Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 807 - facelift s 2.2 HDI Bi-Turbo (II)

Nový čtyřválec 2.2 HDI o objemu 2179 cm3 , který se nově objevuje ve faceliftovaném Peugeotu 806, je vybaven čtyřventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. Mimořádná pozornost byla věnována točivému momentu a rychlosti reakce v nízkootáčkovém režimu.

Při 1000 otáčkách vyvíjí již 200 Nm, ve 1250/min dosahuje 280 Nm. Maximální výkon 125 kW prokazuje při 4000/min. S manuální převodovkou dosahuje maximálního točivého momentu 370 Nm při 1500/min. S automatickou šestistupňovou převodovkou Tiptronic System Porsche pak 400 Nm při 1750/min.
Mezi hlavní technologické inovace patří nový typ spalovací komory, vstřikování Common rail třetí generace (1800 barů) a dvě paralelní sekvenční turbodmychadla. Tato pohonná jednotka je spojena se šestistupňovou převodovkou – manuální nebo automatickou.
Světovou premiérou u čtyřválce je technologie dvou sekvenčních turbodmychadel – systém (Honeywell Turbo Technology) se skládá ze dvou identických turbodmychadel menších rozměrů.
Při nízkých otáčkách zajišťuje reaktivitu motoru pouze jedno turbodmychadlo. Druhé se aktivuje paralelně v rozpětí od 2600 až 3200/min v závislosti na zatížení motoru a atmosférických podmínkách. Tak jsou pokryty všechny režimy otáček motoru. Nízká setrvačnost turbodmychadel, způsobená jejich malými rozměry, odstraňuje časovou prodlevu reakce. Řidič tak může navíc déle využívat nízkootáčkový režim a snížit spotřebu paliva.
Pro spalovací komoru je charakteristický nižší kompresní poměr (16,6 v porovnání s 18) a větší průměr, čímž dochází ke snížení množství neúplně spáleného paliva a omezení poměru paliva, které přichází do kontaktu se stěnami. Uvedeného efektu je dosaženo speciálními úpravami geometrie a koncepce pístů. Geometrie umožňuje snížením tepelných ztrát na stěnách velice výrazným způsobem omezit tzv. SWIRL (točivý pohyb vzduchu ve spalovací komoře).
Díky těmto vývojovým modifikacím se zlepšuje homogenita palivové směsi. Vyšší tlak vstřikování, spolu s novými piezoelektrickými vstřikovači s tryskami se sedmi otvory o průměru 135 mikronů, umožňuje znásobit počet vstřiků (až 6 vstřiků v jednom cyklu), čímž vytváří velice jemné rozptýlení nafty. S takto optimalizovanou směsí vzduch/nafta je spalování úplnější, homogenní a s nižšími emisemi škodlivin.
Fungování obou turbodmychadel a systém recirkulace výfukových plynů má aktivní podíl na ochraně životního prostředí. U motoru 2.2 HDI FAP přinášejí nové spalovací komory s tlakem vstřikování 1800 barů snížení emisí řádově o 30 % v porovnání s motorem 2.2 HDI předcházející generace.
Motor je vybaven nejnovějším filtrem FAP s aditivní technologií. Filtr pevných částic třetí generace „osmihranného“ typu má interval výměny 180 000 kilometrů.
Aditivum Eolys, jehož účinnost dovoluje menší dávkování do paliva, snižuje množství pevných zbytků ukládaných na stěnách filtru. Filtrační vložka má novou strukturu, jejíž osmihranná geometrie a větší průměr vstupních kanálků zvyšuje kapacitu zachycení pevných nespálených částic.
Dva vyvažovací hřídele s protiběžnou rotací snižují vibrace, stejně jako je pomáhají filtrovat silentbloky motoru a optimalizovaný dvojitý setrvačník.
Těleso dávkovače (klapka AGR) s motorkem, umístěné v systému rozvodu, má velice krátkou odezvu. Klapka se zavírá při zastavení chodu, čímž zamezí přístupu vzduchu do motoru. Tím dojde k omezení vzniku vibrací motoru.
Motor 2.2 HDI FAP je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou typu ML6C nebo automatickou šestistupňovou AM6, která je u modelu 807 skutečnou novinkou.
Šest převodových stupňů se zkráceným prvním stupněm dodávají vozu při rozjezdu patřičnou svižnost a díky hladkému řazení je zrychlení plynulé.
Jízdní pohodlí zlepšují dva možné režimy řízení – automatický a autoadaptivní pro klidné řízení, druhý je aktivnější díky sekvenčnímu ovládání typu Tiptronic System Porsche.
Základní princip automatické převodovky AM6 spočívá v použití kombinací převodů dvou planetových řad – jednoduché a dvojité. Celek je ovládaný pěti třecími prvky (spojka nebo brzdy), řízenými integrovaným kompaktním počítačem. Tento princip umožňuje dosáhnout kompaktnosti a hmotnosti na úrovni čtyřstupňových automatických převodovek.
Pro větší bezpečnost je opatřena funkcí shift lock, která za chodu motoru znemožňuje přesunout páku z polohy Parking (P), aniž by řidič současně stlačil brzdový pedál. Pokud řidič opomene po vypnutí motoru přesunout volicí páku do polohy Parking, po otevření dveří na jeho straně se rozezní výstražný zvukový signál.
Ve voze s manuální převodovkou stačí řidiči k překonání 1000 m s pevným startem pouhých 31,4 s. Na pátý stupeň vůz zrychlí z 80 na 120 km/h za 9,6 s (7,7 s převodovkou AM6). Maximální rychlost je 200 km/h, resp.197 km/h s automatickou převodovkou.

ML, 16.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar