Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford - Focus/Fiesta v provedení ECOnetic

Ford představuje nejúspornější rodinný automobil na evropském trhu – Focus ECOnetic a Fiesta ECOnetic. Nový Focus ECOnetic má nejnižší spotřebu paliva ze všech rodinných vozů, prodávaných v Evropě – pouhé 3,4 l/100 km. Zatímco Fiesta ECOnetic vykazuje 3,3 l/100 km.

Iniciativa ECOnetic Technology je klíčovým prvkem v úsporné strategii Fordu, jejímž cílem je uvádět na trh automobily s nejpříznivějšími hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2 v dané třídě. V rámci iniciativy ECOnetic Technology budou jednotlivé úsporné technologie zaváděny do stále většího množství evropských modelů značky Ford.
Ford Focus s novým tříválcem EcoBoost je první zástupce řady ECOnetic Technology se zážehovým motorem. V letech 2012 a 2013 se řada rozroste také o modely Focus Electric, C-MAX Hybrid a C-MAX Energi.
Většina modelů ECOnetic bude sériově vybavena systémem stop-start a inteligentním dobíjením, přičemž celá řada z nich nabídne také další úsporné technologie jako například aktivní masku chladiče.


Technologie pro snižování emisí

Ford Auto-Start-Stop
Systém samočinně vypne motor, když běží na volnoběh a opětovně jej nastartuje, jakmile se chce rozjet. Takovým způsobem lze snížit spotřebu paliva a emise CO2 v městském provozu až o 10 procent.

Rekuperační dobíjení
Focus ECOnetic přichází s novou modernizovanou verzí systému, díky němuž alternátor generuje více elektrické energie při brzdění motorem či brzdami. Kinetická energie se přeměňuje na elektrickou, aniž by bylo třeba spotřebovávat další palivo. Takto „zdarma“ získaná elektrická energie dobíjí akumulátor, který ji může později využít pro napájení různých elektrických systémů.

Ford Eco Mode
Informační systém, který pomáhá motoristům upravit jejich návyky za volantem. Díky této technologii se mohou naučit jezdit hospodárněji, což pro mnoho z nich znamená potenciální úsporu paliva zhruba ve výši 10 procent. Sofistikovaný software, vyvinutý s pomocí specialistů na ekonomickou jízdu, sleduje chování řidiče během jízdy a informuje ho, jak se jeho způsob řízení odráží na spotřebě vozu.

Indikátor řazení
Může být významným pomocníkem pro řidiče, jimž leží na srdci především spotřeba. Kontrolka v kapličce přístrojů motoristy varuje v okamžiku, kdy by mohli přeřazením na vyšší rychlostní stupeň snížit spotřebu paliva.


Fiesta ECOnetic i Focus ECOnetic používají i další úsporná řešení, z nichž mnohá patří do sériové výbavy většiny modelů Fiesta a Focus:

· Elektrický posilovač řízení
· Převodový a motorový olej s nižší viskozitou
· Nízkonapěťový pohon elektrického příslušenství
· Pneumatiky se sníženým valivým odporem
· Systém řízení teploty motoru pro optimalizované zahřívání na provozní teplotu


Výjimečně úsporný motor
Oba modely ECOnetic pohání nová verze vznětového motoru Duratorq TDCi 1,6 l s výkonem 70 kW pro Fiestu a 77 kW pro Focus. Agregát prodělal řadu opatření směřujících k dalšímu snížení vnitřního tření a zvýšení účinnosti spalovacího procesu. Byl osazen novým vstřikovacím systémem, dokonalejší chladicí soustavou a modifikovanou řídicí jednotkou.
Systém přímého vysokotlakého vstřikování common-rail byl přepracován. Nové vstřikovače mají osm vstřikovacích otvorů a jejich pracovní tlak činí až 1600 barů, přičemž na optimální průběh spalovacího procesu dohlíží výkonnější řídicí jednotka. Nová vstřikovací soustava tak umožňuje preciznější kontrolu nad hořením směsi a vede ke zvýšení účinnosti spalování.
Aby mohl být motor zásobován chladnějším, hustším vzduchem o optimální teplotě, je plnicí soustava Focusu ECOnetic osazena vodou chlazeným mezichladičem stlačeného vzduchu místo obvyklého uspořádání vzduch-vzduch. Toto řešení zmenšuje čerpací ztráty a vede k bezprostřednější akceleraci. Zatímco Fiesta ECOnetic má turbodmychadlo s pevnou geometrií, ve Focusu ECOnetic je turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola.
Vznětový motor ECOnetic 1.6 spolupracuje se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Durashift, která byla přepracována pro vyšší účinnost a její chování optimalizováno s ohledem na minimalizaci ztrát způsobených třením. Za tím účelem se používá speciální olej s nižší viskozitou. Stálý převod ústrojí byl navíc upraven tak, aby se snížily otáčky motoru v případě zařazení nejvyššího stupně, což se pozitivně odráží na spotřebě paliva při rovnoměrné jízdě vyšší rychlostí, například na dálnici. Lehčí Fiesta ECOnetic používá pětistupňovou přímo řazenou převodovku.

Exkluzivní aerodynamický paket
Focus ECOnetic staví na vynikající aerodynamice standardního Focusu, který má s pětidveřovou karoserií součinitel odporu 0,295. Celkovou aerodynamickou účinnost vozu v tomto případě zvyšuje řada dodatečných úprav, od zakrytování spodní části až po aktivní masku chladiče.
Aktivní maska chladiče optimalizuje aerodynamiku tak, že reguluje průtok vzduchu skrz masku do motorového prostoru. Je-li zapotřebí chladit motor, zůstávají natáčecí lamely aktivní masky otevřené; pokud však není aktuálně vyžadován nápor chladného vzduchu, lamely se zavřou a sníží aerodynamický odpor.
Prostřednictvím polohovacího motorku lze lamely v masce natočit do šestnácti různých pozic, přičemž optimální úhel natočení pro danou provozní situaci volí samočinně řídicí jednotka motoru. Také Fiesta ECOnetic těží z výhod optimalizované aerodynamiky. Zakrytování spodní části vozu zlepšuje obtékání vzduchu pod karoserií a spoilery u zadních kol odklánějí proud obtékajícího vzduchu pryč od podběhů.
Oba modely ECOnetic jezdí na lisovaných ocelových kolech se speciálními aerodynamickými kryty.Toto řešení je efektivnější než kola z lehkých slitin. K dosažení rekordně nízkých hodnot spotřeby paliva a emisí CO2 pomáhají modelům ECOnetic rovněž pneumatiky s nízkým valivým odporem.



JL, 18.10.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar