Fiat Scudo -užitkový i osobní
Na moderní požadavky evropského trhu v oblasti městské a meziměstské přepravy zboží nebo osob, představila značka FIAT nový model Scudo, který bude v příštích dnech uveden na český trh v ceně začínající na 479 000 Kč bez DPH (van).
Fiat Scudo vyplňuje mezeru mezi vloni představenými novými modely Doblo a Ducato, o čemž svědčí také objemy nákladového prostoru.
Doblo: 3,2 – 4 m³
Scudo: 5 – 7 m³
Ducato: 8 – 17 m³ Nové Scudo, výsledek kooperace mezi společností FIAT a PSA, chce navázat na úspěšného předchůdce, kterého se od roku 1995 prodalo v Evropě 350 000 kusů. Tím potvrzuje schopnost sladit výkony, ovladatelnost a komfort osobního vozu s velikostí nákladového prostoru, snadnou manipulací s nákladem, spolehlivostí a výkonem, jež patří k typickým vlastnostem užitkových automobilů.
Oproti minulé generaci přepraví větší objem a tím i hmotnost nákladu: vnitřní objem činí 5 – 7 m³ při nosnosti 1000 až 1200 kg. Kromě toho se může pochlubit sníženou vnější výškou (pod 1,90 m u verzí s inteligentním pneumatickým zavěšením - nivomatem), která umožňuje vjezd do patrových garáží.
V nabídce najdeme jak verze pro přepravu zboží, tak osob nebo pouze podvozky určené pro přestavby a různé úpravy:
K dispozici jsou dvě vnější výšky:
- standardní: 1,89 m se zavěšením nivomat, (1,94 m s klasickým zavěšením);
- vysoká 2,20 m se zavěšením nivomat (2,28 m s klasickým)
(pozn: rozměry -m, objem - m³, hmotnost -kg)
Kromě dodávek typu van nabízí Scudo také verze pro přepravu osob v proskleném nebo poloproskleném provedení Combi a Panorama, v uspořádání od 5 do 9 osob a s kratším nebo delším rozvorem.
Combi Standard je ideální pro přepravu dělníků a jejich nářadí
Panorama Family je určen pro rodiny, které upřednostňují MPV
Executive je vhodné pro přepravu zákazníků (hotel/letiště, apod)
Fiat Scudo nezůstává nic dlužen ani v otázce bezpečnosti, jak dokazuje např. karosérie s výbornou torzní tuhostí, brzdová soustava se čtyřmi kotouči, ABS doplněné o EBD. Sériově je vybaven elektrohydraulickým posilovačem HBA, na přání pak systémem ESP, jehož součástí je protiprokluzový ASR. Všechny verze mají airbag řidiče, na objednávku jsou k dostání airbag spolujezdce, boční airbagy včetně okenních, a zařízení určená k ochraně vozidla a nákladu proti krádeži.
Prostor pro náklad se vyznačuje optimálním tvarem a velkými rozměry, aby umožňoval snadnou manipulaci s nákladem. Nákladový prostor je dobře přístupný díky hranatému tvaru a širokými zadními i bočními posuvnými dveřmi. Ke snadnější manipulaci s nákladem slouží nakládací hrana ve výšce 56 cm od země u vozidel s klasickým zavěšením a 49 cm u vozidel s pneumatickým zavěšením.
Rozměrné prosklené plochy a předsunuté přední okno propůjčují Scudu dojem pohodlné kabiny, umocněný velkými rozměry. Dvoubarevná přístrojová deska propůjčuje estetický vzhled připomínající spíše osobní automobil než užitkový.
Sedadla se dodávají ve dvou provedeních. Jednak jako samostatná pro řidiče a spolujezdce nebo individuální sedadlo řidiče a dvoumístnou lavicí pro spolucestující. Zadní sedadla lze sklopit, demontovat nebo vyjmout. Tím je možné zadní část kabiny přizpůsobit počtu cestujících a nabídnout jim vysokou míru komfortu. Uspořádání zadních řad je řešeno stupňovitě, druhá řada je o 7 cm výše, třetí pak ještě o 3 cm.
Pro nové Scudo byly vybrány tři vznětové čtyřválce Multijet se vstřikováním common rail, které řidičům vyhovují svou pružností a vyznačují se výborným výkonem při nízkých provozních nákladech (spotřeba paliva a údržba), spolehlivostí a šetrností k životnímu prostředí. Nejslabší motor je spojen s pětistupňovou převodovkou, ostatní se šestistupňovou.
(pozn: výkon-kW(k)/min, toč.mom.-N.m/min, rychlost-km/h, spotřeba-l/100 km)
Přední zavěšení je typu McPherson s trojúhelníkovitými spodními rameny a stabilizátorem. Systém s nezávislými koly umožňuje přesné seřízení geometrie, která zajišťuje optimální chování na silnici, komfort a snížení opotřebovávání pneumatik. Zadní zavěšení je typu zkrutné příčky, resp. s polo-deformovatelnou zadní nápravou s panhardskou tyčí. Toto řešení využívané u jednoprostorových vozidel bylo v případě nového modelu Scudo upraveno pro nejtvrdší podmínky zatížení a provozu. Nový model nabízí rovněž zadní pneumatické polohovací odpružení, a to sériově nebo jako příslušenství na objednávku. Zajišťuje vysoký komfort, konstantní světlou výšku vozidla za všech podmínek zatížení a konstantní celkovou výšku. Pneumatické zavěšení dále umožňuje manuální nastavení výšky nakládací hrany nad zemí (v rozmezí 5 cm). Kvůli bezpečnosti lze nastavení provádět pouze u stojícího vozidla; po nastavení se toto uspořádání udrží do rychlosti 10 km/h. Po překonání rychlosti se nastavení automaticky vrátí na jmenovitou jízdní hodnotu.
Mezi nejzajímavější prvky patří zabezpečení před krádeží. Počínaje odpojením táhla v zámcích až po moderní bezpečnostní systém, umožňující uvolnění vnitřní kliky dveří a veškerého pákového mechanismu spojeného se zámkem. Odpojení táhla dead-lock brání všem druhům nástrojů používaným zloději otevřít násilím dveře a obejít jejich vnitřní mechanismus.
Pro Scudo si lze mj. ještě dále objednat elektronicky řízený tempomat nebo zadní parkovací senzory.
Na český trh bude nejdříve uveden van (17.2.), o měsíc později pak Combi a Panorama (15.3.). Při této příležitosti chystá Fiat ČR ve dnech 2. až 4.dubna u všech svých dealerů „Den užitkových verzí“. Není jistě bez zajímavosti, že dřívější Scudo bylo nabízeno pouze v pěti verzích, nové dokonce ve 22 a v několika stupních výbavy. Verze van se budou prodávat v cenovém rozpětí od 479 000 do 629 000 Kč (bez DPH).
Jindřich Lasík, 7.2.2007
Doblo: 3,2 – 4 m³
Scudo: 5 – 7 m³
Ducato: 8 – 17 m³ Nové Scudo, výsledek kooperace mezi společností FIAT a PSA, chce navázat na úspěšného předchůdce, kterého se od roku 1995 prodalo v Evropě 350 000 kusů. Tím potvrzuje schopnost sladit výkony, ovladatelnost a komfort osobního vozu s velikostí nákladového prostoru, snadnou manipulací s nákladem, spolehlivostí a výkonem, jež patří k typickým vlastnostem užitkových automobilů.
Oproti minulé generaci přepraví větší objem a tím i hmotnost nákladu: vnitřní objem činí 5 – 7 m³ při nosnosti 1000 až 1200 kg. Kromě toho se může pochlubit sníženou vnější výškou (pod 1,90 m u verzí s inteligentním pneumatickým zavěšením - nivomatem), která umožňuje vjezd do patrových garáží.
V nabídce najdeme jak verze pro přepravu zboží, tak osob nebo pouze podvozky určené pro přestavby a různé úpravy:
Typ | Van | Combi/Panorama |
Délka | 4,80/5,13 | 4,80/5,13 |
Šířka | 1,90/2,19 | 1,90/2,19 |
Výška | 1,89-2,28 | 1,89/1,94 |
Rozvor | 3,00/3,12 | 3,00/3.12 |
Délka lož.pr. | 2,26 a 2,60 | - |
Šířka lož.p. | 1,60 | 1,60 |
Výška lož.pr. | 1,45/1,75 | - |
Objem | 5-6-7 | - |
Počet osob | 2-3 | 5-9 |
Už.hmot. | 1000-1200 |
K dispozici jsou dvě vnější výšky:
- standardní: 1,89 m se zavěšením nivomat, (1,94 m s klasickým zavěšením);
- vysoká 2,20 m se zavěšením nivomat (2,28 m s klasickým)
(pozn: rozměry -m, objem - m³, hmotnost -kg)
Kromě dodávek typu van nabízí Scudo také verze pro přepravu osob v proskleném nebo poloproskleném provedení Combi a Panorama, v uspořádání od 5 do 9 osob a s kratším nebo delším rozvorem.
Combi Standard je ideální pro přepravu dělníků a jejich nářadí
Panorama Family je určen pro rodiny, které upřednostňují MPV
Executive je vhodné pro přepravu zákazníků (hotel/letiště, apod)
Fiat Scudo nezůstává nic dlužen ani v otázce bezpečnosti, jak dokazuje např. karosérie s výbornou torzní tuhostí, brzdová soustava se čtyřmi kotouči, ABS doplněné o EBD. Sériově je vybaven elektrohydraulickým posilovačem HBA, na přání pak systémem ESP, jehož součástí je protiprokluzový ASR. Všechny verze mají airbag řidiče, na objednávku jsou k dostání airbag spolujezdce, boční airbagy včetně okenních, a zařízení určená k ochraně vozidla a nákladu proti krádeži.
Prostor pro náklad se vyznačuje optimálním tvarem a velkými rozměry, aby umožňoval snadnou manipulaci s nákladem. Nákladový prostor je dobře přístupný díky hranatému tvaru a širokými zadními i bočními posuvnými dveřmi. Ke snadnější manipulaci s nákladem slouží nakládací hrana ve výšce 56 cm od země u vozidel s klasickým zavěšením a 49 cm u vozidel s pneumatickým zavěšením.
Rozměrné prosklené plochy a předsunuté přední okno propůjčují Scudu dojem pohodlné kabiny, umocněný velkými rozměry. Dvoubarevná přístrojová deska propůjčuje estetický vzhled připomínající spíše osobní automobil než užitkový.
Sedadla se dodávají ve dvou provedeních. Jednak jako samostatná pro řidiče a spolujezdce nebo individuální sedadlo řidiče a dvoumístnou lavicí pro spolucestující. Zadní sedadla lze sklopit, demontovat nebo vyjmout. Tím je možné zadní část kabiny přizpůsobit počtu cestujících a nabídnout jim vysokou míru komfortu. Uspořádání zadních řad je řešeno stupňovitě, druhá řada je o 7 cm výše, třetí pak ještě o 3 cm.
Pro nové Scudo byly vybrány tři vznětové čtyřválce Multijet se vstřikováním common rail, které řidičům vyhovují svou pružností a vyznačují se výborným výkonem při nízkých provozních nákladech (spotřeba paliva a údržba), spolehlivostí a šetrností k životnímu prostředí. Nejslabší motor je spojen s pětistupňovou převodovkou, ostatní se šestistupňovou.
Typ | 1.6 | 2.0 | 2.0 |
Výkon | 66(90)/4000 | 88(120)/4000 | 100(136)/4000 |
Toč.moment | 180/1750 | 300/2000 | 320/2000 |
Rychlost | 145 | 160 | 170 |
Prům.spotř. | 7,2 | 7,2 | 7,4 |
(pozn: výkon-kW(k)/min, toč.mom.-N.m/min, rychlost-km/h, spotřeba-l/100 km)
Přední zavěšení je typu McPherson s trojúhelníkovitými spodními rameny a stabilizátorem. Systém s nezávislými koly umožňuje přesné seřízení geometrie, která zajišťuje optimální chování na silnici, komfort a snížení opotřebovávání pneumatik. Zadní zavěšení je typu zkrutné příčky, resp. s polo-deformovatelnou zadní nápravou s panhardskou tyčí. Toto řešení využívané u jednoprostorových vozidel bylo v případě nového modelu Scudo upraveno pro nejtvrdší podmínky zatížení a provozu. Nový model nabízí rovněž zadní pneumatické polohovací odpružení, a to sériově nebo jako příslušenství na objednávku. Zajišťuje vysoký komfort, konstantní světlou výšku vozidla za všech podmínek zatížení a konstantní celkovou výšku. Pneumatické zavěšení dále umožňuje manuální nastavení výšky nakládací hrany nad zemí (v rozmezí 5 cm). Kvůli bezpečnosti lze nastavení provádět pouze u stojícího vozidla; po nastavení se toto uspořádání udrží do rychlosti 10 km/h. Po překonání rychlosti se nastavení automaticky vrátí na jmenovitou jízdní hodnotu.
Mezi nejzajímavější prvky patří zabezpečení před krádeží. Počínaje odpojením táhla v zámcích až po moderní bezpečnostní systém, umožňující uvolnění vnitřní kliky dveří a veškerého pákového mechanismu spojeného se zámkem. Odpojení táhla dead-lock brání všem druhům nástrojů používaným zloději otevřít násilím dveře a obejít jejich vnitřní mechanismus.
Pro Scudo si lze mj. ještě dále objednat elektronicky řízený tempomat nebo zadní parkovací senzory.
Na český trh bude nejdříve uveden van (17.2.), o měsíc později pak Combi a Panorama (15.3.). Při této příležitosti chystá Fiat ČR ve dnech 2. až 4.dubna u všech svých dealerů „Den užitkových verzí“. Není jistě bez zajímavosti, že dřívější Scudo bylo nabízeno pouze v pěti verzích, nové dokonce ve 22 a v několika stupních výbavy. Verze van se budou prodávat v cenovém rozpětí od 479 000 do 629 000 Kč (bez DPH).
Jindřich Lasík, 7.2.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout