Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi e-tron GT - Elektrizující mistrovské dílo

Audi e-tron GT quattr je od své premiéry v roce 2021 vrcholným elektrickým a sportovním modelem v produktovém portfoliu značky Audi. Čtyřdveřové „gran turismo“ kombinuje atraktivní design s výkonným pohonem a dynamickými jízdními vlastnostmi. Nové verze nabízejí výrazně delší dojezd a vylepšenou ovladatelnost.

Audi RS e-tron GT performance je prvním elektrickým modelem RS performance. Od modelu RS e-tron GT se odlišuje jedinečnými designovými prvky, mezi něž patří mimo jiné na přání dodávaná střecha z matně tmavého uhlíkového kompozitu v kombinaci s maskovacími prvky z uhlíkového kompozitu dodávanými na přání. Audi tyto prvky nabízí poprvé a jsou určeny výhradně pro verzi RS performance.



Interiér

S otevřením dveří řidiče se objeví červený diamant s červeným stínem; verze S má bílý diamant s červeným stínem. Pro modelovou řadu e-tron GT je nabízeno nové dřevěné ozdobné obložení z přírodní břízy s lineární kresbou v barvě antracitu. Ve verzi RS e-tron GT performance může být také ozdobné obložení z matného „maskovacího“ uhlíkového kompozitu, které ladí s exteriérem. Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří ozdobné prvky Vanadium s efektní povrchovou úpravou v barvě antracitu, jejíž vzhled se liší v závislosti na dopadajícím světle. Tyto ozdobné prvky se dodávají na přání pro model S e-tron GT a sériově ve verzích RS.

Nové verze modelu mají volant se zploštělou horní a spodní částí věnce. Ve verzích RS je volant doplněn dvěma červenými ovládacími prvky a na přání i vyznačením polohy 12 hodin.


Vylepšený Audi virtual cockpit

Modelová řada GT je digitální a síťově propojená díky četným službám Audi Connect, funkcím na požádání a obchodu s aplikacemi. Audi virtual cockpit poskytuje nové informace o teplotě sady akumulátorů a zobrazuje v reálném čase nejvyšší možný nabíjecí výkon. RS e-tron GT má displeje se specifickým obsahem RS. Například zákazníci, kteří si pořídí model RS e-tron GT performance, si mohou prostřednictvím MMI vybrat bílý ukazatel výkonu a rychloměr – na počest modelu Audi RS 2 Avant z roku 1994, jehož analogové přístroje měly zpočátku bílý podklad.

Na přání je k dispozici technicky vyspělá panoramatická skleněná střecha. Na rozdíl od předchozích materiálů minimalizuje chytré sklo panoramatické střechy přímé sluneční záření a po stisknutí tlačítka se zneprůhlední. Změny mezi průhledností a neprůhledností je dosahováno prostřednictvím technologie PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal).

K elektrickému okruhu připojené skleněné díly obsahují mezi vrstvami skla dvě fólie PDLC s kapalnými krystaly, podle nichž je tato technologie pojmenována. Pokud není do fólie přivedeno napětí, vytvoří krystaly neprůhlednou vrstvu a skleněná střecha je neprůsvitná. Po přivedení napětí změní krystaly svou polohu a střecha se stane průhlednou. Uživatelé mohou tento systém individuálně ovládat na displeji MMI jako „digitální závěs“. Zákazníci mají na výběr čtyři nastaveni. Grafika matných povrchů připomíná sportovní voštinovou strukturu, která se stala díky značce Audi ikonickou.


Elektrický pohon všech kol

Modely S e-tron GT a RS e-tron GT jsou na přední nápravě vybaveny synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který poskytuje nejvyšší výkon 176 kW (239 k). RS e-tron GT performance má navíc upravenou výkonovou elektroniku na přední nápravě, jejíž modifikovaný pulzní měnič dokáže přenášet ještě vyšší napájecí proudy.

Nově vyvinutý elektromotor na zadní nápravě je rovněž synchronní s permanentními magnety a s axiální délkou 192 mm a průměrem 230 mm má stejné rozměry jako synchronní elektromotor s permanentními magnety v modelech RS e-tron GT a RS e-tron GT performance. Komponenty, jakým je i tento elektromotor, pocházejí z platformy PPE (Premium Platform Electric) pro prémiové elektromobily.
Oba elektromotory mají nejvyšší výkon 415 kW (564 k), a disponují tedy dostatečnými výkonovými rezervami pro extrémní jízdní situace.

V modelu S e-tron GT zajišťuje zpomalení nově vyvinutá a zvětšená brzdová soustava se sériově dodávanými ocelovými kotoučovými brzdami a černými brzdovými třmeny. Na přání mohou být brzdové třmeny červené. Oba modely RS jsou vybaveny brzdovými kotouči s povrchovou úpravou karbidem wolframu, které se pro model S dodávají na přání. U brzdových třmenů má zákazník na výběr mezi černou, červenou nebo oranžovou barvou. Audi nabízí pro celou modelovou řadu e-tron GT kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. V tomto případě jsou sériově dodávány desetipístkové brzdové třmeny v barvě antracitu, kterou může na přání nahradit červená.

Značka Audi dokázala navzdory výraznému nárůstu výkonu snížit hmotnost elektromotoru na zadní nápravě o deset kilogramů díky nové konstrukci komponentů, jakými jsou lehčí rotor a stator, a optimalizaci chladicí soustavy. Konstruktéři Audi vyztužili v systému pohonu hnací hřídele pro plynulý přenos hnací síly a dále přepracovali elektroniku odpovědnou za rozdělování hnací síly mezi všechna kola a optimalizovali ji pro všechny jízdní režimy Audi drive select.

Nová sériově dodávaná funkce krátkodobého zvýšení výkonu umožňuje modelům RS e-tron GT* a RS e-tron GT performance* poskytovat za jízdy citelný nárůst výkonu až o 70 kW. Řidič může tuto funkci aktivovat levým ovládacím prvkem na volantu. Výkon je zvýšen na deset sekund, jejichž odpočítávání se objeví na panelu sdružených přístrojů.
TypS e-tron GTRS e-tron GTRS e-tron GT perf
Celk.výkon kW(k)500(679)630 (856)680 (925)
Zrychlení 0-100 km/h s3,42,82,5
Rychlost km/h245250250
Spotřeba kWh/h19,7-18,021,1-18.420,8-18,7




dojezd až 609 km

Audi snížilo hmotnost vysokonapěťové sady akumulátorů a současně se zvýšila její hustotu energie. Navzdory větší energetické kapacitě klesla hmotnost vysokonapěťové akumulátorové baterie o devět kilogramů na celkových 625 kg. Vysokonapěťová sada akumulátorů se může pochlubit celkovou kapacitou 105 kWh (využitelná kapacita: 97 kWh). Mezi realizovaná opatření patří mimo jiné optimalizace dvouvrstvé chladicí desky, která zvýšila kapacitu pro 33 modulů akumulátorových článků o dvanáct procent. Každý modul obsahuje dvanáct akumulátorových článků v tenkých fóliových pouzdrech s flexibilní vnější vrstvou. Značka Audi upravila také chladicí systém samotných akumulátorových článků.

Zvětšil se také rekuperační výkon nové modelové řady e-tron GT z 290 kW na 400 kW. Řidič si může prostřednictvím MMI zvolit manuální nebo automatickou rekuperaci a nastavovat ji ve třech úrovních pomocí páček pro manuální řazení.

Značka Audi také zvýšila maximální nabíjecí a vybíjecí proud na 400 ampérů zvýšením toku volných elektronů uvnitř jednotlivých akumulátorových článků. Přenos vyšších výkonů při nabíjení je umožněn pozměněným chemickým složením akumulátorových článků, a ještě více optimalizovaným, inteligentním a prediktivním systémem řízení provozní teploty s vylepšeným ovládáním čerpadla a ventilů a precizní funkcí temperování akumulátorových článků před nabíjecím procesem. Kombinovaný zvyšovací pulzní měnič nově zkonstruovaného nabíjecího systému také přispívá k vylepšené charakteristice nabíjení, přičemž snižuje hmotnost o 2,3 kilogramu a zajišťuje jednotlivé fáze přeměny napětí z akumulátorů pro konečný spotřebič.


Vyšší nabíjecí výkon

Audi zvýšilo maximální nabíjecí výkon z 270 kW na 320 kW. Za ideálních podmínek může být vysokonapěťová sada akumulátorů modelové řady e-tron GT nabita na vysokovýkonné nabíjecí stanici z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Nabíjení akumulátorové baterie po dobu 10 minut prodlouží dojezd vozu až o 280 kilometrů. Díky funkci Plug&Charge proběhne autorizace vozu na kompatibilních nabíjecích stanicích a spuštění nabíjecího procesu automaticky, jakmile se zapojí nabíjecí kabel. Nová vysokonapěťová sada akumulátorů disponuje také výrazně širším oknem pro rychlé nabíjení. Dokonce i za nízkých teplot dosáhne vůz velmi vysokého nabíjecího výkonu rychleji. Tím je umožněno nabíjení velmi vysokými výkony i při poklesu teplot až k 15 °C, což ještě více snižuje spotřebu energie systémem řízení provozní teploty. Pro zákazníky je tak ještě snadnější využít okno pro ideální nabíjení. Alternativně mohou zákazníci nabíjet také střídavým proudem, a to výkonem až 22 kW.

V závislosti na venkovní teplotě může být sada akumulátorů před rychlým nabíjením ochlazována nebo zahřívána. Sériově dodávané tepelné čerpadlo prodlužuje dojezd, a to především v zimě, prostřednictvím energeticky hospodárné klimatizace interiéru.

Aktivní odpružení a Audi drive select

Sériově se dodává nově vyvinuté vzduchové odpružení s dvoukomorovými vzduchovými pružinami ovládanými dvěma ventily. Tento systém nabízí výrazné výhody v oblasti jízdní dynamiky bez kompromisů pro komfort. Nové a vysoce inovativní aktivní odpružení je k dispozici na přání. Tento systém poskytuje dosud nevídaný rozsah nastavení mezi komfortem a jízdní dynamikou.

Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje řidiči měnit charakter vozu. Na výběr jsou tři jízdní režimy: efficiency, comfort a dynamic. S e-tron GT také umožňuje řidiči nakonfigurovat si individuální jízdní režim a modely RS nabízejí dva individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS: RS1 a RS2. RS e-tron GT performance má jako exkluzivní prvek výbavy režim performance určený pro optimální nastavení vozu pro náročné závodní okruhy.

Systém odpružení udržuje karoserii vozu v téměř horizontální poloze během dynamického brzdění, řízení a zrychlování. Výsledkem jsou velmi precizní reakce na řízení a vyšší úroveň ovladatelnosti vozu při dynamické jízdě.

Při klidné jízdě aktivní odpružení téměř kompletně pohlcuje vibrace, které by jinak působily na karoserii, a to především při přejezdu nerovností. Pokud řidič aktivuje funkce naklánění do zatáček, rozjezdu a komfortního brzdění prostřednictvím systému Audi drive select, zabraňuje odpružení naklánění karoserie při dynamických změnách, což zmenšuje zrychlení působící na cestující uvnitř vozu. Aktivní odpružení má také funkci pro komfortní nastupování, když vůz stojí. V závislosti na počáteční výšce vozu se může během několika sekund zvýšit o 55 až 77 milimetrů.

Audi na přání nabízí řízení všech kol v kombinaci s ještě strmějším převodem řízení na přední nápravě v porovnání s předchozím systémem modelu e-tron GT quattro. Tím se zmenšují ovládací síly na volantu v nízkých rychlostech. Systém pomocí vřetenového pohonu natáčí zadní kola až o 2,8 stupně – v opačném směru než přední kola do rychlosti jízdy až 50 km/h, což zvyšuje agilitu a ovladatelnost při manévrování, nebo ve stejném směru jako přední kola od rychlosti jízdy cca 80 km/h, což zlepšuje stabilitu. V rozsahu rychlostí od 50 do 80 km/h se systém rozhoduje mezi opačným a shodným směrem natočení kol v závislosti na jízdní situaci. Při manévrování zmenšuje systém řízení všech kol průměr otáčení o cca 0,6 metru.



Nové modely řady Audi e-tron GT bude možné v České republice objednávat v průběhu léta 2024.

S e-tron GT od 3 199 900 Kč,
RS e-tron GT od 3 799 900 Kč
RS e-tron GT performance* od 4 099 900 Kč


Audi 19.6.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar