Lexus RZ ve světové premiéře
Nový Lexus RZ se ve světové premiéře představil v belgickém Bruselu. Čistě elektrické luxusní SUV těží z úprav, které posouvají požitek z jízdy na vyšší úroveň a uvádějí pokrokové technologie se zaměřením na výkon, lepší ovladatelnost, přímější zapojení řidiče do děje a požitek za volantem.
Ke klíčovým změnám patří zavedení nové elektrické nápravy eAxle s vyšším výkonem motoru, vyšší účinností a výrazně nižšími ztrátami. Nová lithium-iontová baterie o kapacitě zvýšené na 77,00 kWh.
Schopnosti vysoce výkonné lithium-iontové baterie se podařilo zvýšit zdokonalením bateriových článků a zvýšením jejich počtu. To se následně odráží ve vyšším výkonu elektromotoru, který je součástí eAxle. Z pohledu zákazníka to znamená nejen lepší akceleraci při úplném sešlápnutí pedálu a vyšší maximální rychlost, ale i větší radost za volantem a lepší agilitu ve středním výkonovém rozsahu.
Vysoký výkon je dále podpořen nasazením systému chlazení baterie kapalinou a systému elektrického pohonu.
Výsledkem kombinace vysoce výkonné baterie a elektrické nápravy eAxle s různými systémy jsou tři různé varianty RZ s odlišným výkonem: 224 k/165 kW v případě RZ 350e; 380 k/280 kW v případě RZ 500e; a 408 k/300 kW v případě provedení RZ 550e F SPORT.
Kromě toho se zdvojnásobila tažná kapacita modelu RZ s pohonem všech kol, který nyní dokáže táhnout brzděné přívěsy o hmotnosti až 1500 kg.
Delší dojezd
Výrazné prodloužení dojezdu RZ je dílem technických vylepšení systému pohonu, zejména pak snížení výkonových ztrát elektrické nápravy eAxle, zvýšení kapacity baterie a optimalizace řídicích systémů. Předběžné údaje ukazují, že dojezd nového RZ se zvýšil až o 100 km (v závislosti na modelu a konečné homologaci).
Zkrácení doby nabíjení
Zvýšil se také nabíjecí výkon díky navýšení kapacity baterie, přepracování konstrukce bateriového modulu a použití nové palubní AC nabíječky o výkonu 22 kW v očekávání širší dostupnosti veřejné infrastruktury podporující rychlejší nabíjení.
Nabíjení za nízkých teplot vylepšuje funkce předehřátí baterie. Ta optimalizuje teplotu baterie před spuštěním nabíjení, čímž zamezuje nežádoucím prodlevám. V důsledku toho by se doba nabíjení měla zkrátit přibližně o 30 minut.
Jedinečný požitek z jízdy
Nové RZ je prvním modelem značky, který nabízí nový systém čistě elektronického řízení Lexus ‚steer-by-wire‘. Výsledkem je nový, intuitivní a příjemný požitek z jízdy, postavený na dokonalém propojení řidiče s jeho vozem. Současně se mění tradiční podoba kokpitu řidiče.
Volant nemá tradiční kulatý tvar, ale chybí mu horní i spodní část, takže je téměř obdélníkový, se zakřivenými úchyty po levé a pravé straně. Díky tomuto tvaru se řidič může lépe soustředit na vozovku a zároveň zbývá více místa pro kolena a nohy ve prospěch snazšího nastupování a vystupování.
Volantem lze otáčet v rozsahu přibližně 200 stupňů mezi krajními polohami. Ovládání vozu je tak přesnější a snazší.
Díky převodovému poměru řízení dynamicky se přizpůsobujícímu rychlosti jízdy se zároveň usnadňuje manévrování za nízkých rychlostí; zvyšuje agilita ve prospěch plynulého projíždění zatáček; a roste stabilita za vysokých rychlostí na dálnici.
Přestože mezi volantem a nápravami vozidla neexistuje žádné fyzické propojení, řidič získává odpovídající zpětnou vazbu prostřednictvím elektroniky, čímž se minimalizují nežádoucí vibrace.
Vylepšení systému řízení pohonu Lexus DIRECT4
Kromě modernizace systému elektrického pohonu pro RZ Lexus přepracoval i technologii řízení pohonu DIRECT4 – unikátního systému této značky, který zlepšuje záběrové schopnosti a stabilitu vozů s pohonem všech kol.
Při rozjezdu a zrychlování se hnací moment rozděluje mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40 až 0:100, aby se potlačilo zvedání přídě vozu a řidič bezprostředně vnímal lineární zrychlování. V zatáčkách se hnací moment optimálně rozděluje v poměru 80:20 až 0:100 v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu se zohledněním jízdních podmínek.
Při nájezdu do zatáčky je více hnacího momentu nasměrováno na přední nápravu ve prospěch plynulého zatáčení. Na výjezdu ze zatáčky je rozdělení hnacího momentu sladěno se zatížením jednotlivých kol tak, aby byla zajištěna rovnováha vozidla a hladké zrychlování. Výsledkem je uspokojivý pocit za volantem v zatáčkách a precizní držení stopy.
Jelikož RZ používá systém integrovaného řízení dynamiky vozidla (VDIM) Lexus, zlepšil se jízdní komfort i jízdní stabilita včetně schopnosti lépe předcházet rizikovým situacím.
Záruka typického jízdního projevu Lexus
Ke zvýšení konstrukční tuhosti přispělo vylepšení držáku chladiče a doplnění zadní výztuhy. Výsledkem jsou menší lokální torzní deformace ve prospěch čitelné a lineární odezvy řízení.
Systém odpružení těží z jemného nastavení předních i zadních tlumičů a pružin na podporu dynamických jízdních schopností, stability a jízdního komfortu.
Nové přístupy k designu interiéru
V interiéru Lexus poprvé použil laserem zpracovanou grafiku, která se uplatnila u materiálu Ultrasuede. Obložení dveří z materiálu Ultrasuede, vyrobené z udržitelných materiálů (s 30% podílem rostlinných složek), dodává interiéru nový luxusní výraz.
Dalším prvenstvím je vícebarevné ambientní osvětlení, které má nový, dynamický stínový efekt. V kabině se tak generují proměnlivé vzory, které evokují proud času na podporu emotivního a příjemného propojení s každým členem posádky. Nová funkce stmívání panoramatického střešního okna pomáhá zachovat příjemnou teplotu v kabině na podporu pohodlí za horkých slunečních dnů. Díky potlačení odrazů je možné používat stmívatelnou střechu současně s elektronickým zpětným zrcátkem.
LEXUS RZ 550e F SPORT
•Jízdní schopnosti a stylistické ztvárnění F SPORT nyní i v modelové nabídce RZ
•Maximální výkon 408 k/300 kW
•Premiéra systému virtuálního manuálního řazení Lexus Interactive Manual Drive
•Pohon všech kol DIRECT4
V rámci řady RZ se poprvé představuje verze F SPORT, která přináší vzrušení z jízdy se sportovnějším stylem a atmosférou v kabině.
Provedení 550e F SPORT je nejvýkonnějším modelem RZ, který poskytuje maximální výkon 408 k/300 kW. Aby se tento vyšší výkon promítl i do uspokojivého a řidičsky zajímavého výkonu, byl systém odpružení vylepšen speciálním odladěním tlumičů a pružin.
Lexus Interactive Manual Drive
Provedení F SPORT jako první v rámci značky Lexus používá systém virtuálního manuálního řazení (Interactive Manual Drive), který řidiči poskytuje přímější spolupráci s vozem a umožňuje mu regulovat výkon pomocí pádel pod volantem, podobně jako při používání manuální převodovky. K ovládání přispívá zpětná vazba v reálném čase prostřednictvím škrticí klapky a zvukového i optického doprovodu na podporu co nejtěsnějšího propojení řidiče s jeho vozidlem.
Systém je naprogramován tak, aby řazení simulovalo osmistupňové ústrojí. Točivý moment virtuálního zdroje energie se vypočítává podle polohy akceleračního pedálu i rychlosti vozidla a poté se vynásobí poměrem zvoleného virtuálního převodového stupně. Ve snaze ještě umocnit požitek za volantem Lexus replikoval zvuky motoru, kdy systém pracuje s omezovačem otáček, aby řidič mohl přesně načasovat řazení a pociťoval změny stavu vozidla po každém přeřazení.
S optimálním načasováním řazení pomáhá ukazatel řazení v přístrojovém štítu.
Stylistické ztvárnění exteriéru verze F SPORT
K dobrým aerodynamickým vlastnostem modelu RZ 550e F SPORT přispívá efektní design exteriéru. Prvky spojující formu a funkci zahrnují lišty ve spodní části předního nárazníku, kanály chlazení brzd, zadní spoiler a zadní nárazník. Aerodynamická 20" kola jsou vyrobena z lehkých slitin a používají plastové aerodynamické kryty. Kromě zvýšení energetické účinnosti díky hladšímu proudění vzduchu přispívají ke snížení hmotnosti.
Interiér verze F SPORT
Specifický interiér je vyveden v kombinaci černé a tmavě šedé s modrými prošívanými prvky, inspirovanými požitkem z jízdních schopností čistého elektromobilu. Součástí designu je i ozdobné obložení s mikro-geometrickým vzorem.
U předních sedadel se uplatnila tzv. ‚integrovaná pěnová konstrukce‘ pro optimální držení těla. Z dalších detailů jmenujme prahové lišty F SPORT, volant a hliníkové pedály.
Lexus 17.3.20925
Schopnosti vysoce výkonné lithium-iontové baterie se podařilo zvýšit zdokonalením bateriových článků a zvýšením jejich počtu. To se následně odráží ve vyšším výkonu elektromotoru, který je součástí eAxle. Z pohledu zákazníka to znamená nejen lepší akceleraci při úplném sešlápnutí pedálu a vyšší maximální rychlost, ale i větší radost za volantem a lepší agilitu ve středním výkonovém rozsahu.
Vysoký výkon je dále podpořen nasazením systému chlazení baterie kapalinou a systému elektrického pohonu.
Výsledkem kombinace vysoce výkonné baterie a elektrické nápravy eAxle s různými systémy jsou tři různé varianty RZ s odlišným výkonem: 224 k/165 kW v případě RZ 350e; 380 k/280 kW v případě RZ 500e; a 408 k/300 kW v případě provedení RZ 550e F SPORT.
Kromě toho se zdvojnásobila tažná kapacita modelu RZ s pohonem všech kol, který nyní dokáže táhnout brzděné přívěsy o hmotnosti až 1500 kg.
Delší dojezd
Výrazné prodloužení dojezdu RZ je dílem technických vylepšení systému pohonu, zejména pak snížení výkonových ztrát elektrické nápravy eAxle, zvýšení kapacity baterie a optimalizace řídicích systémů. Předběžné údaje ukazují, že dojezd nového RZ se zvýšil až o 100 km (v závislosti na modelu a konečné homologaci).
Zkrácení doby nabíjení
Zvýšil se také nabíjecí výkon díky navýšení kapacity baterie, přepracování konstrukce bateriového modulu a použití nové palubní AC nabíječky o výkonu 22 kW v očekávání širší dostupnosti veřejné infrastruktury podporující rychlejší nabíjení.
Nabíjení za nízkých teplot vylepšuje funkce předehřátí baterie. Ta optimalizuje teplotu baterie před spuštěním nabíjení, čímž zamezuje nežádoucím prodlevám. V důsledku toho by se doba nabíjení měla zkrátit přibližně o 30 minut.
Jedinečný požitek z jízdy
Nové RZ je prvním modelem značky, který nabízí nový systém čistě elektronického řízení Lexus ‚steer-by-wire‘. Výsledkem je nový, intuitivní a příjemný požitek z jízdy, postavený na dokonalém propojení řidiče s jeho vozem. Současně se mění tradiční podoba kokpitu řidiče.
Volant nemá tradiční kulatý tvar, ale chybí mu horní i spodní část, takže je téměř obdélníkový, se zakřivenými úchyty po levé a pravé straně. Díky tomuto tvaru se řidič může lépe soustředit na vozovku a zároveň zbývá více místa pro kolena a nohy ve prospěch snazšího nastupování a vystupování.
Volantem lze otáčet v rozsahu přibližně 200 stupňů mezi krajními polohami. Ovládání vozu je tak přesnější a snazší.
Díky převodovému poměru řízení dynamicky se přizpůsobujícímu rychlosti jízdy se zároveň usnadňuje manévrování za nízkých rychlostí; zvyšuje agilita ve prospěch plynulého projíždění zatáček; a roste stabilita za vysokých rychlostí na dálnici.
Přestože mezi volantem a nápravami vozidla neexistuje žádné fyzické propojení, řidič získává odpovídající zpětnou vazbu prostřednictvím elektroniky, čímž se minimalizují nežádoucí vibrace.
Vylepšení systému řízení pohonu Lexus DIRECT4
Kromě modernizace systému elektrického pohonu pro RZ Lexus přepracoval i technologii řízení pohonu DIRECT4 – unikátního systému této značky, který zlepšuje záběrové schopnosti a stabilitu vozů s pohonem všech kol.
Při rozjezdu a zrychlování se hnací moment rozděluje mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40 až 0:100, aby se potlačilo zvedání přídě vozu a řidič bezprostředně vnímal lineární zrychlování. V zatáčkách se hnací moment optimálně rozděluje v poměru 80:20 až 0:100 v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu se zohledněním jízdních podmínek.
Při nájezdu do zatáčky je více hnacího momentu nasměrováno na přední nápravu ve prospěch plynulého zatáčení. Na výjezdu ze zatáčky je rozdělení hnacího momentu sladěno se zatížením jednotlivých kol tak, aby byla zajištěna rovnováha vozidla a hladké zrychlování. Výsledkem je uspokojivý pocit za volantem v zatáčkách a precizní držení stopy.
Jelikož RZ používá systém integrovaného řízení dynamiky vozidla (VDIM) Lexus, zlepšil se jízdní komfort i jízdní stabilita včetně schopnosti lépe předcházet rizikovým situacím.
Záruka typického jízdního projevu Lexus
Ke zvýšení konstrukční tuhosti přispělo vylepšení držáku chladiče a doplnění zadní výztuhy. Výsledkem jsou menší lokální torzní deformace ve prospěch čitelné a lineární odezvy řízení.
Systém odpružení těží z jemného nastavení předních i zadních tlumičů a pružin na podporu dynamických jízdních schopností, stability a jízdního komfortu.
Nové přístupy k designu interiéru
V interiéru Lexus poprvé použil laserem zpracovanou grafiku, která se uplatnila u materiálu Ultrasuede. Obložení dveří z materiálu Ultrasuede, vyrobené z udržitelných materiálů (s 30% podílem rostlinných složek), dodává interiéru nový luxusní výraz.
Dalším prvenstvím je vícebarevné ambientní osvětlení, které má nový, dynamický stínový efekt. V kabině se tak generují proměnlivé vzory, které evokují proud času na podporu emotivního a příjemného propojení s každým členem posádky. Nová funkce stmívání panoramatického střešního okna pomáhá zachovat příjemnou teplotu v kabině na podporu pohodlí za horkých slunečních dnů. Díky potlačení odrazů je možné používat stmívatelnou střechu současně s elektronickým zpětným zrcátkem.
LEXUS RZ 550e F SPORT
•Jízdní schopnosti a stylistické ztvárnění F SPORT nyní i v modelové nabídce RZ
•Maximální výkon 408 k/300 kW
•Premiéra systému virtuálního manuálního řazení Lexus Interactive Manual Drive
•Pohon všech kol DIRECT4
V rámci řady RZ se poprvé představuje verze F SPORT, která přináší vzrušení z jízdy se sportovnějším stylem a atmosférou v kabině.
Provedení 550e F SPORT je nejvýkonnějším modelem RZ, který poskytuje maximální výkon 408 k/300 kW. Aby se tento vyšší výkon promítl i do uspokojivého a řidičsky zajímavého výkonu, byl systém odpružení vylepšen speciálním odladěním tlumičů a pružin.
Lexus Interactive Manual Drive
Provedení F SPORT jako první v rámci značky Lexus používá systém virtuálního manuálního řazení (Interactive Manual Drive), který řidiči poskytuje přímější spolupráci s vozem a umožňuje mu regulovat výkon pomocí pádel pod volantem, podobně jako při používání manuální převodovky. K ovládání přispívá zpětná vazba v reálném čase prostřednictvím škrticí klapky a zvukového i optického doprovodu na podporu co nejtěsnějšího propojení řidiče s jeho vozidlem.
Systém je naprogramován tak, aby řazení simulovalo osmistupňové ústrojí. Točivý moment virtuálního zdroje energie se vypočítává podle polohy akceleračního pedálu i rychlosti vozidla a poté se vynásobí poměrem zvoleného virtuálního převodového stupně. Ve snaze ještě umocnit požitek za volantem Lexus replikoval zvuky motoru, kdy systém pracuje s omezovačem otáček, aby řidič mohl přesně načasovat řazení a pociťoval změny stavu vozidla po každém přeřazení.
S optimálním načasováním řazení pomáhá ukazatel řazení v přístrojovém štítu.
Stylistické ztvárnění exteriéru verze F SPORT
K dobrým aerodynamickým vlastnostem modelu RZ 550e F SPORT přispívá efektní design exteriéru. Prvky spojující formu a funkci zahrnují lišty ve spodní části předního nárazníku, kanály chlazení brzd, zadní spoiler a zadní nárazník. Aerodynamická 20" kola jsou vyrobena z lehkých slitin a používají plastové aerodynamické kryty. Kromě zvýšení energetické účinnosti díky hladšímu proudění vzduchu přispívají ke snížení hmotnosti.
Interiér verze F SPORT
Specifický interiér je vyveden v kombinaci černé a tmavě šedé s modrými prošívanými prvky, inspirovanými požitkem z jízdních schopností čistého elektromobilu. Součástí designu je i ozdobné obložení s mikro-geometrickým vzorem.
U předních sedadel se uplatnila tzv. ‚integrovaná pěnová konstrukce‘ pro optimální držení těla. Z dalších detailů jmenujme prahové lišty F SPORT, volant a hliníkové pedály.
Lexus 17.3.20925
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout