Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Koncepty Mercedes Benz na Legendách

Největší a asi i nejzajímavější expozici připravila pro motoristickou slavnost Legendy společnost Mercedes Benz. Vedle sériových modelů byly největší atrakcí koncepty z vývojové laboratoře.

AMG

Věděli jste, že motor Formule 1 má omezovač v patnácti tisících otáčkách? Přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 l taky musí mít úhel rozevření válců 90 stupňů, všechny válce musí mít stejný objem, motor může mít jen jeden výfuk a minimální hmotnost pohonné jednotky je 145 kg. Toť krátká citace z technických předpisů.


Mercedes-AMG po dlouhém vývoji hypersportu One přichází s jeho finální sériovou verzí. Vůz je doslova klenotem, který má pod kapotou motor z formule 1, ale je homologován na silnici.
Pět a půl roku dlouhá cesta z vývojového centra německého Mercedesu-AMG na silnice je u konce. Automobilka oficiálně představila plug-in hybridní hypersport AMG One v produkční verzi. Samotné vedení přitom přiznalo, že se dokončení vozu zdálo být zprvu nereálné.


Pod kapotou auta, které působí spíše jako závodní speciál, se nachází 1,6l šestiválcový motor s turbodmychadlem s výkonem 573 k, který točí i 11 tisíc ot./minutu, přičemž ale plní veškeré náležitosti poslední verze normy Euro 6, což je prakticky zázrak. Pod kapotu kvůli tomu musel Mercedes nainstalovat sofistikovaný systém čištění výfukových plynů.

Se spalovacím motorem jsou v AMG One ještě čtyři elektromotory. Dva z nich jsou u předních kol - vůz takto disponuje pohonem všech kol - a dávají dohromady 326 k. Jeden je připojen k šestiválci, ten dává 163 k. A konečně, poslední elektromotor je spojen s turbodmychadlem a poskytuje 122 k.
Dohromady to dává kombinovaný výkon 1063 k při hmotnosti necelých 1700 kilogramů. Vůz i díky speciálně vyvinutému sedmistupňovému robotizovanému manuálu dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 2,9 sekundy a maximálně dovede jet až 350 km/h.


Vision One-Eleven

Studie supersportovního vozu odkazuje tvary i barvou na legendární experimentální vozy C 111, které v 60. a 70. letech sloužily k ověření vlastností Wankelova motoru a turbodieselů spolu s polymery na konstrukci karoserie.

Mezi technologická lákadla patří trakční akumulátor s vysoce výkonnými, kapalinou chlazenými válcovými články s novým chemickým složením. Během vývoje byly využity znalosti závodních expertů ze společnosti Mercedes-AMG High Performance Powertrain sídlící v britském Brixworthu. Vision One-Eleven je vybaven výjimečně výkonnými a pokročilými motory s axiálním tokem od společnosti YASA. Tato firma je od července 2021 dceřinou společností koncernu Mercedes-Benz AG. Automobilka si tak zajistila přístup k unikátní technologii budoucnosti, která má potenciál posunout elektrický pohon na novou úroveň.


VISION EQXX

Je navržený jako ukázka toho, jak může vypadat udržitelná a bezpečná doprava nejbližší budoucnosti. Vůz byl navržen pro dosažení elektrického dojezdu 1 000 km na jedno nabití při spotřebě energie nižší než 10 kWh/100 km. Během tří prezentačních jízd za různých povětrnostních podmínek – od cesty z Německa na pobřeží Francie přes Alpy v chladném počasí až po nedávnou trasu z Rijádu do Dubaje za značného horka – vůz dokázal, že s využitím nejmodernějších technologií lze zajistit dojezd přes tisíc kilometrů.

Vedle výjimečných úspěchů svého vysoce pokročilého pohonného ústrojí, světového rekordu v podobě koeficientu aerodynamického odporu cx=0,17 a odlehčeného bionického designu je VISION EQXX také mistrovskou třídou v radikálně novém softwarově řízeném přístupu k uživatelskému rozhraní. Nové pojetí ovládání a pokročilá grafika otevírají zcela nové digitální možnosti i okamžité reakce na pokyny řidiče i interakci s nejbližším okolím.


Concept CLA Class

Tento automobil je blízký sériové výrobě a odhaluje, jak bude vypadat modelová řada nové generace vozů Mercedes-Benz na modulární platformě Mercedes Benz (MMA). Součástí je i nový interní operační systém MB.OS.

Nové pohonné ústrojí, přímo odvozené od inovativního systému z vozu VISION EQXX, je založeno na 800voltové palubní síti v kombinaci s trakčním akumulátorem s výjimečně vysokou hustotou energie. To ve spojení s efektivním pohonem přináší nižší hmotnost a očekávaný dojezd na elektřinu více než 750 km podle WLTP, což sériový vůz zařadí na špičku v jeho kategorii. I spotřeba kolem 12 kWh/100 kilometrů činí z konceptu CLA „jednolitrový“ vůz pro elektrickou éru.

Při návrhu vozu uplatnili konstruktéři bionický přístup. Pomocí této techniky byla zlepšena řada komponent platformy MMA, včetně uchycení zadní nápravy, trakčního akumulátoru a komponentů podvozku. Na studii výrobce rovněž ve velké míře aplikoval recyklované materiály, aby tak ilustroval cíl dosáhnout použití v průměru 40 % druhotných surovin v rámci celé modelové nabídky v roce 2030.



JL 20.6.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar