Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda 3 MPS - uspokojí i náročné

Mazda rozšiřuje modelovou řadu o Mazda Performance Series (MPS), která přináší kombinaci intenzivních řidičských zážitků a každodenní praktičnosti. Má inovovaný sportovní motor MZR 2.3 DISI, dynamický vzhled a rozsáhlou standardní výbavu.

Nahrazuje vrcholný model, který se mezitím etabloval jako oblíbený sportovní automobil. Za pouhé dva roky dokázala Mazda3 MPS první generace nalézt po celém světě 31 100 zákazníků, z toho třetinu v USA.
Vůz těží ze všech výhod designové evoluce, kterou prodělal hatchback druhé generace. Designéři použili jeho sportovně tvarovanou karoserii jako odrazový můstek k vytvoření dynamičtějšího modelu MPS. Vůz přitom patří k aerodynamicky nejefektivnějším ve své třídě.
Vzhled byl obohacen o řadu jedinečných akcentů, které jasně vyčleňují MPS od zbytku modelové řady. Nový otvor pro přívod vzduchu do motorového prostoru je umístěn uprostřed kapoty, což vede k lepší účinnosti mezichladiče stlačeného vzduchu. Přepracovaná příď působí svalnatým dojmem. Na nový, mohutnější přední nárazník navazují pozměněné blatníky, které musely být rozšířeny, aby mohly pojmout 18“ kola z lehkých slitin. Design třídílných ráfků je shodný s modelem Mazda RX-8. Mřížka chladiče a spodní sekce předního nárazníku získaly černou povrchovou úpravu a světlomety jsou mnohem rozměrnější než u první generace. Jejich bi-xenonové výbojky (v ČR standardní výbava) se natáčejí do zatáček a přispívají tak k bezpečnější jízdě v noci.
Po stranách najdeme výrazné nástavce prahů, které opticky snižují těžiště vozu a podtrhují sportovní styl. Vnější zpětná zrcátka jsou opatřena integrovanými ukazateli směru. Vzadu je mohutnější střešní spoiler a také sdružené svítilny s technologií LED, které oživují záď vozu.
Uvnitř sází na spojení sportovní atmosféry s všestranností každodenního používání. Vůz nabízí dostatek prostoru pěti dospělým cestujícím, má řadu odkládacích prostor a sklopná zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40. Současně interiér v maximální míře podporuje sportovní dojem z jízdy. Na oba cestující vpředu čekají nová sportovní sedadla s výrazným tvarováním, zajišťující výborné vedení těla s lepším bočním vedením a oporou stehen.
Řadicí páka šestistupňové přímo řazené převodovky je umístěna o 60 mm výše a skloněná směrem k řidiči. V zorném poli řidiče se nalézají nové přístroje a LCD ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla.
Palubní deska je rozvržena do logických zón a všechny ukazatele i ovládací prvky jsou rozmístěny tak, aby byla obsluha vozu co nejintuitivnější. Příkladem je nový multiinformační displej (MID), který soustředí důležité provozní informace do zorného pole řidiče. K procházení jednotlivých údajů na displeji slouží tlačítko. Nová Mazda 3 MPS je vybavena systémem bezklíčového odemykání a spouštění motoru tlačítkem.
Zážehový motor MZR 2.3 s přímým vstřikováním paliva byl pro novou generaci MPS inovován. Nyní disponuje vyspělým systémem regulace točivého momentu a vyhovuje požadavkům emisní normy Euro V, aniž by ztratil cokoliv ze svého výkonu a síly. Vysokotlaké přímé vstřikování paliva má v porovnání s konvenčním vstřikováním řadu výhod. Díky chladícímu účinku benzínu vstřikovaného přímo do spalovacích komor odevzdává při 3000/min. o 10 procent více točivého momentu. Nové umístění a tvar sacího otvoru v kapotě motoru přineslo plynulejší nárůst rychlosti otáčení rotoru turbodmychadla, což má za následek příznivější průběh výkonu a točivého momentu v nízkých otáčkách.
Nejvyšší výkon činí 191 kW (260 k), točivý moment vrcholí na 380 Nm v 3000/min a z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,1 s, její rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Průběh výkonu a točivého momentu v celém rozsahu otáček byl optimalizován s cílem potlačit náhlé výkyvy, které se často vyskytují u sportovních automobilů s přeplňovanými motory. Bylo proto upraveno nastavení elektronického pedálu akcelerátoru, přepracovány obě poloosy a změněn způsob, jakým systém elektronického řízení plnicího tlaku spolupracuje se samosvorným diferenciálem přední nápravy. Pro řidiče to vše znamená kultivovanější, plynulejší jízdu, bez jakékoli újmy na dynamice.
Všechny rychlostní stupně šestistupňové přímo řazené převodovky jsou poněkud „delší“ než u původního modelu a řízení bylo opatřeno elektrohydraulickým posilovačem. Nový vůz je lehčí (ca o 25 kg), aerodynamicky efektivnější a dostal novou kalibraci řídicí jednotky motoru
Přímé vstřikování paliva, které zajišťuje velmi homogenní směs vzduchu a benzínu v blízkosti zapalovacích svíček, dovolilo zpozdit zapalování a zvýšit teplotu výfukových plynů při studeném startu v zájmu co nejrychlejšího zahřátí katalyzátoru na provozní teplotu.
Pevnou karoserii a pečlivě naladěný podvozek doplňuje systém regulace točivého momentu motoru. Ve srovnání se standardním modelem má MPS tužší karoserii, zdokonalený podvozek a větší pneumatiky.
Nová karoserie obsahuje o 17 procent více vysokopevnostních ocelí a byla opatřena speciálními výztuhami v kapotě motoru, zadní nápravy a páteřového podélného nosníku.
Sportovní podvozek spoléhá na stejné základní uspořádání jako standardní model se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Má ovšem tužší pružiny i tlumiče pérování a silnější zkrutné stabilizátory s větší roztečí táhel, to vše v zájmu ještě efektivnějšího potlačení tendence k naklánění v zatáčce.
Nové pneumatiky Dunlop 225/40 R18, vyvinuté speciálně pro novou generaci MPS, jsou širší a mají tužší bočnice a lepší tlumicí účinek. Elektrohydraulický posilovač řízení byl naladěn tak, aby zprostředkovával dokonalejší zpětnou vazbu při dynamickém stylu jízdy.
Přední ventilované kotouče jsou při průměru 320 mm ještě o 20 mm větší než u zbytku modelové řady, zatímco zadní mají úctyhodný rozměr 280 mm. Brzdová soustava je opatřena tandemovým posilovačem 8+9 palců a hlavním brzdovým válcem o průměru jednoho palce.
Nová Mazda3 MPS se může pochlubit celou řadou systémů tzv. aktivní bezpečnosti, pomáhající předcházet rizikovým situacím. Dřívější mechanický brzdový asistent byl nahrazen elektronickým, který spolupracuje s ABS a systémem dynamického řízení jízdní stability (DSC). O poklesu tlaku v plášti informuje systém monitorování tlaku v pneu (TPMS). Systém monitorování mrtvého úhlu (RVM) upozorní řidiče na blížící se vozidla v sousedních jízdních pruzích, zatímco systém samočinné aktivace výstražného osvětlení (ESS) automaticky zapne ukazatele směru při prudkém brzdění.
Do standardní výbavy patří zadní parkovací senzory, které mohou významně usnadnit manévrování ve stísněných prostorách.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec DOHC
Objem: 2261 ccm
Výkon: 191 kW (260 k) při 5500 min
Točivý moment: 380 Nm při 3000/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 13,2/7,5/9,6 l/100 km
Rozměry: 4505 x 1760 x 1460 mm
Rozvor: 2640 mm
Objem zav.prostoru: 340/1360 l


JL, 14.9.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar