Renault 5 E-TECH - elektrická premiéra v Ženevě
Renault 5 E-Tech je prvním vozem postaveným na nové platformě AmpR Small určené pro elektromobily segmentu B. To znamená rovná podlaha, dlouhý rozvor (2,54 m), optimalizovaný vnitřní prostor a objem zavazadlového prostoru (326 litrů), nižší těžiště, nízká hmotnost (méně než 1 500 kg) atd.
Mřížka na kapotě původního modelu byla přepracována tak, aby držela krok s dobou. Nahradil ji indikátor dobíjení v podobě symbolického čísla 5, který se rozsvítí, když se řidič přiblíží k vozidlu, a představuje tak vzájemnou interakci mezi člověkem a strojem. Dalším příkladem humanizovaného rozhraní je uvítací sekvence v podobě mrknutí LED světlometů ve tvaru zorniček. Aerodynamické doplňky, které v původním Renaultu 5 chyběly a které jsou dnes nezbytné pro optimalizaci účinnosti vozidla, zůstaly skryté, stejně jako zaoblené sklo zakrývající zadní světla pro optimalizaci proudění vzduchu.
Díky vylepšené přední nápravě a zmenšenému poloměru otáčení nabízí především špičkovou agilitu. Víceprvková zadní náprava, pocházející z vozů vyšších segmentů, zajišťuje jízdní vlastnosti a dynamiku, které nemají v tomto segmentu obdoby.
Renault 5 vždy předbíhal svou dobu a byl prvním vozem, jehož spotřeba klesla pod symbolickou hranici 5 l/100 km při rychlosti 90 km/h... již v roce 1974 dokonce existovala elektrická verze s dojezdem 110 km! Předznamenal také počátky ekologického designu s originální střechou z lepených přírodních vláken, která zlepšila odhlučnění, prostornost, design a spotřebu paliva.
Design vozu v sobě spojuje prvky tří modelů: celkový vzhled vozu Renault 5 a Supercinq a Renaultu 5 Turbo s širokými blatníky. Světelný podpis tvoří dva obdélníky se zaoblenými rohy umístěné v předním nárazníku, místo u Renaultu 5 Turbo.
Zatímco podběhy kol jsou kruhové, provedení blatníků kopíruje charakteristický tvar původního Renault 5. Barevná lišta, která lemuje střechu (v černé, červené nebo zlaté barvě), svislá zadní světla ve velmi sytě červené barvě a křiklavé barvy karoserie jsou dalšími znaky, které stejně jako u původního Renault 5 navozují schopnost rozzářit město.
Moderní proporce
Za 50 let se proporce automobilů velmi změnily. Renault 5 E-Tech nese všechny moderní znaky: Velká 18" kola v rozích karoserie s minimálními převisy. Kola v jedné rovině s karoserií, s širokým rozchodem (1,55 m vpředu a 1,53 m vzadu). Při celkové délce menší než 4 m (3,92 m).
S délkou 3,92 m se nachází mezi modely Twingo (o 30 cm kratší) a Clio (o 9 cm delší). Rozvor (2,54 m) s velmi krátkými převisy je jen o 4 cm kratší než u modelu Clio a slibuje dobrý vnitřní prostor.. Šířka 1,77 m přispívá k vizuální přitažlivosti vozu Díky perfektní konstrukci baterie pod podlahou je jeho výška (1,50 m) o 6 cm více než u modelu Clio a zároveň o 5 cm méně než u modelu Twingo.
Klíčovým prvkem ideálních proporcí jsou 18" kola (pneumatiky 195/55 R18) s ocelovými disky u výbavového stupně Evolution a s koly z lehkých slitin u Techno a Iconic.
Sedadla a čalounění s motivem
Neobyčejně moderní design sedadel je přímo inspirován designem kultovního modelu R5 Turbo s dekorativní strukturou ve tvaru písmene "H", což připomíná, že Renault byl v této oblasti v 70. a 80. letech velmi inovativní.
Velká horizontální obrazovka
Dvě horizontální obrazovky vytvářejí moderní interiér, první obrazovka, natočená k řidiči, je 10" digitální přístrojový panel (7" "zapuštěný" u základní verze), který zobrazuje veškeré informace o jízdě s možností výběru z pěti zobrazení. Centrální obrazovka 10“ multimediálního systému je 10".
Brzdový dynamický systém
Nový systém One Box integruje brzdy a ESP do jednoho modulu, čímž se zmenšuje prostor pod kapotou. Umožňuje také rychlejší zapojení systému automatického nouzového brzdění (reakční doba se zkrátila na polovinu!).
Kromě toho oddělené brzdění nabízí velmi přesnou konzistenci pedálu, což dává řidiči lepší pocit spojení vozu s vozovkou a zcela transparentním přepínáním mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním. Brzdový pedál není spojen se třmeny, ale s počítačem, který v případě potřeby upřednostňuje rekuperaci energie před přepnutím na brzdový systém.
Dvě baterie
Renault 5 E-Tech bude mít k dispozici dvě lithium-iontové baterie. Větší baterie, která bude nabízena jako jediná při uvedení vozu na trh, má kapacitu 52 kWh a dojezd až 400 km podle WLTP. Druhá má kapacitu 40 kWh pro dojezd až 300 km WLTP.
Jde o první automobil s novou obousměrnou nabíječkou AC 11 kW, která umožní funkce V2L (vehicle-to-load) pro připojení spotřebiče k baterii vozu a funkce V2G (vehicle-to-grid) pro dodávku elektřiny zpět do sítě a úsporu při domácím nabíjení
Tato obousměrná nabíječka střídavého proudu o výkonu 11 kW bude k dispozici u verzí 110 kW a 90 kW, přičemž verze 70 kW dostane konvenční, tj. jednosměrnou nabíječku střídavého proudu o výkonu 11 kW.
S nabíječkou o výkonu 11 kW AC se baterie o kapacitě 52 kWh dostane z 10 % na 100 % za 4 hodiny nabíjení. Baterie s kapacitou 40 kWh potřebuje o hodinu méně.
Stejnosměrné dobíjení až do 100 kW
Pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, například na dálnici, má pohonná jednotka o výkonu 110 kW konektor stejnosměrného nabíjení o výkonu 100 kW, který umožňuje nabíjet baterii o kapacitě 52 kWh. Pohonná jednotka o výkonu 90 kW disponuje konektorem stejnosměrného nabíjení o výkonu 80 kW pro nabití baterie o kapacitě 40 kWh. Je třeba mít na paměti, že maximální výkon stejnosměrného nabíjení určuje technická definice baterie, přičemž samotná nabíječka je integrována do DC terminálu. V obou případech stačí 30 minut nabíjení z 15 % na 80 %.
Nabíjení dle itineráře
Hlavní výhodou aplikace OpenR Link s integrovanými službami Google je plánovač elektrických tras propojený s mapami Google. Tento plánovač, který se již těší velké oblibě ve vozech Mégane a Scénic E-Tech elektrický, byl zdokonalen díky zpětné vazbě od prvních uživatelů. Průběžně počítá a optimalizuje nejrychlejší trasu pro jízdy vyžadující nabíjení. Pro predikci dojezdu zohledňuje polohu dobíjecích míst, změny údajů o vozidle (spotřeba energie, dojezd atd.) a venkovní teplotu.
Řidiči si zase mohou vybrat nabíjecí místa podle výkonu a způsobu platby. Mohou také definovat minimální úroveň nabití v cíli své cesty a na nabíjecích místech. Plánovač cesty také optimalizuje dobu nabíjení v každé fázi tím, že během jízdy upravuje teplotu baterie tak, aby měla optimální teplotu ihned po zahájení nabíjení.
Asistenční systémy z vyšších segmentů
Pokud jde o asistenční systémy pro řidiče (ADAS), Renault 5 E-Tech 100% elektrický patří k nejlepším v segmentu, a to jak z hlediska jízdních asistentů, tak i bezpečnostních a parkovacích asistentů.
Kromě systému sledování pozornosti řidiče jsou zde například čtyři bezpečnostní systémy ADAS, které jsou k vidění v modelu Mégane E-Tech elektrický, ale v segmentu B se dosud nevyskytují a které jdou nad rámec nových předpisů GSR II (General Safety Regulation II): automatické nouzové brzdění při couvání, systém upozornění před opuštěním jízdního pruhu s nouzovou korekcí jízdní dráhy nebo systém pro bezpečné opuštění vozidla.
Nové tlačítko My Safety Switch, umístěné vlevo od volantu, umožňuje řidiči dvojklikem aktivovat nebo deaktivovat preferovaná nastavení nejméně pěti systémů ADAS najednou, přičemž si může zvolit například jejich aktivaci, úroveň zásahu, přítomnost zvukových výstrah atd. Tyto personalizované volby se provádějí prostřednictvím nastavení vozidla na multimediální obrazovce.
Pokud jde o řízení, active driver assist vám umožní zvládnout rušný dopravní provoz s naprostým klidem. Umožňuje přístup k autonomnímu řízení 2. úrovně, které kombinuje činnosti kontextového adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a funkcí udržení uprostřed jízdního pruhu. S posledně jmenovanou funkcí může řidič dobrovolně umístit vozidlo v pruhu v případě, že rychlost provozu klesne pod 50 km/h, a ponechat tak prostor pro motocykly a skútry nebo bezpečnostní koridor pro vozidla záchranné služby.
Kontextově reagující adaptivní tempomat, který lze samozřejmě používat i samostatně, je převzat z modelů, jako jsou Austral a Rafale. Pomocí geolokačních údajů v kombinaci se specifickými mapovými podklady umožňuje vozidlu předvídavě se přizpůsobit jízdě na silnici před ním a předvídat kruhové objezdy, zatáčky a změny rychlostních omezení.
Pro zvýšení bezpečnosti vozidla a jeho posádky po prvním nárazu systém automatického brzdění po nehodě automaticky zablokuje brzdy vozidla v případě kolize. To pomáhá zmírnit následky případného sekundárního nárazu a nového nárazu, který by mohl vzniknout.
Technické údaje
Synchronní elektromotor s vinutím na rotoru
Nabíječky
AC 11 kW jednosměrně u motoru s výkonem 70 kW
AC 11 kW obousměrně u motorů s výkonem 90 a 110 kW.
DC 80 kW u motoru s výkonem 90 kW
DC 100 kW u motoru s výkonem 110 kW
Rozměry vozu: 3,92 x 1,77 x 1,50 m
Rozvor 2,54 m
Rozchod kol: 1,55/1,53 m
šířka interiéru: 1,38 m vpředu
1,36 m u třímístné lavice vzadu.
Hmotnost: 1450 kg (52 kWh), 1350 kg (40 kWh)
Zavazadlový prostor: 326 l
renault 27.2.2024
Díky vylepšené přední nápravě a zmenšenému poloměru otáčení nabízí především špičkovou agilitu. Víceprvková zadní náprava, pocházející z vozů vyšších segmentů, zajišťuje jízdní vlastnosti a dynamiku, které nemají v tomto segmentu obdoby.
Renault 5 vždy předbíhal svou dobu a byl prvním vozem, jehož spotřeba klesla pod symbolickou hranici 5 l/100 km při rychlosti 90 km/h... již v roce 1974 dokonce existovala elektrická verze s dojezdem 110 km! Předznamenal také počátky ekologického designu s originální střechou z lepených přírodních vláken, která zlepšila odhlučnění, prostornost, design a spotřebu paliva.
Design vozu v sobě spojuje prvky tří modelů: celkový vzhled vozu Renault 5 a Supercinq a Renaultu 5 Turbo s širokými blatníky. Světelný podpis tvoří dva obdélníky se zaoblenými rohy umístěné v předním nárazníku, místo u Renaultu 5 Turbo.
Zatímco podběhy kol jsou kruhové, provedení blatníků kopíruje charakteristický tvar původního Renault 5. Barevná lišta, která lemuje střechu (v černé, červené nebo zlaté barvě), svislá zadní světla ve velmi sytě červené barvě a křiklavé barvy karoserie jsou dalšími znaky, které stejně jako u původního Renault 5 navozují schopnost rozzářit město.
Moderní proporce
Za 50 let se proporce automobilů velmi změnily. Renault 5 E-Tech nese všechny moderní znaky: Velká 18" kola v rozích karoserie s minimálními převisy. Kola v jedné rovině s karoserií, s širokým rozchodem (1,55 m vpředu a 1,53 m vzadu). Při celkové délce menší než 4 m (3,92 m).
S délkou 3,92 m se nachází mezi modely Twingo (o 30 cm kratší) a Clio (o 9 cm delší). Rozvor (2,54 m) s velmi krátkými převisy je jen o 4 cm kratší než u modelu Clio a slibuje dobrý vnitřní prostor.. Šířka 1,77 m přispívá k vizuální přitažlivosti vozu Díky perfektní konstrukci baterie pod podlahou je jeho výška (1,50 m) o 6 cm více než u modelu Clio a zároveň o 5 cm méně než u modelu Twingo.
Klíčovým prvkem ideálních proporcí jsou 18" kola (pneumatiky 195/55 R18) s ocelovými disky u výbavového stupně Evolution a s koly z lehkých slitin u Techno a Iconic.
Sedadla a čalounění s motivem
Neobyčejně moderní design sedadel je přímo inspirován designem kultovního modelu R5 Turbo s dekorativní strukturou ve tvaru písmene "H", což připomíná, že Renault byl v této oblasti v 70. a 80. letech velmi inovativní.
Velká horizontální obrazovka
Dvě horizontální obrazovky vytvářejí moderní interiér, první obrazovka, natočená k řidiči, je 10" digitální přístrojový panel (7" "zapuštěný" u základní verze), který zobrazuje veškeré informace o jízdě s možností výběru z pěti zobrazení. Centrální obrazovka 10“ multimediálního systému je 10".
Brzdový dynamický systém
Nový systém One Box integruje brzdy a ESP do jednoho modulu, čímž se zmenšuje prostor pod kapotou. Umožňuje také rychlejší zapojení systému automatického nouzového brzdění (reakční doba se zkrátila na polovinu!).
Kromě toho oddělené brzdění nabízí velmi přesnou konzistenci pedálu, což dává řidiči lepší pocit spojení vozu s vozovkou a zcela transparentním přepínáním mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním. Brzdový pedál není spojen se třmeny, ale s počítačem, který v případě potřeby upřednostňuje rekuperaci energie před přepnutím na brzdový systém.
Dvě baterie
Renault 5 E-Tech bude mít k dispozici dvě lithium-iontové baterie. Větší baterie, která bude nabízena jako jediná při uvedení vozu na trh, má kapacitu 52 kWh a dojezd až 400 km podle WLTP. Druhá má kapacitu 40 kWh pro dojezd až 300 km WLTP.
Jde o první automobil s novou obousměrnou nabíječkou AC 11 kW, která umožní funkce V2L (vehicle-to-load) pro připojení spotřebiče k baterii vozu a funkce V2G (vehicle-to-grid) pro dodávku elektřiny zpět do sítě a úsporu při domácím nabíjení
Tato obousměrná nabíječka střídavého proudu o výkonu 11 kW bude k dispozici u verzí 110 kW a 90 kW, přičemž verze 70 kW dostane konvenční, tj. jednosměrnou nabíječku střídavého proudu o výkonu 11 kW.
S nabíječkou o výkonu 11 kW AC se baterie o kapacitě 52 kWh dostane z 10 % na 100 % za 4 hodiny nabíjení. Baterie s kapacitou 40 kWh potřebuje o hodinu méně.
Stejnosměrné dobíjení až do 100 kW
Pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, například na dálnici, má pohonná jednotka o výkonu 110 kW konektor stejnosměrného nabíjení o výkonu 100 kW, který umožňuje nabíjet baterii o kapacitě 52 kWh. Pohonná jednotka o výkonu 90 kW disponuje konektorem stejnosměrného nabíjení o výkonu 80 kW pro nabití baterie o kapacitě 40 kWh. Je třeba mít na paměti, že maximální výkon stejnosměrného nabíjení určuje technická definice baterie, přičemž samotná nabíječka je integrována do DC terminálu. V obou případech stačí 30 minut nabíjení z 15 % na 80 %.
Nabíjení dle itineráře
Hlavní výhodou aplikace OpenR Link s integrovanými službami Google je plánovač elektrických tras propojený s mapami Google. Tento plánovač, který se již těší velké oblibě ve vozech Mégane a Scénic E-Tech elektrický, byl zdokonalen díky zpětné vazbě od prvních uživatelů. Průběžně počítá a optimalizuje nejrychlejší trasu pro jízdy vyžadující nabíjení. Pro predikci dojezdu zohledňuje polohu dobíjecích míst, změny údajů o vozidle (spotřeba energie, dojezd atd.) a venkovní teplotu.
Řidiči si zase mohou vybrat nabíjecí místa podle výkonu a způsobu platby. Mohou také definovat minimální úroveň nabití v cíli své cesty a na nabíjecích místech. Plánovač cesty také optimalizuje dobu nabíjení v každé fázi tím, že během jízdy upravuje teplotu baterie tak, aby měla optimální teplotu ihned po zahájení nabíjení.
Asistenční systémy z vyšších segmentů
Pokud jde o asistenční systémy pro řidiče (ADAS), Renault 5 E-Tech 100% elektrický patří k nejlepším v segmentu, a to jak z hlediska jízdních asistentů, tak i bezpečnostních a parkovacích asistentů.
Kromě systému sledování pozornosti řidiče jsou zde například čtyři bezpečnostní systémy ADAS, které jsou k vidění v modelu Mégane E-Tech elektrický, ale v segmentu B se dosud nevyskytují a které jdou nad rámec nových předpisů GSR II (General Safety Regulation II): automatické nouzové brzdění při couvání, systém upozornění před opuštěním jízdního pruhu s nouzovou korekcí jízdní dráhy nebo systém pro bezpečné opuštění vozidla.
Nové tlačítko My Safety Switch, umístěné vlevo od volantu, umožňuje řidiči dvojklikem aktivovat nebo deaktivovat preferovaná nastavení nejméně pěti systémů ADAS najednou, přičemž si může zvolit například jejich aktivaci, úroveň zásahu, přítomnost zvukových výstrah atd. Tyto personalizované volby se provádějí prostřednictvím nastavení vozidla na multimediální obrazovce.
Pokud jde o řízení, active driver assist vám umožní zvládnout rušný dopravní provoz s naprostým klidem. Umožňuje přístup k autonomnímu řízení 2. úrovně, které kombinuje činnosti kontextového adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a funkcí udržení uprostřed jízdního pruhu. S posledně jmenovanou funkcí může řidič dobrovolně umístit vozidlo v pruhu v případě, že rychlost provozu klesne pod 50 km/h, a ponechat tak prostor pro motocykly a skútry nebo bezpečnostní koridor pro vozidla záchranné služby.
Kontextově reagující adaptivní tempomat, který lze samozřejmě používat i samostatně, je převzat z modelů, jako jsou Austral a Rafale. Pomocí geolokačních údajů v kombinaci se specifickými mapovými podklady umožňuje vozidlu předvídavě se přizpůsobit jízdě na silnici před ním a předvídat kruhové objezdy, zatáčky a změny rychlostních omezení.
Pro zvýšení bezpečnosti vozidla a jeho posádky po prvním nárazu systém automatického brzdění po nehodě automaticky zablokuje brzdy vozidla v případě kolize. To pomáhá zmírnit následky případného sekundárního nárazu a nového nárazu, který by mohl vzniknout.
Technické údaje
Synchronní elektromotor s vinutím na rotoru
Výkon kW (k) | Toč.moment Nm | kapacita bat. kWh | dojezd km WLTP |
70 (95) | 215 | 40 | 300 |
90 (120) | 225 | 40 | 300 |
110 (150) | 245 | 52 | 400 |
Nabíječky
AC 11 kW jednosměrně u motoru s výkonem 70 kW
AC 11 kW obousměrně u motorů s výkonem 90 a 110 kW.
DC 80 kW u motoru s výkonem 90 kW
DC 100 kW u motoru s výkonem 110 kW
Rozměry vozu: 3,92 x 1,77 x 1,50 m
Rozvor 2,54 m
Rozchod kol: 1,55/1,53 m
šířka interiéru: 1,38 m vpředu
1,36 m u třímístné lavice vzadu.
Hmotnost: 1450 kg (52 kWh), 1350 kg (40 kWh)
Zavazadlový prostor: 326 l
renault 27.2.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout