Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra s podvozkem FlexRide

Pro Astru nové generace vyvinuli konstruktéři nový podvozek s dlouhým rozvorem a širším rozchodem kol, který garantuje vyšší agilitu, komfort i stabilitu jízdy. Jízdní dynamiku vylepšuje o 71 mm delší rozvor i širší rozchod – o 56 mm vpředu a o 70 mm vzadu.

Výrazně širší rozchod kol se pozitivně odráží v lepší stabilitě při jízdě zatáčkami, a navíc přináší i více prostoru uvnitř vozu. Do své kompaktní třídy přináší také adaptivní podvozek FlexRide, se kterým se poprvé představila Insignia.Řidiči umožňuje výběr ze třech režimů: Standard, Sport a Tour.
Samočinně přizpůsobuje nastavení závěsů kol aktuální jízdní situaci a požadavkům řidiče. Konstruktéři se snažili maximálně využít výhod nápravy s vlečenými rameny a torzní příčkou, proto zadní nápravu doplnili o Wattův přímovod, který efektivně zachycuje příčné síly vznikající především v zatáčkách. Všechny čtyři tlumiče pérování jsou vybaveny systémem elektronické regulace a dokáží měnit své charakteristiky v řádu milisekund, takže se povozek umí přizpůsobit převažujícím podmínkám jízdy – rychlosti, zatáčkám i stylu ovládání řidiče.
V modu Standard se nastavení tlumičů kontinuálně přizpůsobuje podmínkám jízdy. Řidič si může zvolit komfortně orientovaný Tour, nebo dynamicky laděný Sport. Pokud se Tour nebo Sport deaktivuje, systém se vrátí do nastavení Standard. V zájmu maximálního cestovního komfortu jsou tlumiče v režimu Tour naladěny měkčeji a lehčí je i řízení, takže dlouhé cesty jsou méně únavné s vysilující.
V modu Sport garantuje podvozek FlexRide příjemný řidičský zážitek nabídkou temperamentní jízdy: Tlumení je tvrdší, řízení reaguje rychleji, stejně jako elektronický pedál plynu. Sportovnímu naladění podvozku odpovídá i změna poosvětlení palubních přístrojů – z bílého se promění na rudé. Pokud je vůz vybavený adaptivními natáčecími světlomety AFL+, také jejich řídicí systém reaguje rychleji a u vozů s automatickou převodovkou reaguje i ta – k přeřazení dochází ve vyšších otáčkách.
Režim Sport nabízí i menu, přístupné přes displej autorádia resp. navigace, jehož prostřednictvím si může řidič vůz nastavit přesně podle svých představ – může se rozhodnout, zda tlumiče mají být opravdu co nejtužší, zda má ostřeji reagovat i řízení atd.
Klíčovým prvkem systému FlexRide je řídicí jednotka DMC (Driving Mode Control). Pro optimalizaci charakteristik podvozku vyhodnocuje jednotka DMC informace z řady senzorů a neustále monitoruje způsob jízdy včetně zrychlování, brzdění či jízda zatáčkami.
Kromě vyšší radosti z jízdy nabízí „inteligentní“ systém FlexRide i vyšší bezpečnost v mezních jízdních situacích, např. při kritickém ohýbacím manévru v komfortním režimu Tour se tlumiče pérování během pouhých několika milisekund přitvrdí a garantují tak maximální stabilitu jízdy.
Nová architektura podvozku kombinuje vzpěry McPherson u přední nápravy – tak, jako u Insignie – s novou zadní nápravou s vlečenými rameny a torzní příčkou a Wattovým přímovodem. Tato koncepce snižuje hluk i vibrace a spojuje vynikající ovladatelnost s mimořádným cestovním komfortem.
Inovativní konstrukce zadní nápravy disponuje všemi přednostmi náprav s vlečenými rameny vůči víceprvkovému zavěšení (kompaktnější stavba, nižší hmotnost, větší odolnost vůči naklánění kol při pohybech karoserie okolo podélné osy v zatáčkách, menší tření v závěsech), Wattův přímovod navíc dodatečně zlepšuje příčnou stabilitu.
Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužený a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost. Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách vyspělá zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie stejně dobře, jako to umí moderní víceprvkové nápravy „multi-link“.
Ramena Wattova přímovodu jsou uchycena k malému příčnému prvku ukotvenému do skeletu vozu za středovou osou kol. Středový prvek, sestávající z krátkého ramene uchyceného uprostřed na čepu, je spojený s rameny s kulovými klouby na koncích, jejichž prostřednictvím jsou ramena propojena s rameny kol.
Další výhodou Wattova přímovodu je nižší namáhání ložisek nápravy, takže bylo možné použít měkčí pouzdra s účinnějším tlumením hluku a vibrací. U přední nápravy jsou horní úchyty vzpěr McPherson řešeny jako dvojcestná ložiska, síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně. V zájmu snížení neodpružených hmot a zlepšení rozložení hmotnosti jsou řídicí tyč a dolní příčné rameno vyrobeny z hliníku, stabilizátor je řešený jako dutý ocelový profil.
Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu.
Na výborných jízdních vlastnostech má velkou zásluhu mj. i vysoce pevná karoserie. Tužší skelet navíc snižuje přenos hluku a vibrací do interiéru.



JL, 11.8.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar