Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Mondeo - tři varianty jedním rázem

Největší model evropského Fordu, navržený v duchu „kinetického designu“ přináší do nabídky Fordu celou řadu nových prvků. Přestože některé má společné s typy S-Max a Galaxy, tak zůstává samostatným modelem.

V létě začnou být současně uváděny na evropské trhy všechny tři karosářské varianty – čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi. Nová generace nabízí široký výběr motorů a čtyři stupně výbavy – Ambiente, Trend, Titanium a Ghia. Úrovně Titanium a Ghia nabízejí řadu věcí známých spíše z luxusních vozů nejvyšší třídy. Ghia představuje klasický luxus s hojností dřeva a chromu, zatímco chladný kov, modré prosklení a systém Convers+ HMI v modelech Titanium osloví zejména příznivce moderního „techno“ stylu.
Pro obě verze bude na přání dodáván paket X-Pack. Naproti tomu Sport Pack, pro modely Trend a Titanium, obsahuje snížený podvozek, částečně kožené čalounění a 17“ nebo 18“ kola.
Při pohledu zepředu okamžitě zaujme nová „tvář“, definovaná lichoběžníkovou spodní mřížkou – prvkem, který se stává součástí nové identity Fordu a objevuje se na mnoha současných modelech.
U nového Mondea bylo poprvé využito inovativní výrobní technologii laserového svařování. Tato metoda umožňuje spojit boční a střešní panely karoserie elegantnějším způsobem. Všechny karosářské varianty mají dvoudílné zadní svítilny a krycí panel v barvě karoserie, který se táhne napříč celou spodní částí víka zavazadlového prostoru. Toto řešení usnadňuje opravy a snižuje náklady v případě poškození.
Poprvé v historii Mondea se do základní výbavy modelů Titanium a Titanium X dostalo modře tónované sklo, které mu dává ještě modernější vzhled a odlišuje tyto verze od ostatních variant se zeleným nádechem prosklení.
Kinetický design pokračuje v interiéru, z něhož vyzařuje podobný styl a kvalita jako z vnějších křivek. Pro optimální využití prostoru a dobrý výhled použili konstruktéři nový systém Computer Aided Virtual Engineering (CAVE), který pomocí počítačů a projektorů vytváří virtuální interiér v životní velikosti. Skutečné sedadlo je na speciální konstrukci umístěno do správné pozice a „řidič“ může zhodnotit výhled do všech stran, stejně jako ergonomii umístění volantu a dalších ovládacích prvků.
V celém Mondeu je patrná nová úroveň dílenského zpracování. Například dekorace v černém klavírovém laku zlepšují celkový dojem a dělají často používané části interiéru příjemnějšími na dotek.
Součástí nabídky sedadel je v osmi směrech elektricky seřiditelné sportovní sedadlo řidiče (součást výbavy Ghia X) pro ostatní kromě Ambiente bude na přání.
Další novinkou jsou výdechy ventilace na B-sloupcích (Ghia a Titanium), zvyšující komfort posádky a zrychlující odmlžení oken. Klimatizace patří do základní výbavy všech verzí Mondea, k dispozici je rovněž dvouzónová varianta DEATC.
Druhá řada sedadel je rozdělena v poměru 60/40 a lze ji sklopit pro přepravu větších nákladů. Ve dvoumístné konfiguraci nabízí kombi a liftback zavazadlový prostor objem 1745, resp. 1460 litrů. Sedan se může pochlubit 535 litrů.
Mondeo je standardně vybaveno novou generací rozhraní HMI (Human-Machine Interface), dostupného ve třech různých variantách. Tím posouvá ovládání vozu a jeho palubních systémů na novou úroveň. Tvoří jej kolébkové přepínače na volantu, multimediální jednotka s barevným displejem na středové konzole a displej na přístrojovém panelu. Každé Mondeo disponuje podle stupně výbavy jednou ze tří variant HMI. Displej, uprostřed přístrojového panelu, je ve verzích Standard a Enhanced monochromatický s červeným podsvícením, pro verze Titanium ve standardu barevný displej Ford Convers+ (na přání pro Trend, Ghia a Ghia X).
Všechny verze nového rozhraní HMI jsou díky přesným, jednoduchým a logickým pravidlům velmi intuitivní a usnadňují řidiči ovládání elektronického vybavení vozidla.
Majitelé nového vozu nepotřebují k otevírání a startování ani klíček. V bezklíčového vstupu není k odemknutí potřeba běžný mechanický klíč. Tři antény sledují přítomnost klíče v blízkém okolí vozu, takže majiteli stačí zatáhnout za kliku.
Modely Titanium X a Ghia X mají v základní výbavě ještě bezklíčové startování. Když řidič nastoupí a má u sebe správný klíč, zaregistrují ho vnitřní antény a ke spuštění motoru stačí pouze stisknout tlačítko.
Nové Mondeo je prvním Fordem se systémem Easyfuel, který zabraňuje natankování nesprávného paliva. Hrdlo nádrže je navrženo tak, aby bylo možné použít jen tankovací pistoli odpovídajícího průměru. Do vozidel se systémem IVDC může být namontován systém Hill Launch Assist (HLA), zabraňující vozu v samovolném rozjezdu ze svahu.
Již základní verze má výjimečné jízdní vlastnosti, na přání lze dodat systém IVDC s plynule nastavitelnými tlumiči (CCD) pro lepší ovladatelnost a komfort, vyšší stabilitu a kratší brzdnou dráhu. Systém CCD plynule mění charakteristiku tlumičů podle aktuálních provozních podmínek. Volit lze ze tří režimů: Comfort, Normal a Sport.
K nejdůležitějším úpravám podvozku patří širší rozchod, optimalizovaná konstrukce předního zavěšení, nové zadní zavěšení, izolovaná zadní nápravnice a vylepšené řízení.
U osvědčeného předního zavěšení McPherson se Ford zaměřil na preciznost a úsporu místa. Nápravnice je extrémně tuhá a široká, od karoserie ji v zájmu vyššího komfortu jízdy izolují pryžové silentbloky. Vzadu je nová verze osvědčené víceprvkové nápravy s izolovanou nápravnicí a pryžovými silent-bloky.
Pro Mondeo bude k dispozici bohatá nabídka zážehových i vznětových motorů včetně vrcholného pětiválce Duratec o výkonu 220 k, známého z Fordu S-MAX a založeného na motoru sportovního Focusu ST. Koncem roku se paleta motorizací rozšíří o zážehový čtyřválec Duratec HE 2.3 o výkonu 161 k a o novou samočinnou šestistupňovou převodovku Durashift.

Zážehové motory
1.6 Duratec Ti-VCT – 110 nebo 125 k, pětistup.mech. přev.
2.0 Duratec Ti-VCT –145 k, pětistup. přev. Durashift
2.3 Duratec HE – 161 k, šestistup. aut.Durashift
2.5 Duratec – 220 k, šestistup. mech. Durashift

Vznětové motory
1.8 Duratorq TDCi – 100 nebo 125 k, pětistup. mech. přev, event. šestistup. (125 k)
2.0 Duratorq TDCi – 130 nebo 140 k, šestistup.převodovka

Od konce roku bude k motorizacím 2.0 Duratorq TDCi 130 k (na přání) a 2.3 Duratec HE (standardně) dodávána vylepšená šestistupňová samočinná převodovka.
Mezi nejnovějšími prvky systému inteligentní ochrany IPS patří kolenní airbag řidiče a horizontálně deformovatelný sloupek volantu. Sériová výbava zahrnuje mj. vylepšený elektronický stabilizační program ESP, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), automatické spuštění varovných světel nebo vyspělou technologii světlometů
Z bohaté výbavy na přání vybíráme mj. adaptivní tempomat s audiovizuálním varovným systémem, aktivní podvozek (IVDC) s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD), systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) a pneumatiky run-flat, asistent pro rozjíždění do svahu (HLA)
Nový Ford Mondeo bude vyráběn v moderní továrně v belgickém Genku, do které bylo investováno celkem 715 milionů eur. Společně s Mondeem se zde vyrábějí i modely S-MAX a Galaxy.

JL, 16.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar