Jeep Avenger - elektrická premiéra
Značka Jeep® na pařížském autosalonu odhalila nový model Jeep Avenger. který je prvním modelem připravovaného portfolia schopných, plně elektrických vozidel pro Evropu. Od počátku byl navrhován jako typický Jeep s jedinečnou kombinací schopností.
Jeep Avenger využívá novou generaci elektrického pohonu, který kombinuje nový elektromotor a novou baterii. Díky vysokému výkonu a točivému momentu, jako i specifické kalibraci hnacího ústrojí, nabízí zážitek z jízdy na silnici i v terénu.
Druhá generace 400voltového elektrického hnacího ústrojí je prvním produktem společnosti Emotors, joint venture podniku společností Stellantis a Nidec Leroy-Somer Holding. Systém poskytuje výkon 115 kW odpovídající 156 k a točivý moment 260 Nm.
Nová 54 kWh baterie vyráběná skupinou Stellantis nabízí vysokou energetickou hustotu a vynikající poměr mezi jmenovitou a využitelnou energií. Baterie je složená ze 17 modulů a 102 článků s lithium-iontovou technologií NMC 811 a poskytuje dojezd 400 km v cyklu WLTP a 550 km v městském cyklu.
Baterie, která byla testována na více než 2 miliony kilometrů, je extrémně kompaktní a uložená pod předními a zadními sedadly a středovým tunelem. Při jízdě v terénu je navíc chráněná vysokou světlou výškou a kryty podvozku.
Dobíjení je extrémně jednoduché. Pomocí 100 kW kabelu Mode 4 na stejnosměrný proud a rychlé veřejné nabíjecí stanice lze vůz nabít na 30 km dojezd za pouhé 3 minuty. Za 24 minut se pak baterie nabije z 20 na 80 %.
Vzhledem k tomu, že evropští uživatelé ujedou denně v průměru 30 km, je pravděpodobné, že s vozidlem budou moci bez nabíjení jezdit několik dní. Pomocí 11 kW kabelu Mode 3 pro střídavý proud a připojeného Wallboxu či veřejné nabíjecí stanice lze vůz nabít z 0 na 100 % za 5,5 hodiny.
Především schopnosti
Avenger je prvním vozidlem značky Jeep s pohonem předních kol, který je standardně vybaven systémy Selec-Terrain® a Hill Descent Control, což z něj spolu s působivými úhly nájezdu a sjezdu, jako i velkorysou světlou výškou činí měřítko segmentu.
Systém Selec-Terrain® nabízí šest režimů: „Normal“ pro každodenní jízdu; „Eco“ pro zvýšení dojezdu; „Sport“ pro více zábavy z jízdy; „Snow“ pro maximální trakci na zledovatělých cestách nebo stezkách; „Mud“ pro optimalizaci výkonu a zlepšení přilnavosti v blátě; a „Sand“, jež eliminuje riziko uvíznutí na písčité půdě.
Architektura vozu
Nový Avenger je pouze 4,08 m dlouhý, což je o 16 cm méně než u Renegade. Jeho proporce dokonale zvýrazňují krátké převisy karoserie vpředu a vzadu. Jeho přítomnost na silnici umocňují větší kola, než by se od vozidla této velikosti dalo očekávat.
Díky kombinaci krátkých převisů a velkých kol nabízí nejlepší světlou výšku ve své kategorii (200 mm), stejně jako vynikající úhly nájezdu (20°), přejezdu (20°) a sjezdu (32°), které jsou nezbytné pro jízdu v terénu, ale určitě jsou užitečné i v městském provozu, například při jízdě přes parkovací rampu.
Moderní design Jeep
Zaoblená maska chladiče je umístěna před světlomety, aby je chránila v případě nárazu. Svalnaté blatníky, což je další klasický designový prvek značky Jeep, nabízejí pocit síly a robustnosti a zároveň vytvářejí impozantní vzhled na silnici i v terénu.
Při pohledu z boku upoutají pozornost klasické lichoběžníkové blatníky, které byly navržené tak, aby umožňovaly zdvih kola při maximálním výkyvu náprav. Avenger je vybaven impozantními 18palcovými koly s robustním designem a diamantovou povrchovou úpravou, která obouvají pneumatiky o průměru 690 mm.
360stupňová ochrana
Pro snížení poškození při nárazech v nízkých rychlostech, což představuje 70 % kolizí v Evropě, je nový Avenger vybaven ochrannými kryty, lištami kolem celé karoserie a zapuštěnými světlomety. Přední světlomety jsou zapuštěné a posazené poměrně vysoko, což je chrání v případě nárazů v nízkých rychlostech. Ochranné kryty nového SUV jsou vyrobené z probarveného lisovaného polymeru.
To v praxi znamená, že při poškrábání není poškození viditelné. Více exponovaná místa, včetně dveří, disponují vyšším obložením, což zaručuje špičkovou ochranu.
Funkční a prostorné interiéry
Interiér pokračuje v koncepci funkčního designu. Čistý a robustní styl interiéru, který se vyznačuje štíhlou palubní deskou, byl inspirován historií značky Jeep, zejména modelem Jeep Wrangler.
Po usednutí do vozidla upoutá pozornost horní část palubní desky s jedním horizontálním prvkem, který zahrnuje všechny výdechy ventilace, ambientní osvětlení a centrální 10,25palcový dotykový displej umožňující sledování řidičem i spolujezdcem. Spodní strana palubní desky nabízí širokou odkládací schránku.
Nový Avenger je charakteristický řadou detailů, které jsou pro tuto třídu vozidel jedinečné, například částečně koženými sedadly s elektrickým nastavením a masážní funkcí, vícebarevným ambientním osvětlením, jež snižuje namáhání očí při noční jízdě, a širokým střešním oknem (k dispozici později). Směrová světla zůstávají viditelná i po otevření zadních výklopných dveří, což dále zvyšuje celkovou bezpečnost.
Středový tunel byl navržený s ohledem na flexibilitu a modularitu a pomocí posunutí jej lze přizpůsobit velikosti různých předmětů. Jeho úplným odstraněním se pak vytvoří místo pro větší předměty. Další užitečný prostor je k dispozici pod ovladači automatické převodovky, kde je chráněn sklopným magnetickým krytem. V tomto prostoru lze nabíjet mobilní telefon a zároveň zde odložit 1,5litrovou láhev vody.
Pravidla funkčního designu byla aplikovaná také na zavazadlový prostor. Jeho objem patří k nejlepším v segmentu (380 litrů) a špičková funkčnost je patrná například v menší výšce ložní hrany (o 720 mm nižší), šířce zadních výklopných dveří, která dosahuje více než metr a volitelné funkci hands-free elektrického ovládání zadních výklopných dveří, což je v daném segmentu dost neobyčejný prvek.
Pokročilé bezpečnostní funkce
Jeep Avenger nabízí celou škálu bezpečnostních prvků. Pochlubit se může autonomním řízením 2 úrovně, které prostřednictvím adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdním pruhu automaticky upravuje rychlost a trajektorii vozidla. Vozidlo zůstává uprostřed jízdního pruhu a v bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, což zajišťuje klidné cestování. Autonomní řízení 2 úrovně zahrnuje také asistenta dopravních zácp pro uvolněnou a pohodlnou jízdu i v případě hustého provozu.
Avenger nabízí systém rozpoznávání dopravního značení, který čte a interpretuje dopravní značky, automatické nouzové brzdění s rozpoznáním chodců a cyklistů, které s cílem zabránit nebo zmírnit následky nehody zpomalí vozidlo, a to až do úplného zastavení. Dále nabízí funkce jako je asistent pozornosti řidiče, který sleduje ospalost řidiče a doporučuje přestávku na odpočinek, monitoring mrtvých úhlů pro sledování slepých míst vedle vozidla, asistent jízdy v jízdním pruhu, který zabraňuje nechtěnému opuštění jízdního pruhu, 360° parkovací senzory s aktivním parkovacím asistentem a 180° zadní kameru s pohledem z ptačí perspektivy.
Výroba ve vysoce moderní továrně v polských Tychách
Továrna v polských Tychách byla postavena v letech 1972 až 1975 a rozprostírá se na ploše přes 2,4 milionu metrů čtverečních. Výrobní haly a servisní prostory přitom zabírají pul milionu metrů čtverečních. Celý výrobní cyklus přeměny svitků plechu na hotový vůz vyžaduje zhruba dvanáct technických hodin a z montážní linky sjíždí každých 50 sekund jedno vozidlo.
Jeep Avenger dorazí do showroomů značky Jeep začátkem příštího roku, ale zákazníci si již mohou předběžně rezervovat exkluzivní, plně vybavenou verzi Launch Edition (tato možnost předběžné rezervace není pro český trh dostupná).
Jeep 3.11.2022
Druhá generace 400voltového elektrického hnacího ústrojí je prvním produktem společnosti Emotors, joint venture podniku společností Stellantis a Nidec Leroy-Somer Holding. Systém poskytuje výkon 115 kW odpovídající 156 k a točivý moment 260 Nm.
Nová 54 kWh baterie vyráběná skupinou Stellantis nabízí vysokou energetickou hustotu a vynikající poměr mezi jmenovitou a využitelnou energií. Baterie je složená ze 17 modulů a 102 článků s lithium-iontovou technologií NMC 811 a poskytuje dojezd 400 km v cyklu WLTP a 550 km v městském cyklu.
Baterie, která byla testována na více než 2 miliony kilometrů, je extrémně kompaktní a uložená pod předními a zadními sedadly a středovým tunelem. Při jízdě v terénu je navíc chráněná vysokou světlou výškou a kryty podvozku.
Dobíjení je extrémně jednoduché. Pomocí 100 kW kabelu Mode 4 na stejnosměrný proud a rychlé veřejné nabíjecí stanice lze vůz nabít na 30 km dojezd za pouhé 3 minuty. Za 24 minut se pak baterie nabije z 20 na 80 %.
Vzhledem k tomu, že evropští uživatelé ujedou denně v průměru 30 km, je pravděpodobné, že s vozidlem budou moci bez nabíjení jezdit několik dní. Pomocí 11 kW kabelu Mode 3 pro střídavý proud a připojeného Wallboxu či veřejné nabíjecí stanice lze vůz nabít z 0 na 100 % za 5,5 hodiny.
Především schopnosti
Avenger je prvním vozidlem značky Jeep s pohonem předních kol, který je standardně vybaven systémy Selec-Terrain® a Hill Descent Control, což z něj spolu s působivými úhly nájezdu a sjezdu, jako i velkorysou světlou výškou činí měřítko segmentu.
Systém Selec-Terrain® nabízí šest režimů: „Normal“ pro každodenní jízdu; „Eco“ pro zvýšení dojezdu; „Sport“ pro více zábavy z jízdy; „Snow“ pro maximální trakci na zledovatělých cestách nebo stezkách; „Mud“ pro optimalizaci výkonu a zlepšení přilnavosti v blátě; a „Sand“, jež eliminuje riziko uvíznutí na písčité půdě.
Architektura vozu
Nový Avenger je pouze 4,08 m dlouhý, což je o 16 cm méně než u Renegade. Jeho proporce dokonale zvýrazňují krátké převisy karoserie vpředu a vzadu. Jeho přítomnost na silnici umocňují větší kola, než by se od vozidla této velikosti dalo očekávat.
Díky kombinaci krátkých převisů a velkých kol nabízí nejlepší světlou výšku ve své kategorii (200 mm), stejně jako vynikající úhly nájezdu (20°), přejezdu (20°) a sjezdu (32°), které jsou nezbytné pro jízdu v terénu, ale určitě jsou užitečné i v městském provozu, například při jízdě přes parkovací rampu.
Moderní design Jeep
Zaoblená maska chladiče je umístěna před světlomety, aby je chránila v případě nárazu. Svalnaté blatníky, což je další klasický designový prvek značky Jeep, nabízejí pocit síly a robustnosti a zároveň vytvářejí impozantní vzhled na silnici i v terénu.
Při pohledu z boku upoutají pozornost klasické lichoběžníkové blatníky, které byly navržené tak, aby umožňovaly zdvih kola při maximálním výkyvu náprav. Avenger je vybaven impozantními 18palcovými koly s robustním designem a diamantovou povrchovou úpravou, která obouvají pneumatiky o průměru 690 mm.
360stupňová ochrana
Pro snížení poškození při nárazech v nízkých rychlostech, což představuje 70 % kolizí v Evropě, je nový Avenger vybaven ochrannými kryty, lištami kolem celé karoserie a zapuštěnými světlomety. Přední světlomety jsou zapuštěné a posazené poměrně vysoko, což je chrání v případě nárazů v nízkých rychlostech. Ochranné kryty nového SUV jsou vyrobené z probarveného lisovaného polymeru.
To v praxi znamená, že při poškrábání není poškození viditelné. Více exponovaná místa, včetně dveří, disponují vyšším obložením, což zaručuje špičkovou ochranu.
Funkční a prostorné interiéry
Interiér pokračuje v koncepci funkčního designu. Čistý a robustní styl interiéru, který se vyznačuje štíhlou palubní deskou, byl inspirován historií značky Jeep, zejména modelem Jeep Wrangler.
Po usednutí do vozidla upoutá pozornost horní část palubní desky s jedním horizontálním prvkem, který zahrnuje všechny výdechy ventilace, ambientní osvětlení a centrální 10,25palcový dotykový displej umožňující sledování řidičem i spolujezdcem. Spodní strana palubní desky nabízí širokou odkládací schránku.
Nový Avenger je charakteristický řadou detailů, které jsou pro tuto třídu vozidel jedinečné, například částečně koženými sedadly s elektrickým nastavením a masážní funkcí, vícebarevným ambientním osvětlením, jež snižuje namáhání očí při noční jízdě, a širokým střešním oknem (k dispozici později). Směrová světla zůstávají viditelná i po otevření zadních výklopných dveří, což dále zvyšuje celkovou bezpečnost.
Středový tunel byl navržený s ohledem na flexibilitu a modularitu a pomocí posunutí jej lze přizpůsobit velikosti různých předmětů. Jeho úplným odstraněním se pak vytvoří místo pro větší předměty. Další užitečný prostor je k dispozici pod ovladači automatické převodovky, kde je chráněn sklopným magnetickým krytem. V tomto prostoru lze nabíjet mobilní telefon a zároveň zde odložit 1,5litrovou láhev vody.
Pravidla funkčního designu byla aplikovaná také na zavazadlový prostor. Jeho objem patří k nejlepším v segmentu (380 litrů) a špičková funkčnost je patrná například v menší výšce ložní hrany (o 720 mm nižší), šířce zadních výklopných dveří, která dosahuje více než metr a volitelné funkci hands-free elektrického ovládání zadních výklopných dveří, což je v daném segmentu dost neobyčejný prvek.
Pokročilé bezpečnostní funkce
Jeep Avenger nabízí celou škálu bezpečnostních prvků. Pochlubit se může autonomním řízením 2 úrovně, které prostřednictvím adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdním pruhu automaticky upravuje rychlost a trajektorii vozidla. Vozidlo zůstává uprostřed jízdního pruhu a v bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, což zajišťuje klidné cestování. Autonomní řízení 2 úrovně zahrnuje také asistenta dopravních zácp pro uvolněnou a pohodlnou jízdu i v případě hustého provozu.
Avenger nabízí systém rozpoznávání dopravního značení, který čte a interpretuje dopravní značky, automatické nouzové brzdění s rozpoznáním chodců a cyklistů, které s cílem zabránit nebo zmírnit následky nehody zpomalí vozidlo, a to až do úplného zastavení. Dále nabízí funkce jako je asistent pozornosti řidiče, který sleduje ospalost řidiče a doporučuje přestávku na odpočinek, monitoring mrtvých úhlů pro sledování slepých míst vedle vozidla, asistent jízdy v jízdním pruhu, který zabraňuje nechtěnému opuštění jízdního pruhu, 360° parkovací senzory s aktivním parkovacím asistentem a 180° zadní kameru s pohledem z ptačí perspektivy.
Výroba ve vysoce moderní továrně v polských Tychách
Továrna v polských Tychách byla postavena v letech 1972 až 1975 a rozprostírá se na ploše přes 2,4 milionu metrů čtverečních. Výrobní haly a servisní prostory přitom zabírají pul milionu metrů čtverečních. Celý výrobní cyklus přeměny svitků plechu na hotový vůz vyžaduje zhruba dvanáct technických hodin a z montážní linky sjíždí každých 50 sekund jedno vozidlo.
Jeep Avenger dorazí do showroomů značky Jeep začátkem příštího roku, ale zákazníci si již mohou předběžně rezervovat exkluzivní, plně vybavenou verzi Launch Edition (tato možnost předběžné rezervace není pro český trh dostupná).
Jeep 3.11.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout