Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A5 - kupé nejvyšší kvality

Audi představuje fascinující modelovou řadu, zaměřenou na nejatraktivnější segment automobilového trhu – nejvyšší třídu touring coupé. Nové kupé vypovídá o sportovním stylu a eleganci a zároveň nabízí zážitek z řízení, umocněný fascinující dynamikou a pohodlím.

První představu o výkonném kupé s dynamickým potenciálem a progresivní konstrukcí podala studie Nuvolari quattro z roku 2003, z níž Audi A5 přebírá řadu prvků. Délkou 4,63 metry se řadí do nejvyšší třídy vozů kupé a díky čtyřem sedadlům a zavazadlovému prostoru (455 l) je komfortním cestovním vozem. Odpovídající dynamiku mu dávají motory FSI a TDI s výkony od 125 do 195 kW (170 až 265 k). Výkon motorů může být přenášen prostřednictvím předního pohonu nebo pohonu všech čtyř kol quattro a šestistupňové mechanické nebo automatické převodovky.
U dvoudveřového sportovního vozu (4,6 x 1,8 x 1,4 m, rozvor 2,7 m) hraje nejdůležitější hledisko jeho design. Sportovní silueta, precizně formované linie, expresivní příď a neméně výrazná záď vytvářejí kupé snů. Proporce kupé charakterizuje výrazně nízká a široce rozkročená stavba, krátký přední převis a dlouhý, plynulý přechod C – sloupku do zádi vozu. Architekturu čelní siluety zdůrazňuje jednodílná maska chladiče, hranaté světlomety a velké otvory přívodu vzduchu. Bočnímu obrysu dominuje mohutný lichoběžníkový C –sloupek střechy, který nejenže zdůrazňuje sportovní styl karoserie, ale zároveň připomíná legendární Audi Ur-quattro. Dalším stylistickým rysem inspirovaným zmíněným quattrem je výrazné tvarování linií podběhů kol.
Tradiční vášeň konstruktérů pro detail je zřetelná na tvarování světlometů: jejich křivky vyzařují preciznost a špičkovou technickou úroveň. Díky denním světlům, které jsou tvořeny pruhy LED diod situovaných po obou stranách vozu, je vzhled světlometů xenon plus nezaměnitelný.
Interiér charakterizuje ergonomický design a vysoká funkčnost stejně jako exkluzivita použitím materiálů nejvyšší kvality. Architektura kokpitu je zaměřena na řidiče a sdružuje všechny přístroje společně s centrální konzolou do kompaktního celku.
Motory používají přímé vstřikování paliva do válce FSI nebo common rail TDI. Propracované TDI vyhovují svými sportovními předpoklady charakteru A5 stejně dokonale jako zážehové motory.

Zážehový motor 3.2 V6 FSI
Výkon: 195 kW (265 k) při 6500/min
Toč.mom.: 330 N.m při 3000-5000/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba: 8,7 l/100 km

Vznětový motor 2.7 V6 TDI
Výkon: 140 kW (190 k) při 3500-400/min
Toč.mom.: 400 N.m při 1400-3250/min
Rychlost: 232 km/h
Spotřeba: 6,7 l/100 km

Vznětový motor 3.0 V6 TDI
Výkon: 175 kW (240 k) při 4000-4400/min
Toč.mom.: 500 N.m při 1500-3000/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
Spotřeba: 7,2 l/100 km (quattro)

Vrchol představuje nový šestiválec 3.2 FSI s pokrokovým řešením ventilového rozvodu systému Audi valvelift. Ve dvou stupních zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení). Každý plnicí ventil je ovládán sadou dvou přiléhajících vaček, odpovídajících nižšímu a vyššímu zdvihu ventilu. Rozhodnutí, která z obou vaček je použita k otevírání ventilu, se řídí podle okamžitého zatížení motoru.
Od podzimu obohatí nabídku ještě nový zážehový čtyřválec 1.8 TFSI/125 kW (170 k), který kombinuje technologii přeplňování turbodmychadlem s principem přímého vstřikování. Vysokým výkonem a točivým momentem překonává konkurenci ve své třídě prakticky ve všech otáčkách.
Audi A5 2.7 TDI multitronic využívá pohon předních kol, zatímco 3.0 TDI s manuální převodovkou disponuje stálým pohonem všech čtyř kol se základním rozdělování hnací síly 40:60.
V sériovém provedení je hnací síla přenášena šestistupňovou manuální převodovkou se sportovně odstupňovanými převody. Automatická převodovka multitronic s plynule proměnným převodovým poměrem dodává se v kombinaci s motory 3.2 FSI a 2.7 TDI. Díky dlouhému nejvyššímu převodovému stupni zaručuje i nízkou spotřebu paliva. Pro sportovnější režim jízdy může řidič převodovku přepnout do manuálního režimu s osmi pevně nastavenými převodovými stupni.
Výborné směrové stability bylo dosaženo novou konstrukcí podvozku: přední kola jsou usazena na pětiprvkových závěsech s horními a dolními příčnými rameny, upevněnými v samostatném pomocném rámu, který je pro zvýšení tuhosti pevně přišroubován ke karoserii. Přední náprava je na vůz s podélně uloženým motorem a předním pohonem nebo stálým pohonem všech kol uložena nezvykle daleko vepředu. Stěžejním prvkem zadní nápravy jsou lichoběžníková ramena s novými kinematickými vlastnostmi. Zaručuje vysokou úroveň jízdního komfortu kombinovanou s výjimečnou směrovou stabilitou. Mohutné brzdy jsou bohatě dimenzovány, aby odpovídaly vysokému výkonu.
Hladké plochy přídavného krytu spodku karoserie přispívají ke zvýšení aerodynamických vlastností. Jedním z drobnějších příkladů precizní optimalizace karoserie v aerodynamickém tunelu mohou být spoilery vytvořené po stranách koncových světel.
Audi A5 překvapí rozsáhlou výbavou už v sériovém provedení – 17“ litá kola, automatická klimatizace, řídicí a informační systém MMI, audiosystém s CD, paměťový klíček zapalování a elektromechanická parkovací brzda.
Výbava na přání obsahuje adaptivní světlomety Audi kombinují bi-xenonové světlomety a speciální odbočovací světlomety s pruhovými denními LED světly, bezklíčkové ovládání dveří a víka zavazadelníku i startování motoru, automatickou klimatizaci, rozměrnou vyklápěcí panoramatickou střechu, parkovací systém. Vrcholem výbavy na přání je systém infotainmentu (informační & zábavní systém), který kromě navigačního systému včetně DVD a zahrnujícího MMI, digitálního rádia a digitální televize nabízí také prémiový audiosystém dánské společnosti Bang & Olufsen.
Na českém trhu bude možné Audi A5 objednávat od června 2007 a svoji premiéru si odbude v rámci Karlovarského filmového festivalu.

Jindřich Lasík, 19.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar