Hartung Sparta - silnější než Veyron
Od sedmdesátých let minulého století žije Helmut Hartung v Andoře, malém městečku v Pyrenejích, a podniká v oblasti strojírenství a chemických výrobků. Již v roce 1973 nastartoval svůj projekt sportovního automobilu, který na letošním frankfurtském autosalonu předvedl veřejnosti pod názvem Sparta.
Dlouholetý automobilový sen, spojení robustnosti a rychlosti, se tak stává skutečností a od příštího roku si jej bude možné objednat. Pod hranatou karosérií z leštěného hliníku se ukrývá příhradový trubkový rám z titanu nebo ušlechtilé oceli se čtyřmi ochrannými oblouky. Toto konstrukční řešení si vyžádalo umístit sedadlo řidiče uprostřed. Oba spolujezdci pak sedí po boku řidiče.
Přístup do interiéru umožňují vzhůru se vyklápějící křídlové dveře z plexiskla. Design vozu jednak připomíná křížence Hummera a De Loreanu, jednak vypadá jako by právě dorazil z natáčení filmu Divoký Max II. Technicky dokonalý kousek je doslova a do písmeno ruční dílo, svařené a sešroubované z ušlechtilých materiálů.
Hartung Sparta má své cestující rozmazlovat komfortem. Nezávislé zavěšení kol v kombinaci se vzduchovým pérováním a nastavitelnými tlumiči uspokojí všechny nároky pro jízdu v terénu. Světlou výšku lze zvětšit na úctyhodných 250 mm. Dobrou trakci mimo asfaltové silnice mají obstarat terénní pneumatiky o velikosti 235/50 vpředu a 335/30 vzadu, obuté na speciálních 18“ titanových ráfcích.
Původně Helmut Hartung experimentoval se zážehovým osmiválcem, ale pak se kvůli robustnosti a hospodárnosti rozhodl pro dvěma turbodmychadly přeplňovaný vznětový vidlicový osmiválec 6,6 litru americké produkce, uložený uprostřed. Přesné hodnoty výrobce neuvádí. Podle konfigurace může být kombinován s vícestupňovým přeplňováním (až deset stupňů), dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu a také mazáním se suchou spojkou. Osmiválec by mohl dosáhnout výkonu až 1 360 k a točivého momentu 2 000 Nm. Pro přenos tak vysoké síly nezbylo nic jiného, než vyvinout vlastní samočinnou převodovku. Zákazníkům chce Hartung doporučit snížení na 1 500 Nm, aby se zvýšila životnost pohonné jednotky. Pro srovnání – dnes nejsilnější sportovní automobil Bugatti Veyron dosahuje točivého momentu 1 250 Nm.
Při pohotovostní hmotnosti pouhých 1 400 kg by Sparta dosáhla rychlosti sice přes 300 km/h, ale je elektronicky omezena na 250 km/h. Z nuly na 200 km/h zrychlí Sparta za méně než deset sekund. U rychlejší jízdy, nikoliv však zběsilé, se pohybuje spotřeba mezi 6 až 7 litry nafty na sto kilometrů. Vůz může být přestavěn také na pohon biodieselem z rostlinného oleje. Potom se spotřeba pohybuje kolem pěti litrů. Pro snížení emisí lze vůz vybavit systémem čištění výfukových plynů SCFT, čímž dosáhne Euro 5. A to nejsou pro nejsilnější auto světa vůbec špatné hodnoty.
Za projektem stojí německá firma Hartung Helmets a andorská společnost Andorpalstics. Ročně se vyrobí dva kusy. S hliníkovou karosérií má stát 400 000 eur, pokud bude z titanu, potom cca 700 000 eur a z exotického materiálu Zylon má stát přes jeden milion euro.
JL, 3.11.2009
Přístup do interiéru umožňují vzhůru se vyklápějící křídlové dveře z plexiskla. Design vozu jednak připomíná křížence Hummera a De Loreanu, jednak vypadá jako by právě dorazil z natáčení filmu Divoký Max II. Technicky dokonalý kousek je doslova a do písmeno ruční dílo, svařené a sešroubované z ušlechtilých materiálů.
Hartung Sparta má své cestující rozmazlovat komfortem. Nezávislé zavěšení kol v kombinaci se vzduchovým pérováním a nastavitelnými tlumiči uspokojí všechny nároky pro jízdu v terénu. Světlou výšku lze zvětšit na úctyhodných 250 mm. Dobrou trakci mimo asfaltové silnice mají obstarat terénní pneumatiky o velikosti 235/50 vpředu a 335/30 vzadu, obuté na speciálních 18“ titanových ráfcích.
Původně Helmut Hartung experimentoval se zážehovým osmiválcem, ale pak se kvůli robustnosti a hospodárnosti rozhodl pro dvěma turbodmychadly přeplňovaný vznětový vidlicový osmiválec 6,6 litru americké produkce, uložený uprostřed. Přesné hodnoty výrobce neuvádí. Podle konfigurace může být kombinován s vícestupňovým přeplňováním (až deset stupňů), dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu a také mazáním se suchou spojkou. Osmiválec by mohl dosáhnout výkonu až 1 360 k a točivého momentu 2 000 Nm. Pro přenos tak vysoké síly nezbylo nic jiného, než vyvinout vlastní samočinnou převodovku. Zákazníkům chce Hartung doporučit snížení na 1 500 Nm, aby se zvýšila životnost pohonné jednotky. Pro srovnání – dnes nejsilnější sportovní automobil Bugatti Veyron dosahuje točivého momentu 1 250 Nm.
Při pohotovostní hmotnosti pouhých 1 400 kg by Sparta dosáhla rychlosti sice přes 300 km/h, ale je elektronicky omezena na 250 km/h. Z nuly na 200 km/h zrychlí Sparta za méně než deset sekund. U rychlejší jízdy, nikoliv však zběsilé, se pohybuje spotřeba mezi 6 až 7 litry nafty na sto kilometrů. Vůz může být přestavěn také na pohon biodieselem z rostlinného oleje. Potom se spotřeba pohybuje kolem pěti litrů. Pro snížení emisí lze vůz vybavit systémem čištění výfukových plynů SCFT, čímž dosáhne Euro 5. A to nejsou pro nejsilnější auto světa vůbec špatné hodnoty.
Za projektem stojí německá firma Hartung Helmets a andorská společnost Andorpalstics. Ročně se vyrobí dva kusy. S hliníkovou karosérií má stát 400 000 eur, pokud bude z titanu, potom cca 700 000 eur a z exotického materiálu Zylon má stát přes jeden milion euro.
JL, 3.11.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout