Hyundai IONIQ 9 - Praktické technologie (II)
Dokončení.Značka Hyundai dosáhla u modelu IONIQ 9 významného pokroku, který rozptýlí obvyklé obavy zákazníků v segmentu elektromobilů. Jedná se například o zdokonalený plánovač tras pro elektromobily, vyšší konzistentnost sady akumulátorů, vylepšené zobrazování regulace točivého momentu, komplexní informování o spotřebě energie a další chytrá vylepšení.
IONIQ 9 zobrazuje stav nabití zelenými body na volantu které řidiče nepřetržitě informují o zbývající zásobě elektrické energie. Nový model je vybaven systémem hlasového ovládání s umělou inteligencí Hyundai AI Assistant, který se podobá domácím virtuálním asistentům. Řidič tento systém aktivuje tlačítkem a jeho stav zobrazují bodové ukazatele, což usnadňuje používání (hlasové ovládání Hyundai AI v současné době nepodporuje český jazyk
Hyundai zavádí i novou službu FoD, která slouží k aktivaci doplňkových funkcí na vyžádání. Tato funkce umožňuje zákazníkům další individualizaci vozu digitálními vylepšeními, která si mohou pořídit v online obchodě. Produkty FoD nabízejí třeba různá dynamická osvětlení při otevření nebo zavření dveří či možnost streamování přes Amazon Music a Soundcloud.
Klimatizační soustava modelu IONIQ 9 nabízí funkci nezávislé klimatizace zadní části interiéru, která byla optimalizována pro rekreační aktivity, například kempování. Tento systém poskytuje komfort cestujícím vzadu a snižuje zbytečnou spotřebu elektrické energie nezávislým řízením zón vpředu a vzadu. Vůz je také vybaven štíhlými stropními výdechy ventilace, které fungují v součinnosti s paketem panoramatického střešního okna.
Vyspělé bezpečnostní funkce poskytují pocit jistoty
Vyztužený skelet karoserie zajišťuje maximální bezpečnost sady akumulátorů účinným rozváděním nárazové energie a zachováním neporušené nosné konstrukce i při těžkých dopravních nehodách. Ochranu cestujících ve třetí řadě v případě kolize významně zvyšují také standardně dodávané bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly, které zabraňují nárazu hlavy do sedadel druhé řady a minimalizují riziko poranění hlavy a krku. Vůz je také vybaven 10 airbagy, které posouvají bezpečnost na ještě vyšší úroveň.
IONIQ 9 disponuje nejmodernějšími vyspělými asistenčními systémy Hyundai ADAS, které zvyšují bezpečnost jízdy předcházením nehodám a usnadňováním řízení. Mezi tyto systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brzdění FCA 2, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA, asistent upozorňující na nebezpečí při vystupování SEW, Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA, Upozornění na cestující vzadu ROA, Inteligentní omezovač rychlosti ISLA, asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW, Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, asistent pro přepínání dálkových světel HBA, Aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA a senzory vzdálenosti od překážek PDW.
Technologie zaměřené na řidiče
K intuitivnímu ovládání a optimálnímu využití prostoru přispívá začlenění tlačítka pro spuštění systémů vozu do páčky na sloupku řízení, která slouží k elektronickému ovládání převodovky. Řidič přitom při zařazení zpětného chodu dostává haptickou zpětnou vazbu. Systém nabízí také pohotovější reakce. Vylepšena byla rovněž brzdová soustava, která poskytuje mimořádně vysoký brzdný výkon a účinnost.
Úroveň jízdních vlastností zvyšují funkce jako dynamické rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které vylepšuje ovladatelnost, nebo stabilizace vozu při bočním větru, jež zajišťuje směrovou stabilitu ve vyšších rychlostech. IONIQ 9 je rovněž vybaven terénním protiprokluzovým systémem pro nerovný povrch a režimem Auto Terrain , který pomocí umělé inteligence rozpoznává povrch cesty a vybírá optimální jízdní režim.
Podvozek byl zkonstruován specificky pro elektrické SUV. Přední kola mají víceprvkové zavěšení doplněné o vzpěry MacPherson, vzadu je víceprvková náprava. Výbava zahrnuje tlumiče s automatickým udržováním světlé výšky, které zvyšuje komfort, a hydraulická ložiska minimalizující přenos vibrací od podvozku.
V režimu pro jízdu s přívěsem automaticky detekuje hmotnost přívěsu a podle ní přizpůsobí předpokládaný dojezd. Tato funkce udržuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v neměnném poměru 50:50, aby byly zajištěny optimální provozní vlastnosti. Evropské verze budou mít nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu až 2500 kg.
Na vybraných trzích budou tradiční skleněná zrcátka nahrazena digitálními vnějšími zpětnými zrcátky. Digitální zrcátka zobrazují situaci po stranách a vzadu na sedmipalcovém monitoru OLED. Systém nabízí funkci zmenšení zobrazení při couvání, vodicí linie pro manévrování a pomocnou linii pro změnu jízdního pruhu. Systém poskytuje bezpečné, širokoúhlé zobrazování situace vzadu dokonce i za nepříznivých podmínek a současně zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu.
Konstrukce minimalizuje hladinu hluku od podvozku díky specifickému přístupu k jedinečnému charakteru elektromobilů. Použití pneumatik pohlcujících hluk minimalizuje jejich rezonanci, zatímco výztuhy nosného skeletu karoserie zvyšují tuhost a snižují nízkofrekvenční hluk při jízdě na silnicích s nerovným povrchem. Vůz je také vybaven systémem ANC-R, který umožňuje další potlačení zvuků od podvozku.
Zahájení prodeje v roce 2025
Prodej modelu IONIQ 9 v Koreji a USA bude zahájen v první polovině roku 2025 a postupně budou následovat další trhy v Evropě a ostatních regionech. Český ceník bude oznámen na konci prvního kvartálu roku 2025, první vozy si budou čeští zákazníci přebírat zhruba v polovině roku.
Hyundai zavádí i novou službu FoD, která slouží k aktivaci doplňkových funkcí na vyžádání. Tato funkce umožňuje zákazníkům další individualizaci vozu digitálními vylepšeními, která si mohou pořídit v online obchodě. Produkty FoD nabízejí třeba různá dynamická osvětlení při otevření nebo zavření dveří či možnost streamování přes Amazon Music a Soundcloud.
Klimatizační soustava modelu IONIQ 9 nabízí funkci nezávislé klimatizace zadní části interiéru, která byla optimalizována pro rekreační aktivity, například kempování. Tento systém poskytuje komfort cestujícím vzadu a snižuje zbytečnou spotřebu elektrické energie nezávislým řízením zón vpředu a vzadu. Vůz je také vybaven štíhlými stropními výdechy ventilace, které fungují v součinnosti s paketem panoramatického střešního okna.
Vyspělé bezpečnostní funkce poskytují pocit jistoty
Vyztužený skelet karoserie zajišťuje maximální bezpečnost sady akumulátorů účinným rozváděním nárazové energie a zachováním neporušené nosné konstrukce i při těžkých dopravních nehodách. Ochranu cestujících ve třetí řadě v případě kolize významně zvyšují také standardně dodávané bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly, které zabraňují nárazu hlavy do sedadel druhé řady a minimalizují riziko poranění hlavy a krku. Vůz je také vybaven 10 airbagy, které posouvají bezpečnost na ještě vyšší úroveň.
IONIQ 9 disponuje nejmodernějšími vyspělými asistenčními systémy Hyundai ADAS, které zvyšují bezpečnost jízdy předcházením nehodám a usnadňováním řízení. Mezi tyto systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brzdění FCA 2, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA, asistent upozorňující na nebezpečí při vystupování SEW, Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA, Upozornění na cestující vzadu ROA, Inteligentní omezovač rychlosti ISLA, asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW, Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, asistent pro přepínání dálkových světel HBA, Aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA a senzory vzdálenosti od překážek PDW.
Technologie zaměřené na řidiče
K intuitivnímu ovládání a optimálnímu využití prostoru přispívá začlenění tlačítka pro spuštění systémů vozu do páčky na sloupku řízení, která slouží k elektronickému ovládání převodovky. Řidič přitom při zařazení zpětného chodu dostává haptickou zpětnou vazbu. Systém nabízí také pohotovější reakce. Vylepšena byla rovněž brzdová soustava, která poskytuje mimořádně vysoký brzdný výkon a účinnost.
Úroveň jízdních vlastností zvyšují funkce jako dynamické rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které vylepšuje ovladatelnost, nebo stabilizace vozu při bočním větru, jež zajišťuje směrovou stabilitu ve vyšších rychlostech. IONIQ 9 je rovněž vybaven terénním protiprokluzovým systémem pro nerovný povrch a režimem Auto Terrain , který pomocí umělé inteligence rozpoznává povrch cesty a vybírá optimální jízdní režim.
Podvozek byl zkonstruován specificky pro elektrické SUV. Přední kola mají víceprvkové zavěšení doplněné o vzpěry MacPherson, vzadu je víceprvková náprava. Výbava zahrnuje tlumiče s automatickým udržováním světlé výšky, které zvyšuje komfort, a hydraulická ložiska minimalizující přenos vibrací od podvozku.
V režimu pro jízdu s přívěsem automaticky detekuje hmotnost přívěsu a podle ní přizpůsobí předpokládaný dojezd. Tato funkce udržuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v neměnném poměru 50:50, aby byly zajištěny optimální provozní vlastnosti. Evropské verze budou mít nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu až 2500 kg.
Na vybraných trzích budou tradiční skleněná zrcátka nahrazena digitálními vnějšími zpětnými zrcátky. Digitální zrcátka zobrazují situaci po stranách a vzadu na sedmipalcovém monitoru OLED. Systém nabízí funkci zmenšení zobrazení při couvání, vodicí linie pro manévrování a pomocnou linii pro změnu jízdního pruhu. Systém poskytuje bezpečné, širokoúhlé zobrazování situace vzadu dokonce i za nepříznivých podmínek a současně zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu.
Konstrukce minimalizuje hladinu hluku od podvozku díky specifickému přístupu k jedinečnému charakteru elektromobilů. Použití pneumatik pohlcujících hluk minimalizuje jejich rezonanci, zatímco výztuhy nosného skeletu karoserie zvyšují tuhost a snižují nízkofrekvenční hluk při jízdě na silnicích s nerovným povrchem. Vůz je také vybaven systémem ANC-R, který umožňuje další potlačení zvuků od podvozku.
Zahájení prodeje v roce 2025
Prodej modelu IONIQ 9 v Koreji a USA bude zahájen v první polovině roku 2025 a postupně budou následovat další trhy v Evropě a ostatních regionech. Český ceník bude oznámen na konci prvního kvartálu roku 2025, první vozy si budou čeští zákazníci přebírat zhruba v polovině roku.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout