Jeep Commander - luxusní offroad
Značka Jeep, která letos slaví 65. narozeniny, má po celém světě mnoho příznivců, hlavně díky pověstnému Jeepu Willys, který se proslavil za druhé světové války a stal se synonymem terénních automobilů a vzorem pro mnoho dalších podobných modelů.
Ačkoliv informace hlásají, že jde o první Jeep, který převeze sedm cestujících, tak to zas tak úplná pravda není. Jeho kořeny sahají až do roku 1946, kdy Jeep Willys Station Wagon měl také sedm sedadel.
V Commanderu jsou sedadla uspořádána ve třech řadách, přičemž každá ze zadních řad je umístěna výše než ta přední. Po sklopení třetí řady vznikne rovná podlaha úložného prostoru, čímž se základní objem zvětší z 170 na 973 litrů. A když sklopíte ještě i druhou řadu máte k dispozici 1775 litrů, a to už něco převezete. Stupňovitá střecha zajišťuje dostatek prostoru nad hlavami cestujících na pohodlných zadních sedadlech.
Novinku firmy Jeep charakterizuje svislé čelní sklo, které stejně jako zadní svítilny, zadní část vozu i kolmé boky a boční okna vzdávají hold tradičnímu designu vozů Jeep. Commander působí velmi silným výrazem. Pravé úhly a přímé linie se hrdě hlásají k minulosti slavné značky a naznačují její budoucí směr vývoje. Proto také nemohly na prezentaci chybět pravé americké Jeepy Willys v plné polní, které dotvářely patřičnou atmosféru.
Přestože je Commander jen o 37 mm delší než nový Grand Cherokee, přesto poskytuje stejné terénní schopnosti i manévrovatelnost.
Jeep Commander je zároveň jediným automobilem v dané kategorii, který nabízí dvojici zážehových motorů V8 a moderní vznětový šestiválec, využívající nejmodernější technologie značky Mercedes Benz jako např. vysokotlaké přímé vstřikování nebo turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.
Pohonné jednotky
Vznětový V6 3.0 CRD
Výkon: 218 k (/160 kW) při 4000/min
Točivý moment: 510 N.m při 1600-2000/min
Rychlost: 191 km/h
Prům.spotřeba: 10,8 l/100 km
Zážehový V8 Hemi 5.7
Výkon: 326 k (240 kW) při 5000/min
Točivý moment: 500 N.m při 2400-5100/min
Rychlost: 208 km/h
Prům.spotřeba: 15,5 l/100 km
Rozměry: 4787 x 1899 x 1826 mm
Rozvor: 2780 mm
Světlá výška 250 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 34º/27º
Obě verze jsou spojeny s pětistupňovou samočinnou převodovkou, u silnější verze se zdokonaleným řazením. Vůz využívá podvozek i pohonná ústrojí z modelu Grand Cherokee s nezávislým zavěšením předních kol pomocí lichoběžníkové nápravy.Vzadu je klasická tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením. Pružení vpředu i vzadu obstarávají vinuté pružiny a plynokapalinové tlumiče. Pérování je na náš vkus až hodně měkké, což se projeví jak při jízdě na silnici, tak i „houpáním" při překonávání terénních překážek. Můžeme říct, že je na chlup stejné jako u Grand Cherokee. Bohatá standardní výbava zahrnuje mj. stabilizační systém ESP s funkcí omezující riziko převrácení.
Terénní schopnosti obstarává na výbornou pohon systému všech kol Quadra-Drive II s elektronicky ovládanými samosvornými diferenciály. Umožňují měnit poměr síly nejen mezi nápravami, ale také na jednotlivých nápravách, takže lze teoreticky převést téměř 100 procent síly na jediné kolo. Do těžkého terénu je rozdělovací převodovka vybavena ještě redukčním převodem.
Pro český trh jsou určeny dvě verze a dva stupně výbavy. Nejlevnější je 3.0 CRD V6 za 1 380 000 Kč. Lépe vybavené verze Limited jsou za 1 585 000 Kč (3.0 CRD V6) respektive za 1 800 000 Kč (Hemi 5.7 V8).
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout