Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bitter Vero - comeback po 20 letech

Když se řekne Bitter, tak se milovníkům alkoholu vybaví hořký nápoj a automobilovým enthusiastům rozzáří oči při vzpomínce na atraktivní sportťáky. Němec Erich Bitter se totiž proslavil konstrukcí vlastních automobilů, o které je mezi sběrateli nesmírný zájem.

Když se v roce 1968 pořádala první Motor Show v Essenu, tehdy ještě pod názvem Výstava sportovních a závodních automobilů, byl již přitom. Na místo činu se vrací letos se sportovním modelem Vero, elegantním sedanem s moderní technikou a nezaměnitelným stylem. Čtyřdveřový vůz vychází technicky z Holdenu Statesmnan, pohání jej rovněž vidlicový osmiválec 6.0 o výkonu 367 k při 5700/min a točivým momentem 530 N.m při 4400/min. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Od původního modelu se liší novou přední kapotou, pro Bitter typickou mřížkou chladiče, upravenými světlomety a nárazníky.
Původně neměl Erich Bitter s automobilovou branží nic společného, neboť se věnoval profesionální cyklistice. Teprve když se nakazil benzinem, tak začal závodit s automobily, které také prodával a dovážel speciální závodnické oblečení, na které měla jeho firma Rallye Bitter v 60. letech monopol. Podílela se také na vývoji nehořlavých kombinéz.
Jeho snem bylo však vyrábět exkluzivní automobily s běžně dostupnou technikou, a proto založil značku Bitter. V roce 1973 se stal jeho první model Bitter CD doslova kultovním automobilem. Už při premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurt se lidé často ptali – to je italské auto? Tak elegantně vůz vypadal. Při výběru názvu sehrál nemalou roli legendární Ferdinand Porsche, který mu tehdy řekl – „Napište své jméno…Porsche nezní lépe“
První automobil Bitter CD používal techniku Opelu Diplomat s vidlicovým osmiválcem o objemu 5,4 respektive 5,7 litru. Erich Bitter při jeho vzniku využili spolupráce s Georgem Gallionem, designerem GM. Výrobu vozu převzal firma Baur ve Stuttgartu, která přivedla na svět 395 kusů, z nichž se dochovala více než polovina.
Komponenty z Opelu Senator se třílitrovým šestiválcem používala pozdější řada SC, kterou v letech 1981 až 1989 tvořily kabriolet, sedan a kupé. Bitter nevyráběl jen malé série sportovních automobilů, ale vytvořil také několik zajímavých prototypů, jako třeba Tasco ve spolupráci s MGA.
Po dvaceti letech prezentuje Erich Bitter na Motor Show v Essenu třetí svůj sériový automobil a navazuje tak na tradici legendárního automobilu ze sedmdesátých let.

Jindřich Lasík, 29.11.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar