BMW řady 1 - motory TwinPower Turbo (II)
Nové BMW řady 1 je vybaveno dvojicí nejmodernějších zážehových čtyřválců a trojicí důkladně přepracovaných vznětových motorů. Nové zážehové motory 1,6 litru slaví v BMW 116i a BMW 118i svoji premiéru.
Jsou vybavené souborem technologií BMW TwinPower Turbo, které obsahují turbodmychadlo twin-scroll, přímé vstřikování High Precision Injection, plně variabilní rozvor VALVETRONIC a dvojité proměnné časování Double-VANOS. Jedná se o motory postavené na základě mnoha cenami ověnčeného přeplňovaného šestiválce o výkonu 225 kW/306 k, známý např.z BMW 135i.
Zážehové motory používají dvoukomorová turbodmychadla twin-scroll, které se vyznačují dvojicí samostatných kanálů (každý pro dvojici válců) přivádějících výfukové plyny k turbíně. Toto řešení umožňuje účinnější využívání pulzací výfukových plynů k roztáčení lopatek turbíny. Díky tomu je motor schopen, zcela podle zvyklostí BMW, reagovat mimořádně bryskně na každý pohyb plynového pedálu. Výkonnost je dále posílena systémem proměnného zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC, který je nyní zcela integrován do hlavy válců. Dvojité časování Double-VANOS pracuje na sací i výfukové vačce.
Patentovaná technologie BMW VALVETRONIC umožňuje plynule měnit zdvih sacích ventilů, a tím nahrazovat činnost škrticí klapky používané v motorech minulosti. Množství vzduchu putující do spalovacích prostorů je regulováno přímo v motoru, a tím se omezují čerpací ztráty vznikající při výměně plynů v sacím traktu. Tato vlastnost významně zvyšuje účinnost motoru. Nové motory jsou neobyčejně úsporné i díky vysokotlakému přímému vstřikování High Precision Injection, pracujícímu s tlakem 20 MPa. Vstřikovače jsou umístěné centrálně mezi ventily a v těsné blízkosti zapalovací svíčky.
Mezi typické znaky nových vznětových motorů patří hliníkové klikové skříně, snížené vnitřní tření, termodynamicky optimalizovaná turbodmychadla, turbíny s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, další generace přímého vstřikování common-rail a vstřikovače s magnetickými ventily. Všechny tyto prvky reprezentují nejnovější úroveň v neustálém úspěšném zdokonalování vznětových čtyřválců BMW, které kromě jiného získaly v modelu BMW 118d titul World Green Car of the Year.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn: objem - cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s). spotřeba kombin – l/100 km
S pokrokovými technologiemi BMW EfficientDynamics se nové BMW řady 1 ve spotřebě paliva stává třídou samou pro sebe. Příkladem je odstředivý setrvačník integrovaný do dvouhmotového setrvačníku vznětových motorů, který vyrovnává drobné nesrovnalosti v chodu motoru a zajišťuje jeho hladký chod i v nízkých otáčkách.
Samozřejmostí jsou i další prvky z programu BMW EfficientDynamics, mezi něž patří systém regenerace kinetické energie, elektromechanický posilovač řízení, ukazatel optimálního řazení (manuální převodovky), aktivní klapky v masce chladiče, účinnější diferenciál či samočinně odpojitelný kompresor klimatizace. Parametricky je řízené olejové, ale také elektrické palivové čerpadlo. V kombinaci s manuálními i samočinnými převodovkami disponuje vůz také funkcí Auto Start/Stop.
Spotřebu snižuje rovněž režim ECO PRO, který po aktivaci specificky mění charakteristiku motoru, topení, klimatizace či vyhřívání zrcátek a sedadel s cílem maximálního snižování spotřeby paliva. Výsledná úspora se formou prodlouženého dojezdu zobrazuje na displeji.
Osmistupňová samočinná převodovka
Šestistupňová manuální převodovka zážehových a vznětových motorů se vyznačuje velmi přesným řazením. Nové BMW řady 1 je ale jediným vozem segmentu kompaktních vozů, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou. Disponuje funkcí Steptronic a umožňuje sekvenční řazení pomocí pohybů voliče převodovky.
Vůz využívá v daném segmentu nejpropracovanější podvozek. Přední náprava je tvořena oddělenými příčnými rameny, vzpěrami McPherson a stabilizátorem. Vzadu je vyspělé pětiprvkové zavěšení. Přední náprava je tvořena z velké části hliníkovými díly, které snižují hmotnost neodpružených částí. Dalším vývojem se snížila také hlučnost, stejně tak jako chování při nehodách.
Komfort a současně obratnost zlepšují rozměrné silentbloky, jež se vyznačují předem danou proměnnou tuhostí v různých směrech.
Kromě standardně dodávaných 16“ kol jsou k dispozici litá kola s průměrem 16, 17 a 18“. Samozřejmostí je stabilizační systém DSC, jemuž nechybí funkce DTC (Dynamic Traction Control), kontrolované brzdění v zatáčkách CBC a brzdový asistent DBC. Mezi další funkce stabilizačního systému patří kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu do kopce.
Funkce DTC posunuje zásahy systému DSC, což usnadňuje jízdu na povrchu s horší trakcí (například štěrk či hluboký sníh). Jelikož tato funkce povolí zadním kolům mírný prokluz, umožňuje také jízdu řízeným přetáčivým smykem. Po vypnutí stabilizačního systému zůstává aktivní pouze funkce elektronického závěru diferenciálu, která pomocí cíleného přibrzďování protáčejících se kol usnadňuje akceleraci z ostrých zatáček.
Zážehové motory používají dvoukomorová turbodmychadla twin-scroll, které se vyznačují dvojicí samostatných kanálů (každý pro dvojici válců) přivádějících výfukové plyny k turbíně. Toto řešení umožňuje účinnější využívání pulzací výfukových plynů k roztáčení lopatek turbíny. Díky tomu je motor schopen, zcela podle zvyklostí BMW, reagovat mimořádně bryskně na každý pohyb plynového pedálu. Výkonnost je dále posílena systémem proměnného zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC, který je nyní zcela integrován do hlavy válců. Dvojité časování Double-VANOS pracuje na sací i výfukové vačce.
Patentovaná technologie BMW VALVETRONIC umožňuje plynule měnit zdvih sacích ventilů, a tím nahrazovat činnost škrticí klapky používané v motorech minulosti. Množství vzduchu putující do spalovacích prostorů je regulováno přímo v motoru, a tím se omezují čerpací ztráty vznikající při výměně plynů v sacím traktu. Tato vlastnost významně zvyšuje účinnost motoru. Nové motory jsou neobyčejně úsporné i díky vysokotlakému přímému vstřikování High Precision Injection, pracujícímu s tlakem 20 MPa. Vstřikovače jsou umístěné centrálně mezi ventily a v těsné blízkosti zapalovací svíčky.
Mezi typické znaky nových vznětových motorů patří hliníkové klikové skříně, snížené vnitřní tření, termodynamicky optimalizovaná turbodmychadla, turbíny s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, další generace přímého vstřikování common-rail a vstřikovače s magnetickými ventily. Všechny tyto prvky reprezentují nejnovější úroveň v neustálém úspěšném zdokonalování vznětových čtyřválců BMW, které kromě jiného získaly v modelu BMW 118d titul World Green Car of the Year.
Zážehové motory
Typ | 118i | 116i |
Výkon | 125(170)/4800 | 100(136)/4400 |
Toč.moment | 150/1500-4500 | 220/1350-4300 |
Rychlost | 225 | 210 |
Zrychlení | 7,4 | 8,5 |
Spotřeba kombin. | 5,8 | 5,5 |
Vznětové motory
Typ | 120d | 118 d | 116d |
Výkon | 135(184)/4000 | 105(143)/4000 | 85(116)/4000 |
Toč.moment | 380/1750-2750 | 320/1750-2500 | |
Rychlost | 228 | 212 | 200 |
Zrychlení | 7,2 | 8,9 | 10,3 |
Spotřeba kombin. | 4,5 | 4,4 | 4,3 |
Pozn: objem - cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s). spotřeba kombin – l/100 km
S pokrokovými technologiemi BMW EfficientDynamics se nové BMW řady 1 ve spotřebě paliva stává třídou samou pro sebe. Příkladem je odstředivý setrvačník integrovaný do dvouhmotového setrvačníku vznětových motorů, který vyrovnává drobné nesrovnalosti v chodu motoru a zajišťuje jeho hladký chod i v nízkých otáčkách.
Samozřejmostí jsou i další prvky z programu BMW EfficientDynamics, mezi něž patří systém regenerace kinetické energie, elektromechanický posilovač řízení, ukazatel optimálního řazení (manuální převodovky), aktivní klapky v masce chladiče, účinnější diferenciál či samočinně odpojitelný kompresor klimatizace. Parametricky je řízené olejové, ale také elektrické palivové čerpadlo. V kombinaci s manuálními i samočinnými převodovkami disponuje vůz také funkcí Auto Start/Stop.
Spotřebu snižuje rovněž režim ECO PRO, který po aktivaci specificky mění charakteristiku motoru, topení, klimatizace či vyhřívání zrcátek a sedadel s cílem maximálního snižování spotřeby paliva. Výsledná úspora se formou prodlouženého dojezdu zobrazuje na displeji.
Osmistupňová samočinná převodovka
Šestistupňová manuální převodovka zážehových a vznětových motorů se vyznačuje velmi přesným řazením. Nové BMW řady 1 je ale jediným vozem segmentu kompaktních vozů, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou. Disponuje funkcí Steptronic a umožňuje sekvenční řazení pomocí pohybů voliče převodovky.
Vůz využívá v daném segmentu nejpropracovanější podvozek. Přední náprava je tvořena oddělenými příčnými rameny, vzpěrami McPherson a stabilizátorem. Vzadu je vyspělé pětiprvkové zavěšení. Přední náprava je tvořena z velké části hliníkovými díly, které snižují hmotnost neodpružených částí. Dalším vývojem se snížila také hlučnost, stejně tak jako chování při nehodách.
Komfort a současně obratnost zlepšují rozměrné silentbloky, jež se vyznačují předem danou proměnnou tuhostí v různých směrech.
Kromě standardně dodávaných 16“ kol jsou k dispozici litá kola s průměrem 16, 17 a 18“. Samozřejmostí je stabilizační systém DSC, jemuž nechybí funkce DTC (Dynamic Traction Control), kontrolované brzdění v zatáčkách CBC a brzdový asistent DBC. Mezi další funkce stabilizačního systému patří kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu do kopce.
Funkce DTC posunuje zásahy systému DSC, což usnadňuje jízdu na povrchu s horší trakcí (například štěrk či hluboký sníh). Jelikož tato funkce povolí zadním kolům mírný prokluz, umožňuje také jízdu řízeným přetáčivým smykem. Po vypnutí stabilizačního systému zůstává aktivní pouze funkce elektronického závěru diferenciálu, která pomocí cíleného přibrzďování protáčejících se kol usnadňuje akceleraci z ostrých zatáček.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout