a který přišel s myšlenkou zrekonstruovat BMW 635.
„A když se zrodil nápad oživit vzpomínky na BMW 635, tak začalo pátrání, jestli tyto automobily někde přeci jen ještě neexistují. Rolf Hartge dohledal dokonce kupce, který vlastnil naše vůbec první auto. Bylo mnohokrát přestavováno, jezdilo i rally, dokonce bylo až na Havaji. Původnímu stavu takřka neodpovídalo nic, ale podle některých detailů se zjistilo, že jde opravdu o originál. Jak říkám zázraky se dějí jednou za život. Ale nechtěli jsme stavět nějakou výstavní repliku, podobně jako byla kdysi v muzeu v Lánech, ale chtěli jsme, aby bavorák mohl vyjet opět na okruhy. Proto se vyřezal rám, který už neodpovídal a nahradil se novým dle soudobých předpisů FIA apod. Práce na voze probíhaly hlavně podle fotografií a také, kdo si z nás, co ještě pamatoval. Nápad se zrodil na jaře 2019 a před výstavou Prague Car Festival v letošním roce jsme auto dodělávali. Ještě musíme dořešit pár drobností, a hlavně naladit motor ve spolupráci s Němcem Schumannem, který s tím má zkušenosti. Ten mimochodem tvrdí, že má také jeden z originálů. Já ale poznám, co je originál od nás a co už ne.
S elektronikou pomohl pan Brázdil a na jaře bychom rádi šestiválec 3,5 litru s výkonem přes tři sta koní odladili na brzdě. Pomohl nám také rakouský jezdec Alfred Weissengruber, který s extovární BMW 635 Csi gr.A závodil v Histo Cupu a leccos si pamatoval. Jeho auto bylo vlastně první, na které jsme se jeli podívat než jsme začali s rekonstrukcí, „vzpomíná….Hnilica a dodává „Na voze spolupracovali dále Ivan Smíšek, Pavel Smíšek , Standa Růžička, Pavel Lustig, Ivan Herout, Zdeněk Baron Honza Rychlý a Vlastimil Furmánek. Jestli jste nestihli předpremiéru na Prague Car Festivalu, tak budete mít možnost s největší pravděpodobností někdy v létě 2024 vidět vůz na okruhu v Brně a není vyloučena ani možnost svezení se v tomto voze se zkušeným pilotem. Bohužel Zdeněk Vojtěch ani Břetislav Enge se znovuzrození BMW 635 nedožili, a tak za volant usednou Štěpán Vojtěch a Tomáš Enge.
Vzpomínky
„Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,“ pravil kdysi dávno Břetislav Enge, když viděl v Lánech vystavenou repliku. Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru. Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…“ Při vzpomínce táty Tomáš Enge prohodí: „Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil.“
Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek. Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Jeho „kit“ dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. „A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan,“ dodává Václav Bervid.
Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých závodů. V rozhovoru pro německý Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. „To pro nás bylo velké vyznamenání,“ které neztrácí váhu ani dnes po 40ti letech , dodal Václav Bervid.
JL 27.11.2023
Čtyřicet let je důvod k oslavě, a pod záštitou Václava Bervida a několika členů původního teamu začala v Psárech u Prahy rekonstrukce původního vozu BMW 635 Csi z roku 1983 se kterým naše dvojice dobývala evropské okruhy. Ale vraťme se o čtyři desítky let zpátky.
Poté, co BMW v roce 1982 homologovalo typ 635 pro skupinu A, začala v dílně nedaleko Prahy stavba nového vozu. To bylo na Vánoce 82 a během následujícího roku už stála naše dvojice na startu evropských závodů. Na začátku měli jen holou karosérii, zbytek museli mechanici dodělat sami, včetně rámu podle homologace a všech dalších komponent .
„Věci jsme nakupovali z Motorsportu BMW, včetně prvního podvozku, ale většinu dílů jsme si řešili svépomocí. Tak třeba zavěšení předních kol od BMW Motorsport praskalo, tehdy jsme problém vyřešili vlastní úpravou a většina jezdců je brala od nás“ vzpomíná po čtyřiceti letech…Hnilica, který se podílel na stavbě nejen prvního BMW 635, ale také dalších z šestnácti vozů připravovaných pro společnost Hartge Motosport, s nimiž náš tým úzce spolupracoval. Byla to hlavně zásluha Václava Bervida, který všechno zorganizoval, a to i díky přátelům na západě.“
Jen málokdo věděl, že jsou z tehdejšího Československa. Největšími úspěchy s novým vozem bylo druhé místo z Mugella, třetí ze Silverstone a čtvrté z Doningtonu. Dvakrát bohužel odpadli z druhého místa. A to v konkurenci jezdců jako byli Stuck, Walkinshow, Quester, Cecotto, Heyer a mnoho dalších.
V souvislosti s renovací nesmíme zapomenout na jednu důležitou osobnost a tou je Milan Vinecký, majitel H.R.C. Psáry, který je velký fanda závodních automobilů a který přišel s myšlenkou zrekonstruovat BMW 635.
„A když se zrodil nápad oživit vzpomínky na BMW 635, tak začalo pátrání, jestli tyto automobily někde přeci jen ještě neexistují. Rolf Hartge dohledal dokonce kupce, který vlastnil naše vůbec první auto. Bylo mnohokrát přestavováno, jezdilo i rally, dokonce bylo až na Havaji. Původnímu stavu takřka neodpovídalo nic, ale podle některých detailů se zjistilo, že jde opravdu o originál. Jak říkám zázraky se dějí jednou za život. Ale nechtěli jsme stavět nějakou výstavní repliku, podobně jako byla kdysi v muzeu v Lánech, ale chtěli jsme, aby bavorák mohl vyjet opět na okruhy. Proto se vyřezal rám, který už neodpovídal a nahradil se novým dle soudobých předpisů FIA apod. Práce na voze probíhaly hlavně podle fotografií a také, kdo si z nás, co ještě pamatoval. Nápad se zrodil na jaře 2019 a před výstavou Prague Car Festival v letošním roce jsme auto dodělávali. Ještě musíme dořešit pár drobností, a hlavně naladit motor ve spolupráci s Němcem Schumannem, který s tím má zkušenosti. Ten mimochodem tvrdí, že má také jeden z originálů. Já ale poznám, co je originál od nás a co už ne.
S elektronikou pomohl pan Brázdil a na jaře bychom rádi šestiválec 3,5 litru s výkonem přes tři sta koní odladili na brzdě. Pomohl nám také rakouský jezdec Alfred Weissengruber, který s extovární BMW 635 Csi gr.A závodil v Histo Cupu a leccos si pamatoval. Jeho auto bylo vlastně první, na které jsme se jeli podívat než jsme začali s rekonstrukcí, „vzpomíná….Hnilica a dodává „Na voze spolupracovali dále Ivan Smíšek, Pavel Smíšek , Standa Růžička, Pavel Lustig, Ivan Herout, Zdeněk Baron Honza Rychlý a Vlastimil Furmánek. Jestli jste nestihli předpremiéru na Prague Car Festivalu, tak budete mít možnost s největší pravděpodobností někdy v létě 2024 vidět vůz na okruhu v Brně a není vyloučena ani možnost svezení se v tomto voze se zkušeným pilotem. Bohužel Zdeněk Vojtěch ani Břetislav Enge se znovuzrození BMW 635 nedožili, a tak za volant usednou Štěpán Vojtěch a Tomáš Enge.
Vzpomínky
„Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,“ pravil kdysi dávno Břetislav Enge, když viděl v Lánech vystavenou repliku. Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru. Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…“ Při vzpomínce táty Tomáš Enge prohodí: „Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil.“
Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek. Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Jeho „kit“ dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. „A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan,“ dodává Václav Bervid.
Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých závodů. V rozhovoru pro německý Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. „To pro nás bylo velké vyznamenání,“ které neztrácí váhu ani dnes po 40ti letech , dodal Václav Bervid.
JL 27.11.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout