Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Laguna Coupé s podvozkem 4Control

Včera jsme představil francouzskou novinku českého trhu a jak jsme slíbili, dnes se povíváme, jak funguje podvozek 4Control, jehož všechna čtyři kola jsou řiditelná. Byl vyvinut ve spolupráci s Renault Sport Technologies.

Jeho moderní technologie umožňuje maximálně dynamickou a/nebo sportovní jízdu, stejně jako manévrovatelnost při nízké rychlosti. Toto spolehlivé standardně nastavené spojení stability a hbitosti dovoluje zatáčet s nepřekonatelnou směrovou přesností, jako kdyby jel po kolejích. Podvozek 4Control je standardní výbavou všech verzí. Při nízkých rychlostech zajišťuje lepší ovladatelnost a řidiči záhy poznají jeho výhody. Ve městě a na klikatých silnicích se vozidlo snadno a přesně řídí.
Výběr ideální stopy při zatáčení je intuitivní a zvyšuje potěšení za volantem Renaultu Laguna Coupé. Díky speciálnímu nastavení řízení náklonu karosérie mají cestující pocit, že vozidlo zatáčí v dokonalé rovině. Pokud jde o aktivní bezpečnost, podvozek 4Control neexceluje jen při brzdění v obtížných podmínkách (asymetrická přilnavost, distribuce ESC), a především při vyhýbání (tzv. losí test). Omezený náklon karosérie působí uklidňujícím dojmem na cestující, kteří mohou vnímat vysoký standard aktivní bezpečnosti. Podvozek 4Control umožňuje stejně snadné řízení ve městě jako agilní jízdu po silnicích. Do 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední, a to až o 3.5°.
Podvozek 4Control přináší dvě výhody: menší obrysová kružnice otáčení, která je 10 procent menší než u řízení dvou kol. Pouze 10,1 m (s 18“ koly) oproti 11,16 m. Druhou výhodou jsou menší úhly natočení volantu díky přímočařejšímu a speciálně kalibrovanému řízení. Čím je větší úhel natočení zadních kol, tím je menší obrysová kružnice otáčení. Tím se zjednodušuje parkování ve stísněných prostorech a v úzkých městských ulicích. Díky natočení předních a zadních kol v opačném směru se vozidlo efektivně otáčí, takže pro stejné zatočení je potřeba menší úhel natočení volantu.
Zatímco u nové Laguny s řízením dvou kol z působí úhel natočení volantu 16° natočení předních kol o 1°, s podvozkem 4Control je potřeba pouze úhel 13.5°. A ten se zmenší na 12°, když se zadní kola natočí v maximálním úhlu 3.5° v opačném směru než přední kola. Protože je řízení přímočařejší, řidič nemusí tolik otáčet volantem. Pro dané profily zatáček nemusí řidič tolik otáčet volantem. Kruhové objezdy nejsou žádný problém a vozidlo se chová tak, jako by snadno proplouvalo okolo překážek, jako by jelo po kolejích Od 60 km/h nabízí lepší přesnost řízení. Zadní kola se současně natáčejí ve stejném směru jako přední za účelem zvýšení stability. Při tomto uspořádání to vypadá, jako by byl poloměr zatáčky větší, a vozidlo se chová, jako kdyby mělo delší rozvor kol. Systém 4Control působí proti odstředivým silám, které mají tendenci vytlačovat zadní část ven ze zatáčky, čímž zvyšuje bezpečný průjezd zatáčkami. Zadní náprava sleduje ideální trajektorii s úhlem natočení zadních kol 2° ve většině situací pro větší stabilitu a efektivnost. Podvozek 4Control spojuje příkladné řízení se spolehlivou a uklidňující odezvou pro větší požitek z jízdy. V nouzových situacích se může úhel natočení zadních kol zvětšit na 3.5°.
Neustálým sledováním úhlu natočení volantu je řídicí jednotka schopna zaregistrovat vyhýbací manévr (pokud je detekována náhlá výrazná změna úhlu natočení volantu) a příslušným způsobem systém změní úhel natočení zadních kol. Aktivace ESC (stabilizační systém), který je speciálně kalibrován s ohledem na sportovní styl jízdy, se opozdí, aby bylo možné manévr dokončit rychleji a klidněji. ESC se aktivuje pouze v případě potřeby a postupně, protože je spojen s natáčením zadních kol.
Řídicí jednotka prostřednictvím ESC/ABS také detekuje asymetrické brzdění a automaticky upravuje úhel natočení zadních kol za účelem stabilizace vozidla bez zásahu řidiče. Při asymetrické přilnavosti zajišťuje kalibrace kratší brzdnou vzdálenost a kompenzuje boční odchylky vozidla od směru jízdy. Řízení zadních kol umožňuje použití vyšší brzdné síly bez negativního vlivu na stabilitu. To umožňuje řidiči udržet si kontrolu nad vozidlem v kritických situacích.
Přesné modelování dynamiky vozidla umožňuje trvale optimalizovat dráhu zatáčení, přičemž bere v úvahu statické údaje (rychlost vozidla, úhel natočení volantu, typ vozidla a motoru) a dynamické údaje (pohyby volantem, stáčení). Snímač na sloupku řízení odesílá informace o úhlu natočení volantu prostřednictvím sítě CAN do řídicí jednotky, která je umístěna za zadní nápravou. Řídicí jednotka také získává údaje o rychlosti vozidla z jednotky ESP/ABS a sleduje informace o úhlu natočení volantu za účelem detekce prudkých pohybů volantem, které jsou příznačné pro sportovní styl jízdy nebo vyhýbací manévry. Všechny tyto parametry jsou analyzovány z důvodu určení požadovaného úhlu natočení zadních kol, která jsou natáčena pomocí elektrického pohonu na zadní nápravě. Elektrický pohon tlačí na páku umístěnou uprostřed nápravy. Podobně jako u klasického předního řízení je tento pohyb symetricky přenášen prostřednictvím spojovacích tyčí řízení instalovaných na těhlicích, které natáčejí zadní kola pomocí kloubu a kulového čepu. Řídicí jednotku a elektrický pohon dodává Aisin, japonský dodavatel zařízení, známý svými zkušenostmi se systémy řízení čtyř kol. Renault Laguna Coupé těží ze zkušeností Aliance v oblasti konstrukce hnacích ústrojí pro ještě vyšší výkonnost a požitek.


JL, 11.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar