Opel Zafira Tourer na zemní plyn CNG
Krátce po světové premiéře modelu Zafira Tourer na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu rozšiřuje Opel nabídku této modelové řady o verzi s účinným a vůči životnímu prostředí šetrným pohonem – s verzí ecoFLEX CNG, optimalizované pro pohon na stlačený zemní plyn CNG.
S dojezdem na plyn až 530 km překonává dosavadní symbolickou hranici dojezdu 500 km. Stejně jako předchozí model, také Zafira Tourer CNG využívá systému pohonu monovalentPlus značky Opel – a má tedy také dodatečnou benzinovou nádrž o objemu 14 l, která po vyčerpání plynu zaručuje rezervu přibližně 150 km.
Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má motor o výkonu 110 kW (150 k) s točivým momentem 210 Nm, který mu propůjčuje rychlost 200 km/h. Vůz spotřebuje v kombinovaném cyklu jen 4,7 kg (7,2 m3) CNG na 100 km jízdy, což představuje zlepšení o 6 % oproti předchozímu modelu Zafira CNG Kromě stlačeného zemního plynu CNG může turbodmychadlem přeplňovaný motor 1.6 spalovat i bioplyn nebo směs zemního plynu a bioplynu. Při pohonu výlučně na bioplyn se celkové emise oxidu uhelnatého blíží k nule.
Prodloužení dojezdu sedmimístného vozu při pohonu na CNG představuje zlepšení oproti předchozí verzi asi o 25 %. Tohoto pokroku bylo dosaženo především díky novým lehkým nádržím na plyn, do kterých se nyní vejde celkem 25 kg CNG (dříve: 21 kg) a optimalizaci pohonného systému.
Inovativní systém nádrží na plyn
Konstruktérům se podařilo zvětšit objem čtyř nádrží na CNG z původních 21 kg na 25 kg. Díky tomu se dojezd na plyn prodloužil na 530 km. Namísto konvenčních ocelových tlakových nádrží válcového tvaru má Zafira Tourer CNG válcové nádrže z nejmodernějších kompozitů, především z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny. Využití lehkých materiálů pro výrobu plynových nádrží přineslo celkovou úsporu hmotnosti až 85 kg.
Další významnou inovaci, která se podílí na dojezdu vozu, je elektronický regulátor tlaku plynu použitý namísto mechanického. Elektronické regulátory umožňují efektivnější využití i malé zásoby plynu v téměř prázdných nádržích.
Koncept monovalentPlus
Opel byl prvním automobilovým výrobcem, který přizpůsobil své motory pro pohon na zemní plyn s využitím sofistikovaného systému monovalentPlus. Tato koncepce optimalizuje motor pro provoz na CNG, přičemž umožňuje také alternativní pohon na benzin, uložený v malé přídavné nádrži. Pokud se spotřebuje plyn, motor se automaticky přepne na benzin. Objem benzinové nádrže 14 litrů umožňuje ujetí dalších asi 150 km.
Při optimalizaci motoru pro pohon na CNG využili konstruktéři několika postupů: Protože zemní plyn je velmi odolný proti nežádoucímu detonačnímu spalování, mohl se zvýšit stupeň komprese, což zvyšuje účinnost agregátu. Vyšší kompresní poměr podporuje i speciální tvar pístů, optimalizovaný pro pohon na plyn. Selektivní sekvenční vícebodové vstřikování paliva obsahuje kombinovaný blok se čtyřmi vstřikovači pro plyn a pro benzin, které umožňují přesné dávkování a časování vstřiku paliva. Přesná regulace vstřikování paliva redukuje emise škodlivin, takže motor má velmi čisté výfukové plyny.
Kromě nové Zafiry Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX zůstává v nabídce i dosavadní Zafira 1.6 Turbo CNG, která se stává ekonomičtější alternativou pro specifickou skupinu zákazníků.
JL, 12.12.2011
Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má motor o výkonu 110 kW (150 k) s točivým momentem 210 Nm, který mu propůjčuje rychlost 200 km/h. Vůz spotřebuje v kombinovaném cyklu jen 4,7 kg (7,2 m3) CNG na 100 km jízdy, což představuje zlepšení o 6 % oproti předchozímu modelu Zafira CNG Kromě stlačeného zemního plynu CNG může turbodmychadlem přeplňovaný motor 1.6 spalovat i bioplyn nebo směs zemního plynu a bioplynu. Při pohonu výlučně na bioplyn se celkové emise oxidu uhelnatého blíží k nule.
Prodloužení dojezdu sedmimístného vozu při pohonu na CNG představuje zlepšení oproti předchozí verzi asi o 25 %. Tohoto pokroku bylo dosaženo především díky novým lehkým nádržím na plyn, do kterých se nyní vejde celkem 25 kg CNG (dříve: 21 kg) a optimalizaci pohonného systému.
Inovativní systém nádrží na plyn
Konstruktérům se podařilo zvětšit objem čtyř nádrží na CNG z původních 21 kg na 25 kg. Díky tomu se dojezd na plyn prodloužil na 530 km. Namísto konvenčních ocelových tlakových nádrží válcového tvaru má Zafira Tourer CNG válcové nádrže z nejmodernějších kompozitů, především z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny. Využití lehkých materiálů pro výrobu plynových nádrží přineslo celkovou úsporu hmotnosti až 85 kg.
Další významnou inovaci, která se podílí na dojezdu vozu, je elektronický regulátor tlaku plynu použitý namísto mechanického. Elektronické regulátory umožňují efektivnější využití i malé zásoby plynu v téměř prázdných nádržích.
Koncept monovalentPlus
Opel byl prvním automobilovým výrobcem, který přizpůsobil své motory pro pohon na zemní plyn s využitím sofistikovaného systému monovalentPlus. Tato koncepce optimalizuje motor pro provoz na CNG, přičemž umožňuje také alternativní pohon na benzin, uložený v malé přídavné nádrži. Pokud se spotřebuje plyn, motor se automaticky přepne na benzin. Objem benzinové nádrže 14 litrů umožňuje ujetí dalších asi 150 km.
Při optimalizaci motoru pro pohon na CNG využili konstruktéři několika postupů: Protože zemní plyn je velmi odolný proti nežádoucímu detonačnímu spalování, mohl se zvýšit stupeň komprese, což zvyšuje účinnost agregátu. Vyšší kompresní poměr podporuje i speciální tvar pístů, optimalizovaný pro pohon na plyn. Selektivní sekvenční vícebodové vstřikování paliva obsahuje kombinovaný blok se čtyřmi vstřikovači pro plyn a pro benzin, které umožňují přesné dávkování a časování vstřiku paliva. Přesná regulace vstřikování paliva redukuje emise škodlivin, takže motor má velmi čisté výfukové plyny.
Kromě nové Zafiry Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX zůstává v nabídce i dosavadní Zafira 1.6 Turbo CNG, která se stává ekonomičtější alternativou pro specifickou skupinu zákazníků.
JL, 12.12.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout