Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz Sprinter s novými diesely

Modernizace Sprinteru se zaměřila především na nové poháněcí ústrojí – čtyřválcové vznětové motory OM 651 a přepracovaný vidlicový šestiválec OM 642. Cílem bylo dosáhnout co nejlepších ekologických parametrů podle emisní normy Euro 5.

Čtyřválcový vznětový motor OM 651 s delším zdvihem (99 mm) než vrtání (83 mm) poskytuje objem 2143 cm3 a kompresní poměr se snížil ze 17,5:1 na 16,2:1. Základem je tuhý blok válců z šedé litiny, čtyři ventily na válec jsou ovládány prostřednictvím dvou vačkových hřídelů působících na zdvihátka s kladkou a hydraulickým vymezováním vůle. Pohon vačkových hřídelů zajišťuje ozubené soukolí a krátký dvojitý řetěz. Používá vstřikování Common Rail s tlakem zvýšeným na 180 MPa. Elektromagneticky ovládané vstřikovače čtvrté generace se vyznačují lepší regulovatelností a sedmiotvorové vstřikovací trysky rozprašují palivo jemně do válce až ve čtyřech dávkách.
Základní provedení s výkonem 70 kW (95 k) má jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, zatímco výkonnější verze spoléhají na variantu postupného přeplňování dvěma turbodmychadly. Malé vysokotlaké turbodmychadlo pracuje v nízkých otáčkách a od středních otáček se postupně připojuje velké nízkotlaké turbodmychadlo.
Nové čtyřválce CDI jsou první poháněcí jednotky pro lehké užitkové vozy s dvojicí protiběžných vyvažovacích hřídelů. Ty jsou uloženy pod klikovým hřídelem a poháněny čelním soukolím. Dalším prvkem, který snižuje úroveň hlučnosti a vibrací, je speciální dvouhmotový setrvačník.


Pro Mercedes-Benz Sprinter jsou k dispozici čtyřválce OM 651 ve třech výkonových variantách:

Typ210 CDI/310/CDI/510 CDI:
Výkon 70 kW (95 k) při 3800/min
Toč.moment 250 N.m při 1400-2500/min


Typ213 CDI/313 CDI/413 CDI/513 CDI:
Výkon95 kW (129 k) při 3800/min
Toč. moment305 N.m při 1200-2400/min


Typ216 CDI/316 CDI/416 CDI/516 CDI:
Výkon120 kW (163 k) při 3800/min
Toč. moment360 N.m při 1400-2400/min



Vidlicový šestiválec OM 642 prošel rozsáhlou modernizací, aby splňoval emisní normu Euro 5. Kromě toho se podařilo zvýšit výkon a točivý moment. Lepších parametrů bylo dosaženo mj. zvýšením maximálního vstřikovacího tlaku systému common rail na 180 MPa.

Typ219 CDI/319 CDI/419 CDI/519 CDI
Výkon140 kW (190 k) při 3800/min
Toč.moment440 N.m při 1400-2400/min



Motory jsou spojeny s novými šestistupňovými mechanickými převodovkami ECO Gear, které přispívají k nižší spotřebě a vyšší dynamice jízdy. Jejich výjimečnou vlastností je velké rozpětí převodů mezi krátkou „jedničkou“ a dlouhou „šestkou“. Jednotlivé převody byly zvoleny pro typické provozní situace lehkých užitkových vozidel, jako je rozjezd do kopce s přívěsem, rozjezd na povrchu s malou přilnavostí nebo dlouhá jízda po dálnici.
Nová převodovka existuje v provedeních ECO Gear 360 pro čtyřválce (včetně zážehových verzí a motorů na zemní plyn) a ECO Gear 480 se širšími ozubenými koly a vyztuženými stěnami hliníkové skříně pro šestiválcové vznětové a zážehové motory.
Široké rozpětí převodů ve spojení s vysokým točivým momentem umožňuje klidný styl jízdy s nižší úrovní otáček, aniž by utrpěla dynamika. Čtyřválcové modely mají v závislosti na výkonové variantě kombinovanou spotřebu o 0,5 až 1,0 l/100 km nižší, u motoru V6 CDI činí úspora dokonce až 1,5 l/100 km.


Nové bezpečnostní prvky
Vozidla vybavená z výroby závěsným zařízením nebo přípravou pro jeho montáž mají stabilizační systém ESP doplněný o funkci stabilizace přívěsu. Další novinkou jsou adaptivní brzdová světla, která se při nouzovém brzdění rozblikají. Vyhřívání elektricky nastavitelných zpětných zrcátek bylo rozšířeno na širokoúhlé. U vozidel se samočinnou převodovkou je příjemným doplňkem asistent rozjezdu do kopce.


PL, 15.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar