Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Multivan Plug-in 4Motion je v předprodeji

Volkswagen Užitkové vozy zařadil do konfigurátoru Multivan s novým, progresivně řešeným plug-in hybridním pohonem všech kol. Vysoce hospodárný poháněcí systém kombinuje čistě elektrickou jízdu s dlouhým celkovým dojezdem a maximální trakcí.

Plug-in hybridní pohon poskytuje nejvyšší celkový výkon 180 kW (245 k). Hybridní soustava je tvořena novým, technicky vyspělým čtyřválcem (1.5 TSI evo2), elektromotorem na přední nápravě a druhým elektromotorem na zadní nápravě. Oba elektromotory jsou napájeny novou sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 19,7 kWh, která umožňuje dojezd na elektřinu až 95 kilometrů.


Druhá generace plug-in hybridního pohonu promění kultovní MPV Multivan v každodenním provozu v první řadě v elektromobil. Naproti tomu při cestování na delší vzdálenosti boduje extrémně hospodárný pohon dlouhým celkovým dojezdem. Typickým příkladem inovační síly technického vývoje značky Volkswagen Užitkové vozy je zadní náprava tvořená vlečenými rameny spojenými torzní tyčí, poháněná čistě elektricky druhým elektromotorem. Volkswagen Užitkové vozy se v tomto případě záměrně rozhodl pro kombinaci plug-in hybridu a pohonu všech kol, aby měli řidiči všestranného modelu k dispozici vždy dokonalou trakci.

Multivan eHybrid 4MOTION je k dispozici v rámci předprodeje za ceny od 1 415 579 Kč, a to v dlouhé i krátké verzi ve všech výbavových liniích.


Tři hospodárné zdroje hnací síly

Plug-in hybrid pro Multivan byl nově vyvinut a vychází z druhé generace pohonu eHybrid. V novém modelu Multivan eHybrid 4MOTION nalézá uplatnění technicky vyspělý přeplňovaný zážehový motor s označením 1.5 TSI evo2. Čtyřválec o výkonu 130 kW (177 k) se vyznačuje inovativními konstrukčními prvky, mezi něž patří výfukové turbodmychadlo VTG s variabilní geometrií lopatek, účinná vstřikovací soustava pracující s vysokými vstřikovacími tlaky až 350 barů a rovněž vysoce účinný spalovací proces TSI evo, který umožňuje spalovacímu motoru dosahovat velmi vysoké účinnosti s nižší spotřebou paliva a menším množstvím produkovaných emisí. Hospodárný a výkonný zážehový motor uložený v prostoru přední nápravy je kombinován s elektromotorem, který dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW (116 k). Elektromotor je společně s dvouspojkovou převodovkou DSG integrován do plug-in hybridního modulu. Převodovka DSG (DQ400e evo) byla speciálně zkonstruována pro plug-in hybridní pohon a pro model Multivan zdokonalena. Její optimalizace přispívají k tomu, že Volkswagen Užitkové vozy mohl nyní realizovat novou, ještě hospodárnější hybridní strategii. Jako třetí technický modul byl použit druhý elektromotor na zadní nápravě. Tento elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW (136 k). Z technického hlediska se vpředu i vzadu jedná o synchronní elektromotory s permanentními magnety. Systém spalovacího motoru 1.5 TSI evo2 a dvou elektromotorů poskytuje celkový nejvyšší točivý moment 350 N.m – a řidič má tuto maximální hnací sílu k dispozici již krátce po rozjezdu.



Výkonná sada akumulátorů a rychlé nabíjení

Další zásadní součástí plug-in hybridního pohonu je nová vysokonapěťová sada akumulátorů, která s 19,7 kWh nabízí téměř dvojnásobnou využitelnou kapacitu oproti předchozí verzi modelu Multivan eHybrid s pohonem předních kol. Vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů je složena z 96 modulů nového vývojového stupně, jejichž provozní teplota je regulována vnější kapalinovou chladicí soustavou. Nový Multivan eHybrid 4MOTION se od modelů s plug-in hybridním pohonem předních nebo zadních kol odlišuje také tím, že disponuje dvěma systémy výkonové elektroniky, nikoli jen jedním. Výkonová elektronika je uložena v oblasti jak přední, tak zadní nápravy, kde reguluje energetické toky mezi akumulátorovou baterií a příslušným elektromotorem. Výkonová elektronika přitom přeměňuje stejnosměrný proud ze sady akumulátorů na střídavý proud potřebný k napájení elektromotorů. Přední výkonová elektronika navíc slouží jako měnič DC/DC pro udržování napětí 12 V v nízkonapěťové elektrické síti. Mezi další hybridní komponenty patří nabíječka, která umožňuje nabíjet akumulátorovou baterii střídavým proudem o výkonu až 11 kW, ať se jedná o veřejné nabíjecí stojany, nebo domácí nástěnnou nabíječku. To je značný posun oproti první generaci modelu Multivan eHybrid, která využívala nabíjecí výkon pouhých 3,6 kW. Nový Multivan eHybrid 4MOTION jde však ještě dál a poprvé na cestách umožňuje také rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, a to nabíjecím výkonem až 50 kW2.


Tichý elektrický rozjezd:

Nový plug-in hybridní pohon všech kol je v rámci koncernu Volkswagen naprostou novinkou, u níž je poprvé kombinován systém eHybrid na základě modulární platformy MQB pro vozidla s motorem uloženým vpředu napříč s dodatečně elektricky poháněnou zadní nápravou. Multivan eHybrid 4MOTION se rozjíždí čistě elektricky, pokud venkovní teplota neklesne pod minus 28 stupňů Celsia. Do 65 km/h je přitom vždy připojen zadní elektromotor v roli pomocníka poskytujícího při rozjezdu a akceleraci výhodu trakce pohonu všech kol. Elektrický pohon zadních kol je k dispozici i při vybité sadě akumulátorů. Potřebný elektrický proud pro elektromotor na zadní nápravě pak automaticky vyrábí přední elektromotor, který v tomto případě pracuje jako generátor poháněný motorem TSI. Řídicí jednotka hybridního pohonu za normálních trakčních podmínek zadní elektromotor od pohonu zadní nápravy automaticky odpojuje, což zvyšuje hospodárnost jízdy.


Suverénní jízdní vlastnosti

Rozdělování hnací síly systémem 4MOTION je regulováno v souladu s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC a je – v závislosti na jízdní situaci, resp. trakci jednotlivých náprav – variabilní. Proto lze až 100 procent hnací síly přenášet na přední nebo zadní nápravu. Přepne-li řidič z modu „D“ do sportovního režimu „S“, aktivuje – například při jízdě na sněhu nebo nezpevněném povrchu – trvalý pohon všech kol. Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a trakci má také nízké těžiště spolu s vyváženým rozložením hmotnosti mezi nápravy, které je výsledkem umístění sady akumulátorů (pod předními sedadly), palivové nádrže (pod druhou řadou sedadel) a integrace druhého elektromotoru do zadní nápravy. Nový Multivan eHybrid 4MOTION může jet čistě elektricky rychlostí až 130 km/h. V hybridním režimu je nejvyšší rychlost 200 km/h.


Elektrická nezávislá klimatizace

Multivan eHybrid 4MOTION nabízí elektrickou nezávislou klimatizaci, která zajistí chlazení, ventilaci a vyhřívání interiéru i bez zapnutého spalovacího motoru. Klimatizace je napájena buď z vysokonapěťové sady akumulátorů, nebo z vnější elektrické sítě při nabíjení. Temperováním interiéru při nabíjení se prodlouží dojezd na elektřinu, protože klimatizace vnitřního prostoru neprobíhá na úkor stavu nabití akumulátorové baterie při elektrickém provozu. Při zapojeném nabíjecím kabelu je vozidlo klimatizováno po dobu 30 minut. Nejprve dojde ke kompletnímu nabití sady akumulátorů a poté je spuštěna klimatizace. Pokud je nezávislá klimatizace napájena z vysokonapěťové baterie, vypne se tato funkce po 10 minutách. Nezávislou klimatizaci lze aktivovat prostřednictvím informačního a zábavního systému nebo aplikace na chytrém telefonu.



VW 27.11.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar