Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda představuje nový „i-stop”

Automobilka Mazda pokračuje v rozvíjení své strategie, dalším milníkem na této cestě je uvedení systému „i-stop“ v novém modelu Mazda3 2.0 DISI. Ve spojení s přímým vstřikováním paliva představuje kombinaci radosti z jízdy a šetrnosti k životnímu prostředí.

K opětovnému spuštění motoru se používá energie zážehu, pouze s malou pomocí startéru. Předpokladem je precizní sladění vzájemného časování pístů, respektive klikového hřídele, ventilů a přímého vstřikování. Podpory elektrického startéru je zapotřebí pouze v počáteční fázi znovuspuštění motoru. Prvotní zážeh ve spojení s impulsem do klikového hřídele zajistí klidný a hospodárný start, dvakrát rychlejší než v případě konvenčních systémů start-stop.
Systém i-stop se aktivuje samočinně ihned po nastartování automobilu. Řidič ho může deaktivovat tlačítkem. Během jízdy o sobě systém nedává vědět. Pouze při uvedení vozidla do klidu a sešlápnutí spojky dojde k automatickému zhasnutí motoru. Zelené kontrolní světlo na přístrojové desce informuje, že systém je funkční a zhasnutí hnacího agregátu bylo řízené. Chce-li řidič pokračovat v jízdě, stačí znovu sešlápnout spojku a motor se ihned spustí.
Zařízení i-stop není pouhou variací již existujících systémů start-stop. Jde o řešení, vyvinuté Mazdou, které potřebuje elektrický startér pouze v počáteční fázi opětovného spuštění motoru. V principu i-stop staví na výhodách přímého vstřikování paliva.
Jakmile Mazda3 zastaví, řídicí jednotka nezhasne motor, dokud se nevyrovná objem vzduchu ve válcích, které se nacházejí v kompresní fázi čtyřdobého cyklu, s objemem vzduchu ve válcích ve fázi expanze. Řidič si ničeho nevšimne, protože proces trvá pouhé zlomky sekundy, ale motor se tímto nastaví do ideální pozice pro opětovné spuštění. Jeden píst přitom zůstane připraven k zážehu. Proces znovuspuštění začíná vstříknutím, rozprášením a zažehnutím paliva právě v tomto válci. Píst se začne pohybovat dolů – a právě v tomto okamžiku vstoupí do hry také startér, když vyvine pomocný moment na klikovou hřídel. Společně tyto dvě akce způsobí extrémně rychlý start motoru.
K rozhodnutí nepoužívat jen samotnou energii zážehu přistoupila Mazda poté, co inženýři změřili množství paliva potřebné k opětovnému spuštění motoru. Dospěli k závěru, že použití samotného zážehu by vyžadovalo nejen detailní analýzu polohy pístů před odpojením zapalování, ale také úplný výplach nespálených plynů ze spalovacích komor. To by znamenalo, že motor před zhasnutím poběží déle a spotřebuje tak více paliva.
Koordinace restartovacího mechanismu s elektrickým impulsem vyžaduje použití extrémně citlivých snímačů a precizní řízení motoru. Systém Mazda i-stop monitoruje polohu pístů ve všech válcích a před zhasnutím motoru během zlomků sekundy vypočítá, který píst se nachází v ideální pozici pro pozdější znovuspuštění.
Konvenční systémy přitom určují, který válec se bude nacházet ve fázi zážehu po otočení klikového hřídele elektrickým startérem, což vyžaduje více energie a zpomaluje celý proces. Systém dokáže opětovně nastartovat motor za 0,35 s, tedy dvakrát rychleji než u konkurence. Dalším efektem je klidné a tiché rozběhnutí motoru, bez hluku a vibrací spojených s prací elektrického startéru.
Nová Mazda3 2.0 DISI i-stop spotřebuje v kombinovaném cyklu 6,8 l/100 km, což ve srovnání s konvečním zážehovým motorem 2.0 představuje 14procentní úsporu. Emise CO2 činí jen 159 g/km a agregát splňuje požadavky emisní normy Euro 5, nicméně s výkonem 111 kW (151 k) v 6200/min. a točivým momentem 191 Nm při 4500/min dokáže nabídnout také sportovní jízdní výkony.
Začlenění systému i-stop do pohonné jednotky si vyžádalo pouze několik málo úprav. Kromě přizpůsobení řídicí jednotky zejména osazení přesnějšího snímače polohy klikového hřídele. S jeho přispěním dokáže i-stop zastavit motor v ideální poloze. K zastavení motoru se používá přerušení přívodu paliva, uzavření škrticí klapky a brzdný moment alternátoru.
Kvůli zajištění spolehlivé dodávky elektrické energie je Mazda3 2.0 DISI i-stop vybavena dvěma akumulátory, kromě hlavního ještě přídavným pro spouštění motoru.
Když motor zhasne, osvětlení, audio systém a všechny další elektrické spotřebiče normálně fungují. Dokonce i klimatizace zůstává v běhu, pokud řidič nežádá plný chladicí výkon. V takovém případě i-stop rozpozná požadavek na vyšší odběr energie a spustí motor.
Mazda i-stop nedovolí zhasnutí během zahřívání motoru, aby systém čištění výfukových plynů co nejrychleji dosáhl optimální provozní teploty a nevznikaly tak zbytečné emise. Totéž platí také při zastavení v prudkém svahu. Pokud činí jeho sklon více než 14 procent, pohonná jednotka zůstává z bezpečnostních důvodů v běhu.


Technické údaje

Mazda 2.0 DISI i-stop

Objem: 1996 ccm
Výkon: 111 kW (151 k) při 6200/min
Točivý moment: 191 Nm při 4500/min
Rychlost: 206 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,3/5,4/6,8 l/100 km
Rozměry: 4460 x 1755 x 1470 mm
Rozvor kol: 2640 mm
Objem zav.prostoru: 340/1360 l



JL, 10.7.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar