BMW X1 xDrive28i s TwinPower Turbo/245 k
Pod kapotou nového BMW X1 xDrive28i se objevuje nový zážehový čtyřválec, vůbec poprvé vybaven přeplňováním BMW TwinPower Turbo. Jeho zásluhou se dosáhlo nejen zvýšení dynamiky, ale především dalšího snížení spotřeby paliva.
Nová generace zážehového čtyřválce s objemem 1997 cm3 je vybavena nejmodernějšími technologiemi – přeplňováním BMW TwinPower Turbo s dvoukomorovým turbodmychadlem, vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection, variabilním časováním ventilů double-VANOS a proměnným zdvihem sacích ventilů Valvetronic. Nový motor disponuje výkonem 180 kW/245 k při 5000/min, což je o 55 kW více než u nejvýkonnějšího zážehového motoru BMW 2.0 používaného v minulosti.
Technologie přeplňování TwinPower Turbo dodává čtyřválci takový výkonový potenciál, kterého by bylo možné u atmosféricky plněného motoru dosáhnout pouze zvýšením počtu válců a zvětšením zdvihového objemu. Hliníkový blok je ve spodní části vybaven tuhou nosnou částí (bedplate), nový motor je kompaktnější a lehčí než šestiválec stejného výkonu.
Nový motor disponuje rovněž větším točivým momentem než předcházející atmosférický motor. Již od 1250/min je k dispozici 350 Nm. Právě síla již od téměř volnoběžných otáček je zárukou vzrušujícího projevu v celém spektru využitelných otáček. Z klidu na 100 km/h zrychlí během 6,1 s (se samočinnou převodovkou za 6,5 s) a nejvyšší rychlost činí 240 km/h.
Dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll přivádí výfukové plyny k turbínovému kolu odděleně ve dvou kanálech. Toto řešení snižuje zpětné tlaky ve výfukovém systému, vznikající především v nízkých otáčkách. Tím lze energii obsaženou ve výfukových plynech účinněji přeměňovat na rotaci turbíny bez obvyklé prodlevy.
Na výkonu má jednoznačně vliv integrovaný systém Valvetronic, měnící zdvih sacích ventilů, tak časování sací i výfukové vačky double-Vanos. Nejnovější generace variabilního ventilového rozvodu Valvetronic se vyznačuje rychlejší a přesnější regulací. Plynule nastavitelným zdvihem sacích ventilů nahrazuje konvenční škrticí klapku. Přínosem jsou rychlejší reakce motoru – k regulaci dochází přímo v motoru, a ne v sacím traktu.
Na minimalizované spotřebě paliva má zásadní vliv vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection s centrálně umístěnými solenoidovými vstřikovači. Pracovní tlak vstřikování činí 20 MPa (200 bar). Palivo je vstřikováno do těsné blízkosti zapalovací svíčky a v celém spalovacím prostoru vytváří homogenní směs. Přímo do spalovacího prostoru vstřikované palivo má značný chladicí efekt, který umožňuje použití většího kompresního poměru, než je pro přeplňované motory typické. To vede k dalšímu zvýšení účinnosti jednotky.
Vůz se v kombinovaném cyklu EU vyznačuje spotřebou 7,9 l/100 km, což je ve srovnání s předchozí generací daného modelu snížení o 16 procent.
Mnoho hlavních technologií má základ v nejnovější generaci zážehového řadového šestiválce BMW, vybaveného technologií BMW TwinPower Turbo. Konkrétně se jedná o motor s výkonem 225 kW/306 k, který najdeme např. v BMW X3 xDrive35i.
Kromě manuální šestistupňové převodovky je nabízena také osmistupňová převodovka. Inteligentní pohon všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou variabilně mění točivý moment mezi nápravy. Součástí je stabilizační systém DSC, schopný detekovat i sebemenší prokluz kteréhokoliv z kol. Na základě těchto informací je pohon všech kol schopen ve zlomcích sekundy měnit poměr hnacích sil mezi nápravy, a tím již v prvopočátcích aktivně omezovat nedotáčivost nebo naopak přetáčivost. Pro zvýšení obratnosti a omezení nedotáčivosti je během zatáčení preferována zadní náprava. Součástí systému DSC je také ABS, brzdový asistent DBC, optimalizace brzdění v zatáčkách CBC, stejně jako funkce DTC, která posunuje na pozdější okamžik zásah stabilizace systému, což zlepšuje trakci například na sněhu nebo v písku. Součástí systému DSC je funkce sušení brzd, stejně tak jako kompenzace vadnutí brzdového účinku.
Samostatně, ale také v kombinaci se sportovním podvozkem je k dispozici funkce Performance Control, která při dynamické jízdě jemným přibrzděním kol na vnitřní straně aktivně omezuje již první minimální náznaky nedotáčivosti.
Specifické spojení komfortu a sportovního projevu je dáno především přední nápravou tvořenou dvojicí oddělených spodních příčných ramen a pětiprvkové zadní nápravy.
M sportovní paket pro BMW X1.
Současně s uvedením nového BMW X1 xDrive28i do prodeje letos na jaře bude možné ke všem provedením objednat M sportovní paket. Jedná se o balíček prvků zaměřených na podvozek, exteriér a interiér, zvýrazňující sportovní stránku. Součástí paketu jsou kromě nově naladěného podvozku s ostřejší charakteristikou také 17“ M kola z lehké slitiny „Double-spoke 354 M“, jež mohou na přání nahradit větší 18“ M kola z lehké slitiny „Double-spoke 355 M“.
Paket obsahuje rovněž aerodynamický paket, prahové nástupní lišty s logem „M“, stejně tak jako lišty bočních oken a střešní ližiny v lesklém provedení BMW Individual High Gloss Shadow. Uvnitř je čalounění sportovních sedadel v kombinaci látky a alcantary, kožený multifunkční M sportovní volant, stejně tak jako M podložka pro levou nohu. Nechybí ani černé čalounění stropu z programu BMW Individual, stejně tak jako broušené hliníkové dekorační lišty interiéru. V případě vozů s manuální převodovkou se logo M objevuje také na hlavici řadicí páky a na madlu ruční brzdy.
Technologie přeplňování TwinPower Turbo dodává čtyřválci takový výkonový potenciál, kterého by bylo možné u atmosféricky plněného motoru dosáhnout pouze zvýšením počtu válců a zvětšením zdvihového objemu. Hliníkový blok je ve spodní části vybaven tuhou nosnou částí (bedplate), nový motor je kompaktnější a lehčí než šestiválec stejného výkonu.
Nový motor disponuje rovněž větším točivým momentem než předcházející atmosférický motor. Již od 1250/min je k dispozici 350 Nm. Právě síla již od téměř volnoběžných otáček je zárukou vzrušujícího projevu v celém spektru využitelných otáček. Z klidu na 100 km/h zrychlí během 6,1 s (se samočinnou převodovkou za 6,5 s) a nejvyšší rychlost činí 240 km/h.
Dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll přivádí výfukové plyny k turbínovému kolu odděleně ve dvou kanálech. Toto řešení snižuje zpětné tlaky ve výfukovém systému, vznikající především v nízkých otáčkách. Tím lze energii obsaženou ve výfukových plynech účinněji přeměňovat na rotaci turbíny bez obvyklé prodlevy.
Na výkonu má jednoznačně vliv integrovaný systém Valvetronic, měnící zdvih sacích ventilů, tak časování sací i výfukové vačky double-Vanos. Nejnovější generace variabilního ventilového rozvodu Valvetronic se vyznačuje rychlejší a přesnější regulací. Plynule nastavitelným zdvihem sacích ventilů nahrazuje konvenční škrticí klapku. Přínosem jsou rychlejší reakce motoru – k regulaci dochází přímo v motoru, a ne v sacím traktu.
Na minimalizované spotřebě paliva má zásadní vliv vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection s centrálně umístěnými solenoidovými vstřikovači. Pracovní tlak vstřikování činí 20 MPa (200 bar). Palivo je vstřikováno do těsné blízkosti zapalovací svíčky a v celém spalovacím prostoru vytváří homogenní směs. Přímo do spalovacího prostoru vstřikované palivo má značný chladicí efekt, který umožňuje použití většího kompresního poměru, než je pro přeplňované motory typické. To vede k dalšímu zvýšení účinnosti jednotky.
Vůz se v kombinovaném cyklu EU vyznačuje spotřebou 7,9 l/100 km, což je ve srovnání s předchozí generací daného modelu snížení o 16 procent.
Mnoho hlavních technologií má základ v nejnovější generaci zážehového řadového šestiválce BMW, vybaveného technologií BMW TwinPower Turbo. Konkrétně se jedná o motor s výkonem 225 kW/306 k, který najdeme např. v BMW X3 xDrive35i.
Kromě manuální šestistupňové převodovky je nabízena také osmistupňová převodovka. Inteligentní pohon všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou variabilně mění točivý moment mezi nápravy. Součástí je stabilizační systém DSC, schopný detekovat i sebemenší prokluz kteréhokoliv z kol. Na základě těchto informací je pohon všech kol schopen ve zlomcích sekundy měnit poměr hnacích sil mezi nápravy, a tím již v prvopočátcích aktivně omezovat nedotáčivost nebo naopak přetáčivost. Pro zvýšení obratnosti a omezení nedotáčivosti je během zatáčení preferována zadní náprava. Součástí systému DSC je také ABS, brzdový asistent DBC, optimalizace brzdění v zatáčkách CBC, stejně jako funkce DTC, která posunuje na pozdější okamžik zásah stabilizace systému, což zlepšuje trakci například na sněhu nebo v písku. Součástí systému DSC je funkce sušení brzd, stejně tak jako kompenzace vadnutí brzdového účinku.
Samostatně, ale také v kombinaci se sportovním podvozkem je k dispozici funkce Performance Control, která při dynamické jízdě jemným přibrzděním kol na vnitřní straně aktivně omezuje již první minimální náznaky nedotáčivosti.
Specifické spojení komfortu a sportovního projevu je dáno především přední nápravou tvořenou dvojicí oddělených spodních příčných ramen a pětiprvkové zadní nápravy.
M sportovní paket pro BMW X1.
Současně s uvedením nového BMW X1 xDrive28i do prodeje letos na jaře bude možné ke všem provedením objednat M sportovní paket. Jedná se o balíček prvků zaměřených na podvozek, exteriér a interiér, zvýrazňující sportovní stránku. Součástí paketu jsou kromě nově naladěného podvozku s ostřejší charakteristikou také 17“ M kola z lehké slitiny „Double-spoke 354 M“, jež mohou na přání nahradit větší 18“ M kola z lehké slitiny „Double-spoke 355 M“.
Paket obsahuje rovněž aerodynamický paket, prahové nástupní lišty s logem „M“, stejně tak jako lišty bočních oken a střešní ližiny v lesklém provedení BMW Individual High Gloss Shadow. Uvnitř je čalounění sportovních sedadel v kombinaci látky a alcantary, kožený multifunkční M sportovní volant, stejně tak jako M podložka pro levou nohu. Nechybí ani černé čalounění stropu z programu BMW Individual, stejně tak jako broušené hliníkové dekorační lišty interiéru. V případě vozů s manuální převodovkou se logo M objevuje také na hlavici řadicí páky a na madlu ruční brzdy.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout