Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz Třídy A po modernizaci

Od premiéry v roce 1997 si „áčko“ získávalo ve své třídě respekt jako průkopník na poli inovací, o čemž svědčí 1,7 milionů zákazníků. Přes půl milionu vyrobených vozů během 3,5 roku se zařadilo k bestsellerům programu osobních vozů MB.

Přepracovaný design, lepší výbava a technické novinky zvyšují bezpečnost, komfort a hospodárnost. Pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 lze získat ekologickou funkci ECO Start-Stop, snižující spotřebu benzinu ve městě až o 9 %. Pro třídveřový model A 160 CDI byl vyvinut BlueEFFICIENCY – Paket, jehož pomocí se zredukovala spotřeba o více než 8 %, takže na 100 kilometrů vystačí s 4,5 litry.
Na jaře 2008 uvedl MB modernizovanou pětidveřovou variantu a třídveřové Coupé. Nové světlomety jsou nyní začleněny do dynamického stylu čelní a boční partie, nárazník má zvětšený spodní vstup vzduchu, zvýrazňující šířku karoserie, nový design dostala i maska chladiče.
Obě linie Třídy A se od sebe liší víc než dosud, jak dokazuje design čelní partie s lamelami masky chladiče ve tmavošedé barvě, u Elegance a Avantgarde byly použity speciální barevné odstíny, zatímco Avantgarde má nárazník upraveného designu, podtrhující šípovitý tvar čelní partie.
V bočním pohledu se liší designem kol, základní model má 15“ kola s ozdobnými kryty v sedmipaprskovém provedení, Elegance a Avantgarde pak individuální 16“ kolech z lehké slitiny. Zádi dominuje modifikovaný nárazník a nové sdružené svítilny, zasahující hlouběji do boků. U Elegance a Avantgarde s reflexními a chromovými páskami.
Také modernizaci interiéru věnovali designéři značnou pozornost, když se zaměřili na nové, kvalitnější látky čalounění sedadel a výplně dveří. U Avantgarde jsou ozdobné prvky z kartáčovaného hliníku v kouřovém provedení, prostředí Elegance vylepšují dřevěné ozdobné díly.
Svojí hospodárnost dokazuje Třída A spotřebou v rozmezí 4,9 až 8,1 litru na 100 kilometrů. Detailním zásahem se snížila spotřeba moderních dieselových motorů s přímým vstřikem oproti dosavadním o více než 8 %, resp. o 0,5 l/100 km. Třídveřový A 160 CDI s manuální převodovkou bude vybaven paketem BlueEFFICIENCY, který pozitivně ovlivní účinnost motoru, aerodynamiku vozu, valivý odpor, nakládání s energií a hmotnost. Tím se sníží spotřeba o 0,4 litru na 4,5 l/100 km.
Paket obsahuje mj. aerodynamicky optimalizovanou masku chladiče, která je na vnitřní straně uzavřená a snižuje množství vzduchu proudící k motoru. Snížení karoserie o 10 mm vede k redukci odporu vzduchu.
Na úspoře paliva se projevilo také hospodaření s energií. Akumulátor je sledován čidlem, a proto může být při dobrém nabití výkon generátoru snížen. Tím se odlehčí motoru, což vede k nižší spotřebě. Při optimálním a energeticky výhodném dobíjení využívá řídící systém generátoru důsledně fázi motoru při pohybu vozu setrvačností nebo při brzdění.
Od podzimu bude systém na přání k dispozici pro nejprodávanější modely A 150 a A 170. Automaticky vypíná motor, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí na neutrál a zároveň sešlápne brzdový pedál. O vypnutí motoru je řidič informován na speciálním ukazateli kombinovaného přístroje.
Během zlomku sekundy a takřka neslyšně se motor znovu nastartuje po vyšlápnutí spojky nebo uvolnění brzdového pedálu. Rychlé a komfortní startování je hlavní předností funkce ECO Start-Stop oproti jiným systémům. MB v tomto případě využívá starter-generátor propojený s klikovým hřídelem řemenovým převodem.
S funkcí ECO Start-Stop se snižuje spotřeba o dalších asi 6,5 %. Model A 150 BlueEFFICIENCY (95 k) absolvoval test spotřeby s výsledkem 5,8 l/100 km.V běžném provozu lze docílit ještě větší úspory paliva. Zkušební řidiči najeli se 175 prototypy ca 1,2 miliony kilometrů, přičemž polovinu ve městech, kde funkce ECO Start-Stop snížila spotřebu paliva o 9 %.
Ještě lepší výsledky dosahuje A 150 BleuEFFICIENCY s ECO Start-Stop funkcí, kdy se oxid uhličitý sníží během celého životního cyklu o dalších 5 %.
Kromě příznivé spotřeby a nízkých emisí jsou důležité i další aspekty, jako třeba recyklace. Třída A plní již dnes předpis EU s platností od 2015, který ukládá 95% zhodnocení likvidovaného vozu. Už nyní mohou být plastové díly s hmotností 30,8 kg vyrobeny z recyklátu.
Adaptivní brzdové světlo je další moderní technikou z oblasti aktivní bezpečnosti, která přichází do kompaktu z vyšší třídy. U Třídy A začnou při nouzovém brzdění z rychlosti přes 50 km/h velkou frekvencí blikat brzdová světla, čímž varují řidiče jedoucí v závěsu. Brzdná reakce řidiče se v průměru zkrátí o 0,2 s a brzdná dráha z rychlosti 80 km/h až o 4,40 m, ze 100 km/h až 5,50 m. Při zastavení z rychlosti nad 70 km/h se k blikajícím brzdovým světlům přidají ještě varovné blikače.
Také v ochraně cestujících jde Třída A ve svém segmentu příkladem. Kromě dvoustupňových čelních airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů vpředu a na obou krajních sedadlech druhé řady, aktivními hlavovými opěrkami a bočními airbagy Head/Thorax je vybavena ještě nouzovým osvětlením interiéru, které se automaticky zapíná při nehodě.
Při hledání místa pro parkování a zajíždění do parkovací mezery couváním mají řidiči k dispozici ultrazvuková čidla umístěná na boku, která vyhledají v podélném směru vhodnou mezeru a upozorní na ní na displeji. Při rychlosti pod 35 km/h mapují boční ultrazvukové senzory oblasti vpravo i vlevo od vozu tím, že měří délku a hloubku parkovací mezery, přičemž tento proces je na kombinovaném přístroji oznamován písmenem „P“. O vhodné mezeře je řidič informován na displeji šipkou ukazující na které straně se místo nalézá. Jakmile řidič zařadí zpátečku a přidá plyn, aktivní parkovací asistent přebere řízení a vůz na parkovací místo automaticky zavede. Řidič jen přidává plyn a brzdí.
Součástí aktivního parkovacího asistenta je deset ultrazvukových čidel v předním a zadním nárazníku, elektronická řídící jednotka, která signály čidel zpracovává a vypočítá nejvhodnější stopu pro zajetí do mezery. Tuto informaci dostává elektromechanický posilovač řízení, jehož elektromotor zařídí potřebné natočení volantu. Pro automatický parkovací manévr musí být mezera pro zaparkování o 1,30 m delší než délka Třídy A. Díky kompaktním rozměrům vozu stačí pro zaparkování mezera o délce ca 5,18 m. Zatím neexistuje žádný jiný automobil, který je schopen v tak malé mezeře automaticky zaparkovat.
Obdobně jako všechny modely roku 2008 dostala také Třída A zdokonalené informační přístroje pro komunikaci, navigaci a entertainment – jednoduše řečeno pro infotainment. V nabídce na přání jsou čtyři přístroje: Audio 5, Audio 20, Audio 50 APS a Comand APS. Od úrovně Audio 20 jsou vybaveny rádiem s dvojitým tunerem, barevným displejem, rozhraním Bluetooth pro mobilní telefon, přehrávačem CD, automatickým vyrovnáním hlasitosti a v čelní přihrádce přípojkou pro externí audiopřístroje. Audio 50 APS obsahuje DVD navigační systém s evropskými komunikacemi, špičkový model COMAND APS má kromě dalších funkcí např. rychlejší navigaci s pevným diskem, hudební registr, místo pro SD- paměťové karty nebo hlasové ovládání.

JL, 29.7.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar