Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A5 ve třech variantách

Audi vylepšuje modelovou řadu A5. Sportback, Coupé, Cabriolet a modely S5 dostaly vysoce moderní technologie v oblasti motorů, pohonu quattro a informačních a zábavních systémů – díky nim jsou ještě úspornější, sportovnější a inteligentnější.

Vzhled nových modelů A5 je nyní ještě markantnější. Zadní svítilny a přední světlomety mají nový design, na přání v provedení xenon plus s homogenními světlomety LED pro denní svícení.
Nová paleta motorů zahrnuje výhradně přeplňované jednotky s přímým vstřikováním paliva. To platí jak pro čtyři motory TDI, tak i pro tři zážehové agregáty TFSI, z nichž stojí za zvláštní pozornost nový motor 1.8 TFSI. Od základu přepracovaný čtyřválec 1.8 TFSI o výkonu 125 kW (170 k) spotřebuje v modelu A5 Coupé v průměru pouhých 5,7 l/100 km, což představuje nejnižší hodnotu ve své třídě a snížení o 21 % v porovnání s předchůdcem. Mezi technické inovace patří proměnné časování a zdvih ventilů, inteligentní řízení chladicího okruhu a důmyslné úpravy vstřikovacího systému a turbodmychadla integrovaného do sběrného výfukového potrubí.
Motor 2.0 TFSI dosahuje výkonu 155 kW (211 k). Novinkou v modelové řadě Audi A5 je vidlicový šestiválec 3.0 TFSI přeplňovaný kompresorem, který poskytuje výkon 200 kW (272 k).
Impozantní hospodárností se vyznačují vznětové motory TDI. Čtyřválec 2.0 TDI byl upraven na výkon 130 kW (177 k), v kombinaci s šestistupňovou mechanickou převodovkou, spokojí průměrně s pouhými 4,7 l/100 km.
Nejúspornějším šestiválcem ve své třídě je poháněno Audi A5 Coupé 3.0 TDI multitronic, které si navzdory suverénnímu výkonu 150 kW (204 k) řekne v průměru jen o 4,9 l/100 km (emise CO2: 129 g/km). Ještě výkonnější varianta jednotky 3.0 TDI nabízí 180 kW (245 k).
Pro modely s pohonem předních kol se dodává buď šestistupňová mechanická převodovka, nebo bezstupňová převodovka multitronic. Pro quattro je určena mechanická převodovka, nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic.
Ve spojení s převodovkou S tronic používá pohon všech kol quattro mezinápravový diferenciál s talířovými koly a individuální regulaci točivého momentu pro jednotlivá kola prostřednictvím brzdových zásahů. Za normálních podmínek je větší část hnací síly přiváděna k zadní nápravě, v případě potřeby dojde plynule k úpravě rozdělovacího poměru. V závislosti na podmínkách tak mohou přední kola přenášet až 70 % točivého momentu, zatímco zadní náprava může dostat přiděleno až 85 % točivého momentu. Dokonalým doplňkem systému quattro je sportovní diferenciál rozdělující hnací sílu individuálně mezi zadní kola.
Nastavení podvozku s náročnou konstrukcí víceprvkového zavěšení všech kol a rozsáhlým využitím lehkých slitin bylo zdokonaleno. Mezi úpravy, které zpřesnily reakce vozu a zároveň prospěly i komfortu, patří nová lůžka ramen zadní nápravy a optimalizovaná charakteristika tlumičů. Potěšení z jízdy zvyšuje na přání dodávaný systém Audi drive select a dynamické řízení. Novinkou je elektromechanický posilovač řízení.
Dalším intenzivním vývojem prošly asistenční systémy a v oblasti informačních a zábavních systémů rozšířilo nabídku zařízení Bluetooth Autotelefon online. Součástí sériové výbavy je palubní počítač s funkcí sledování únavy řidiče, která v případě potřeby doporučí řidiči zastavit a udělat si přestávku na odpočinek.
Další asistenční systém Audi side assist podporuje řidiče při změně jízdního pruhu sledováním prostoru za vozidlem prostřednictvím radarového senzoru. Na technologii radarového snímání spoléhá rovněž adaptivní tempomat adaptive cruise control, který udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a do 30 km/h brzdí maximální sílou, pokud hrozí náraz do vozidla vpředu. Novinkou v A5 je Audi active lane assist s kamerou, která sleduje vodorovné značení na vozovce. Jakmile systém zjistí, že vůz opouští svůj jízdní pruh, aniž by řidič tento záměr signalizoval zapnutím směrového ukazatele, zasáhne pomocí elektromechanického posilovače do řízení.
Také špičkové modely S5 v provedeních Sportback, Coupé a Cabriolet prošly modernizací. Šestiválec 3.0 TFSI o výkonu 245 kW (333 k) zavítal rovněž pod kapotu modelu S5 Coupé, kde nahradil dosavadní motor V8 4,2 litru. V porovnání s ním spotřebuje kompresorem přeplňovaný motor V6 o 20 % méně paliva. Průměrná spotřeba 8,1 l/100 km je u modelu S5 Coupé schopného akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,9 s pozoruhodně nízká. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.



JL, 29.7.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar