Planai Classic - zimní dobrodružství v horách
Tradiční první letošní veteránskou akcí je od roku 1993 rakouská zimní Planai Classic, která letos přilákala na start 57 posádek ze sedmi zemí včetně české dvojice Petr a Tomáš Fialové s Fordem Capri.
Nejstarší vozy mezi sedmnácti značkami byly Austin Seven Ulster Special (1932) Jonase a Guntera Lachových a Healey Silverstone (1950) Johanna a Gabi Koflerových. Naopak nejmladším Ferrari Dino z roku 1976.
Soutěž je rozdělena do tří dnů. První část prezentuje známá večerní zkouška pravidelnosti pod Dachsteinem, druhý den je na programu etapa v okolí lyžařského střediska Schladming. Součástí je repríza zkoušky „dachstein“ ovšem za světla. Jestli si ale řidiči a spolujezdci mysleli, že průjezd bude hračkou, tak opak byl pravdou. Téměř nepřetržitě zasněžené silnice a husté sněžení vytvořily ty nejlepší zimní podmínky, které nejen že byly výzvou pro navigátory s jejich analogovou časomírou, ale také vyžadovaly plnou koncentraci pilotů. Nechyběly ani závěje a výlety mimo trať se obešly bez následků. Všechna vozidla a všichni účastníci dorazili večer bezpečně do cíle, zakončený noční zkouškou na klusácké dráze v Gröbmingu.
Důsledky obtížných podmínek se projevily také v průběžné klasifikaci po páteční etapě. Vedoucí z prvního dne, Wolfgang Gersin a Thomas Voglar na Fordu Cortina, se propadli na 21.příčku, zatímco na vedoucí pozici se dostala ze sedmé příčky dvojice Claude a Andrea Schwegler ze Švýcarska na Volvu 123 GT (1969). Georg Geyer a Jan Souček s VW Beetle Type 11 (1960) se posunuli o tři místa na druhé místo, průběžně druzí Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal na VW 1303 S (1972) se propadli na třetí místo.
Soutěž tradičně vrcholí nejdříve sobotní zkouškou na letišti a zlatým hřebem je výjezd po horské silnici na Planai. Letos si posádky užily snad všechny druhy počasí, takže dobrodružství se vším všudy.
Teprve poslední den se Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal se svým VW Beetle dokázali ujmout vedení, přestože nevyhráli ani jednu etapu. K vítězství jim pomohly stabilní dobré průměry v poslední den rally (senzační: pouze 9 trestných bodů v první jízdě na letišti!). A to i s vozem s poškozenou spojkou po více než 330 kilometrech. Jízda na Planai si žádala hodně citu s plynem.
Ale i tak si dojeli pro první místo s náskokem 101 bodů před druhými Georgem Geyerem a Janem Součkem, rovněž ve VW Brouci (Typ 11 z roku 1960), kteří po všechny tři dny předváděli solidní výkon. Na třetím místě skončili obhájci titulu z posledních dvou soutěží Hansi Mlčoch a Martin Laaha na Volvu 121 Amazon. Petr a Tomáš Fialové skončili na 17.místě.
JL 13.1.2025
Foto archiv pořadatele
Soutěž je rozdělena do tří dnů. První část prezentuje známá večerní zkouška pravidelnosti pod Dachsteinem, druhý den je na programu etapa v okolí lyžařského střediska Schladming. Součástí je repríza zkoušky „dachstein“ ovšem za světla. Jestli si ale řidiči a spolujezdci mysleli, že průjezd bude hračkou, tak opak byl pravdou. Téměř nepřetržitě zasněžené silnice a husté sněžení vytvořily ty nejlepší zimní podmínky, které nejen že byly výzvou pro navigátory s jejich analogovou časomírou, ale také vyžadovaly plnou koncentraci pilotů. Nechyběly ani závěje a výlety mimo trať se obešly bez následků. Všechna vozidla a všichni účastníci dorazili večer bezpečně do cíle, zakončený noční zkouškou na klusácké dráze v Gröbmingu.
Důsledky obtížných podmínek se projevily také v průběžné klasifikaci po páteční etapě. Vedoucí z prvního dne, Wolfgang Gersin a Thomas Voglar na Fordu Cortina, se propadli na 21.příčku, zatímco na vedoucí pozici se dostala ze sedmé příčky dvojice Claude a Andrea Schwegler ze Švýcarska na Volvu 123 GT (1969). Georg Geyer a Jan Souček s VW Beetle Type 11 (1960) se posunuli o tři místa na druhé místo, průběžně druzí Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal na VW 1303 S (1972) se propadli na třetí místo.
Soutěž tradičně vrcholí nejdříve sobotní zkouškou na letišti a zlatým hřebem je výjezd po horské silnici na Planai. Letos si posádky užily snad všechny druhy počasí, takže dobrodružství se vším všudy.
Teprve poslední den se Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal se svým VW Beetle dokázali ujmout vedení, přestože nevyhráli ani jednu etapu. K vítězství jim pomohly stabilní dobré průměry v poslední den rally (senzační: pouze 9 trestných bodů v první jízdě na letišti!). A to i s vozem s poškozenou spojkou po více než 330 kilometrech. Jízda na Planai si žádala hodně citu s plynem.
Ale i tak si dojeli pro první místo s náskokem 101 bodů před druhými Georgem Geyerem a Janem Součkem, rovněž ve VW Brouci (Typ 11 z roku 1960), kteří po všechny tři dny předváděli solidní výkon. Na třetím místě skončili obhájci titulu z posledních dvou soutěží Hansi Mlčoch a Martin Laaha na Volvu 121 Amazon. Petr a Tomáš Fialové skončili na 17.místě.
JL 13.1.2025
Foto archiv pořadatele
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout