Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Insight - kvalita a nízký provoz

Model Insight je završením více než dvacetiletého vývoje hybridních vozidel a více než 35 let vývoje benzínových motorů s nižším dopadem na životní prostředí, na jehož počátku stál v roce 1972 motor CVCC. Tyto technické znalosti umožnily vyvinout komponenty takovým způsobem, aby je bylo možné vyrábět s nižšími náklady.

Tým designérů usiloval o vytvoření tvaru s minimálním aerodynamickým odporem. Podobnost s modelem FCX Clarity je zřejmá při pohledu z boku. Linie vedoucí od středu střechy k horní hraně víka zavazadlového prostoru je skloněná pod optimálním úhlem tak, aby se dosáhlo proudění vzduchu s minimálními turbulencemi. Horní polovina karoserie je skloněna k zádi vozu, což zlepšuje proudění vzduchu kolem vozidla.
Tvar kabiny přechází do přední kapoty a pokračuje k mřížce chladiče, která zdůrazňuje šestiúhelníkový tvar spodní části nárazníku. Design přídě obsahuje prvky známé z modelu FCX Clarity.
Podvozek nové konstrukce vychází z příští generace modelu Jazz, se kterým sdílí některé komponenty (podvozek, brzdy a řízení). Uspořádání motorového prostoru a přední části vozu je s Jazzem téměř identické, avšak od přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou je konstrukce nová. Rozvor náprav je 2550 mm (o 50 mm delší než Jazz).Na této platformě jsou vzpěry McPherson vpředu a zkrutný nosník ve tvaru H na zadní nápravě, který umožnil vytvořit ploché dno zavazadlového prostoru.
Ačkoliv Insight a Jazz sdílí mnoho společných součástí, největším rozdílem mezi oběma platformami je umístění palivové nádrže. Jazz ji měl pod předními sedadly, což umožnilo mimořádnou variabilitu, zatímco v Insightu je pod zadními sedadly, která tak mohla být umístěna níže, což umožnilo snížení střechy a zmenšení celkového průřezu vozu.
Brzdový systém je tvořen předními a zadními kotoučovými brzdami, které jsou standardně vybaveny systémem ABS, elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem.Nechybí stabilizační systém VSA.Všechny úrovně výbavy jsou vybaveny 15“ koly z lehkých slitin obutými do pneumatik 175/65 R15. Jako volitelná výbava jsou k dispozici ráfky 16 palců.

Motor, elektromotor, převodovka

Hybridní systém IMA společnosti Honda byl poprvé představen v prvním modelu Insight v roce 1999. Zkratka IMA (Integrated Motor Assist) znamená, že vůz má elektromotor umístěný před převodovkou vedle benzinového motoru. Během let se systém neustále vyvíjel, zmenšoval, snižovala se jeho hmotnost i výrobní cena, takže poslední verze představuje nejpokročilejší technologii IMA.
Nový zážehový motor vychází z agregátu i-VTEC 1.3 z modelu Civic Hybrid. Konstrukce pístů s nízkým třením a se speciálním povlakem v kombinaci s novým typem katalyzátoru umožnila další optimalizaci již tak úsporné hnací jednotky. Při zpomalování, kdy válce motoru nejsou zatíženy, je zapalování zastaveno a všechny válce uzavřeny. Motor tak nemusí vynakládat tolik energie na pumpování vzduchu a paliva, čímž se jeho efektivita okamžitě zvyšuje.
Technologie VCM (Variable Cylinder Management) používaná pro uzavírání válců se využívá i pro uzavření všech válců v případech, kdy je vyžadován malý točivý moment. V tomto režimu vůz pohání jen elektromotor a písty běží naprázdno.
Benzinový motor o výkonu 65 kW (88 k) a točivém momentu 121 Nm podporuje elektromotor, který využívá cívek s vyšší hustotou vinutí a výkonnějších magnetů. Výsledkem je 10 kW (14 k) a 78 Nm. Nejnovější verze elektromotoru je tenčí než u současného Civicu Hybrid (35,7 x 45,5 mm).
Vylepšení se dotkla také výkonných bateriových článků, které jsou kvůli snížení těžiště umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru. Zlepšen byl systém chlazení baterií, což znamená efektivnější využití energie. Motor na boku svazku bateriových článků nasává vzduch trubkami vedoucími ke vstupům na vnější straně sedáků zadních sedadel. Zlepšila se rychlost dobíjení baterií, což znamená, že výkon z rekuperačního brzdění umožňuje rychlejší nabití a tedy i častější připravenost k napájení elektromotoru.
Díky převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT) nabízí hladké a předvídatelné řazení a přispívá, aby systém IMA pracoval při optimální účinnosti. Ovládání spojky při rozjezdu je upraveno pro optimální využití vlastností motoru IMA, který při nižších otáčkách poskytuje vyšší točivý moment. Jako první hybridní Honda je vybaven páčkami řazení umístěnými pod volantem.
V oficiálních testech emisí a spotřeby paliva dosáhl vůz 101 g/km a 4,4 l/100 km (v kombinovaném cyklu). Insight možná nedosahuje hodnot spotřeby uváděné u konkurentů. Test na zkušební stolici totiž nemá téměř nic společného s neustále se měnícími podmínkami ve skutečném provozu.


Režim Eco Assist

Vůz je vybaven režimem ECON, optimalizující spotřebu. Jakmile řidič stiskne tlačítko, přepne se řídicí jednotka do „super-úsporného“ režimu, při nemž například ke snížení výkonu a točivého momentu ca o 4 % (kromě případu, kdy řidič stiskne pedál až na podlahu). Změní se způsob řízení škrticí klapky. Při všech otáčkách motoru je zachován optimální úhel jejího otevření, který vede k dosažení nejlepší hodnoty spotřeby. Někteří řidiči ovládají plynový pedál s menším citem a velkou silou. Aby se vliv tohoto chování co nejvíce snížil, systém pokyny řidiče „vyhladí“ a udržuje škrticí klapku otevřenou tak, aby odpovídala aktuální rychlosti a podmínkám. Řidič může tuto vlastnost systému kdykoliv zrušit, což je důležité zejména v případě nouzového manévru. Při stání na volnoběh (motor se při zastavení vozidla vypne) dojde k vypnutí klimatizace (s výjimkou případů, kdy jsou zamlžená okna).
Přestože systém IMA, kombinace benzínového a elektrického motoru, je sám o sobě úsporný, existují styly a způsoby jízdy, které umožní ještě lepší využití všech výhod hybridní technologie. Při hladké jízdě bez prudké akcelerace a brzdění se snižuje spotřeba a baterie jsou udržovány nabité, díky čemuž může elektromotor poskytovat podporu spalovacímu motoru pravidelněji.
Honda vyvinula některé technologie, které majitelům pomohou jezdit úsporně. Systém se nazývá Ecological Drive Assist System (Asistenční systém pro ekologickou jízdu). Společně s tlačítkem ECON lze využít indikační systém ke snížení spotřeby paliva a tedy i k minimalizaci škodlivých emisí.
Při jízdě je systém tvořen dvěma hlavními prvky: ukazatelem úspornosti jízdy „eco drive bar“ na černobílém multifunkčním displeji a podsvícením digitálního ukazatele rychlosti s proměnlivou barvou. Oba přístroje jsou synchronizovány, takže řidič má v reálném čase k dispozici informace o spotřebě paliva a přehled o tom, jak by měl styl jízdy změnit.
Indikátor ekologické jízdy „eco guide bar“ na displeji je vyjádřen čárou, která se posouvá buď k jedné, nebo druhé straně středového pásu. Cílem je udržet čáru uprostřed mezi stínovanými (tečkovanými) plochami na stranách. Při plynulé jízdě se čára pohybuje kolem středu ukazatele. Při mírné akceleraci se posouvá vpravo, zatímco při jemném brzdění vlevo. Za těchto podmínek má podsvícen zelenou barvu.
Při prudší akceleraci nebo při brzdění se čára posouvá více k okraji stupnice, čímž řidiče upozorňuje na vyšší spotřebu paliva, a podsvícení mění svou barvu na modrozelenou.
Při agresivní akceleraci nebo při prudkém brzdění se ukazatel posune hluboko do stínovaného pole vpravo nebo vlevo aby upozornil na vysokou spotřebu paliva, podsvícení je modré.
Aby byli řidiči ještě více motivováni, mohou na dalším displeji nad čárovým ukazatelem získat odměnu za úspornou jízdu. Při úsporné jízdě nad čárovým ukazatelem se zvětšují listy až se zobrazí symbol květiny.
Po vypnutí zapalování se „eco guide“ na multifunkčním displeji změní na „ekologické hodnocení“ (eco score). Tři symboly listů v horní části displeje poskytují hodnocení poslední jízdy, zatímco ukazatel a symboly ve spodní části displeje ukazují souhrnné hodnocení. Pokud se hodnocení řidiče od poslední cesty zlepšilo, zobrazí se „pochvalný“ symbol s obrázky věnce a trofeje. Naopak, pokud je styl jízdy horší a celkové i momentální hodnocení se zhoršují, je zobrazen symbol usychající rostliny.


Variabilita

Přemístěním menšího a kompaktnějšího svazku baterií pod podlahu zavazadlového prostoru vznikl prostor o objemu 400 l. Pro přepravu větších předmětů lze sklopit zadní sedadla (60:40), čímž vznikne zavazadlový prostor s rovnou podlahou o objemu 584 litrů.


Interiér

Pětimístná Honda Insight patří díky promyšlené konstrukci karoserie k nejprostornějším vozům své třídy pokud jde o prostor v oblasti hlavy i nohou a v tomto ohledu dokonce překonává i řadu vozů střední velikosti.
Palubní deska je rozdělena do dvou samostatných částí. Spodní je konvexní a odklání se směrem od řidiče i spolujezdce, čímž vytváří dojem větší prostornosti, zatímco tmavší horní část cestující obklopuje a vytváří tak dojem kokpitu.
Zvláštní pozornost byla věnována výhledu z vozidla. Výhled vpřed je výborný díky tenkým A-sloupkům, velkým oknům předních dveří a vpřed posunuté kabině, typické pro nový Jazz. Výhled vzad usnadňuje okno integrované ve víku zavazadlového prostoru, díky kterému řidič dokáže postřehnout i nízko umístěný sloupek nebo dítě pohybující se za vozidlem.
Dvouúrovňový přístrojový panel umožňuje řidiči zaměřit svou pozornost na důležité informace – ukazatel rychlosti nad úrovní volantu a hlavní přístrojový panel pod ním. Palubní deska je tvořena otáčkoměrem obklopeným ukazatelem stavu paliva a indikátorem systému IMA. V případě manuálního režimu je zvolený převodový stupeň je indikován uprostřed otáčkoměru. Podobně jako u modelu Civic Hybrid indikátor IMA při jízdě informuje o nabíjení baterií (tj. při rekuperačním brzdění nebo zda elektromotor a benzínový motor spolupracují – například při akceleraci).


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1339 ccm
Výkon: 64 kW (88 k) při 5800/min
Točivý moment: 121 Nm při 4500/min
Rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Spotřeba 4,6/4,2/4,4 l/100 km
Rozměry: 4395 x 1695 x 1425 mm
Rozvor: 2550 mm
Objem zav.prostoru: 408 l


JL, 5.11.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar