Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda MX-5 Superlight Version - pojízdný exponát

V letošním roce slaví Mazda dvacáté narozeniny roadsteru MX-5, který položil jeden z prvních základních kamenů filozofie zoom-zoom. Při této příležitosti designéři navrhli a zkonstruovali pojízdný výstavní automobil MX-5 Superlight Version.

Tento jedinečný vůz, zrozený ve vývojovém středisku Mazda v německém městě Oberursel, ztělesňuje radost z jízdy. Jde o ryzí dvousedadlový sportovní automobil, vycházející z legendární Mazdy MX-5 Roadster. Hlavním cílem bylo „rozvinout koncepci MX-5, dovedenou za posledních 20 let k dokonalosti, na vyšší, extrémní úroveň.
Výsledkem je roadster mimořádně lehké stavby, který se nezříká moderních bezpečnostních technologií. Hmotnost stroje klesla pod 1000 kg, což je hodnota, která se zdála být u moderního sportovního vozu nedosažitelná.
Vůz postrádá čelní okno i střechu včetně jejího rámu. Sériový roadster do každého počasí se změnil v řidičské náčiní, které umožňuje příznivcům sportovní jízdy vychutnat si zážitky z řízení otevřeného vozu.
Designéři navrhli speciální ochranné oblouky, které vypadají sportovně a přispívají k optimálním aerodynamickým vlastnostem vozu. Oblouky pomáhají předcházet turbulencím v oblasti hlav cestujících, kteří jsou v automobilu bez čelního okna ze zákona povinni používat ochranné helmy.
Otevřená konstrukce vozu nevyžaduje ani dveřní kliky nebo boční okna. Přehled o situaci za vozem zprostředkovává jediné zpětné zrcátko se širokoúhlou optikou, umístěné v prodloužení kapoty. Přední světlomety i zadní svítilny jsou shodné se sériovým modelem, vpředu se objevuje přídavné osvětlení z LED diod a brzdová světla našla své místo na ochranných obloucích.
Absence čelního okna si vyžádala prodloužení původní hliníkové kapoty až k prostoru pro cestující. Přidaný díl je vyrobený z uhlíkových vláken a slouží zároveň jako kryt rámu palubní desky.
Tím se změnily proporce vozu, přední část vypadá delší a cestující jako by seděli ještě blíže k ose zadních kol. Tento dojem je zdůrazněn masivními aerodynamickými kryty ochranných oblouků.
Na oba cestující čekají závodní anatomická sedadla z lehkých uhlíkových vláken. Jsou podélně seřiditelná a čalouněná kůží stejné sedlové barvy, jakou lze vidět na loketních opěrách, volantu, manžetě řadicí páky a rukojeti parkovací brzdy
Prodloužení kapoty vytváří jakýsi štítek, pod nímž se palubní deska zdát být menší než v sériové MX-5. Je vyrobena z lehkého plastu vyztuženého laminátem a obsahuje stejné přístroje jako standardní model. Nosný rám palubní desky je z uhlíkových vláken.
Dodávka vzduchu a regulace teploty je v otevřeném kokpitu možná pouze v omezené míře, proto nemá klimatizaci ani ventilátory.
Přestože v současné době neexistují žádné plány na jeho sériovou výrobu, nachází se pod hospodárný čtyřválcový agregát MZR 1,8 l, spolupracující se sériovou pětistupňovou převodovkou. Motor vyvine výkon 93 kW (126 k) při 6500/min.
Ve Frankfurtu vystavovaný automobil prodělal také úpravy směřující k dalšímu zdokonalení jízdních vlastností. Používá čtyřpístkové brzdové třmeny a vrtané kotoučové brzdy, kvůli jejichž velikosti bylo nutné rozšířit rozchod kol o 50 mm. Speciálně naladěný podvozek Bilstein® B16 se stabilizátory Eibach® snižuje světlou výšku vozu oproti sériovému provedení o 30 mm. Hřebenové řízení s posilovačem, jehož lineární odezva spoluvytváří jedinečný charakter nejúspěšnějšího sportovního roadsteru posledních let, bylo převzato bez zásadnějších změn. Ze sériové MX-5 pocházejí rovněž pneumatiky o rozměru 205/45 R17 a kola z lehkých slitin, která při hmotnosti pod 8 kg patří k nejlehčím na trhu.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1.8
Výkon: 93 kW(126 k) při 6500/min
Točivý moment: 167 Nm při 4500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Kombin.spotřeba: 6,3 l/100 km
Provozní hmotnost: 995 kg
Rozměry: 4020 x 1720 x 1100 mm
Rozvor: 2330 mm


JL, 8.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar