Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault 5 Turbo 3E - mini supercars ve stylu retro

Renault 5 Turbo 3E oživuje legendární odkaz vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. let. Tyto ikonické modely jsou vyhledávaným sběratelským artiklem.Prodej v roce 2027 v omezeném počtu 1 980 vozidel

Byly to první francouzské vozy s přeplňovaným benzinovým motorem, což byla technologie, kterou Renault právě úspěšně zavedl ve Formuli 1. Jejich rozsáhlé úspěchy v rallye a na závodních tratích svědčí o tom, jakými "závodními bestiemi" už tehdy byly.

Renault 5 Turbo 3E je však více než jen přestavba kultovního modelu. Modernizovaný, nyní elektrický, vybavený novými technologiemi, a ještě výkonnější než jeho předchůdci, se hlásí k nové kategorii vozidel: mini-supercars. Stejně jako ty "velké" se může pochlubit působivou specifikací (540 k, zrychlení z 0 na 100 km/ za méně než 3,5 s, karbonová nástavba atd.). Může se také pochlubit minimálním poměrem délky a šířky 2,01, což jej řadí do stejné ligy jako supersporty, ale v kompaktním formátu hot-hatch.


Výrazný design

Design je koncipován stejně jako u supersportovních vozů: s nadsázkou (viz výrazné masky a rozšířené zadní blatníky), ale nezapomíná na optimalizaci aerodynamiky. Ta je u elektromobilu spolu s hmotností jedním z klíčových bodů zaručujících co nejlepší účinnost.

První inspirací byly původní vozy Renault 5 Turbo a Turbo 2. Některé rysy a prvky, jako například zadní světla a vnější zpětná zrcátka, jsou sice z nedávného modelu Renault 5 E-Tech elektrický, ale hlavní myšlenkou projektu bylo oživit legendární odkaz těchto dvou modelů z 80. let a zároveň do něj zakomponovat moderní technologie

Renault 5 Turbo 3E využívá novou platformu, která byla vyvinuta speciálně pro tento vůz a je založena na architektuře pohonu zadních kol, a jejímž cílem je obnovit genetiku původních vozů R5 Turbo a Turbo 2. Oproti modelu Renault 5 E-Tech elektrický (délka 3,92 m a rozvor 2,54 m) bylo čelní sklo posunuto dozadu a rozvor prodloužen (2,57 m), čímž bylo dosaženo velkolepých rozměrů: délka 4,08 m, šířka 2,03 m a výška 1,38 m. Ty vnášejí do linií vozu jistou rafinovanost, stejně jako sloupek čelního skla, který jako by splýval směrem k předním kolům. Díky těmto rozměrům má Renault 5 Turbo 3E délku městského vozu při šířce supersportu


Přední část si zachovává stejnou hierarchii prezentace jako jeho předchůdci: hranaté světlomety – nyní s technologií LED – zakomponované do okrajů kapoty, štíhlý pás se třemi středovými částmi a další hranatá světla, dříve dálková světla nyní nahrazená LED světly pro denní svícení.


Aerodynamická lamela na konci předního nárazníku a zvětšený otvor pro přívod vzduchu na kapotě pomáhají optimalizovat přítlak a dosáhnout rovnováhy mezi přední a zadní částí vozu. Pro maximalizaci účinnosti proudění vzduchu jej boční vstupy v nárazníku odvádějí před kola, zatímco vstupy na zadních blatnících jej odvádějí pod světla, za vozidlo. Jedná se o horní boční přívody vzduchu, zatímco spodní boční přívody slouží k chlazení brzd. Jeden z nich, na levé straně, také skrývá poklop pro nabíjení baterie.

Na bocích se kolem sloupků čelního skla a horní části prostoru pro cestující táhne specifická lišta, která přechází v zadní spoiler, ve stejném duchu jako u původních modelů. Mezi oběma zadními světly přechází karoserii aerodynamická lamela, zatímco nárazník pod ní ukrývá difuzor a svými vystupujícími hranami přispívá k maximalizaci jeho účinnosti.

Dvoudveřový dvoumístný vůz skrývá pod rozšířenými blatníky 20“ kola, z nichž každé je vybaveno elektromotorem. Veškerá výkonová elektronika je umístěna mezi nimi, zatímco baterie je pod podlahou. Tato architektura uvolňuje velký zavazadlový prostor pro zavazadla – což je u takto sportovního vozu unikátní – a snižuje těžiště.


Technická architektura

Cílem bylo vyvinout co nejlehčí vozidlo, aby bylo co nejhbitější a nejvýkonnější, v souladu se standardy supersportovních vozů, s časem 0-100 km/h pod 3,5 s.
Na tomto projektu tedy pracovali inženýři společnosti Alpine, kteří jsou nyní specialisty na elektrické sportovní vozy, neboť vyvinuli modely A110 E-ternité, A290 a A390. Vyvinuli speciální hliníkovou platformu, na níž bylo možné postavit jakoukoli architekturu. Volba pohonného ústrojí byla založena na motorech umístěných na zadních kolech (architektura pohonu), což přinášelo několik výhod:

•unikátní točivý moment 4 800 Nm;
•dávkování výkonu, které je ještě bezprostřednější než u běžného elektromotoru – efekt podobný turbu z minulých let, ale s menším zpožděním;
•výrazná úspora hmotnosti a prostoru na zadní nápravě;
•agilitu zvyšuje možnost ovládat oba motory odděleně.


Díky nízkého těžiště se uplatní driftování (se speciální funkcí drift asistenta a vertikální ruční brzdou ve stylu rallye). I proto byla nástavba, která jej drží pohromadě, navržena z karbonu, materiálu, který kombinuje pevnost a lehkost.


Celkově, včetně baterie o kapacitě 70 kWh, váží vůz pouhých 1 450 kg. S motorem o výkonu 540 k (2 x 200 kW) se může pochlubit výjimečným poměrem výkonu a hmotnosti 2,7 kg/k, podobným jako u ikonických supersportů. Vůz by měl zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 s a jeho dojezd na silnici by měl přesáhnout 400 km (dle WLTP). Střídavý akumulátor se plně dobije pomocí palubní nabíječky o výkonu 11 kW za přibližně 8 hodin.


Pro sportovní využití na závodním okruhu bude Renault 5 Turbo 3E schopen absolvovat několik ostrých kol s maximální rychlostí až 270 km/h, než se díky 800voltové infrastruktuře a nabíjecímu výkonu až 350 kW ve stejnosměrném proudu rychle dobije. Z 15 % na 80 % nabití baterie trvá pouhých 15 minut. Pro předjíždění bude na volantu k dispozici tlačítko, které spustí zvýšení výkonu. Další tlačítko nastaví rekuperační brzdění do čtyř úrovní. V nastavení MULTI-SENSE budou nakonec k dispozici čtyři jízdní režimy: Regular, Snow, Sport a Race, přičemž do posledního z nich bude integrován asistent driftu.


Sportovní, propojený interiér

Sedadla jsou vybavena šestibodovými bezpečnostními pásy, většina karbonových komponentů snižuje hmotnost vozu a sedadla a palubní deska jsou vyrobeny ze špičkových materiálů, jako je Alcantara. Vrcholem této přeplňované atmosféry bude svislá ruční brzda v rally stylu.

Na 10,1" a 10,25" obrazovkách OpenR se zobrazují všechny jízdní, navigační a multimediální informace prostřednictvím rozhraní, které ctí odkaz přístrojové desky původních vozů,



1 980 kusů


Výjimečné vozidlo pro náročnou klientelu vyžaduje výjimečné metody financování a marketingu. Renault 5 Turbo 3E bude k dispozici na řadě klíčových trhů včetně Evropy, Blízkého východu, Japonska a Austrálie v počtu 1980 kusů – jako pocta roku, kdy byl Renault 5 Turbo uveden na trh. A budou všechny očíslovány. První rezervace budou otevřeny v následujících týdnech a první dodání se uskuteční v roce 2027.


Technické údaje

Rozměry 4,08 x 2,03 x 1,38 m
Rozvor: 2,57 m
Světlá výška: 118 mm
Hmotnost: 1 450 kg
Motorizace a baterie
Elektromotory v zadních kolech 2 x 200 kW (540 k / 4 800 Nm)
70 kWh lithium-iontová baterie
Dojezd podle WLTP> 400 km
Zrychlení 0-100 km/h 3,5 s
Rychlost 270 km/h (na okruhu)
Nabíječky
AC 11 kW (AC 0-100% doba dobíjení: 8 hodin)
DC 350 kW (doba nabíjení 15-80 % stejnosměrného proudu: 15 min)



Renault 20.3.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar