Renault Laguna Coupe - v jednoduchosti je krása
Před několika dny byl na náš trh uveden nový Renault Laguna Coupé, čímž vlastně francouzský výrobce ohlásil návrat do střední třídy. Po uvedení liftbacku v říjnu 2007, grandtouru v lednu 2008 a GT v dubnu 2008 jde o čtvrté dějství programu Laguna III.
Jak se říká v jednoduchosti je krása platí u kupé dvojnásob. Elegantní a jednoduché linie vyjadřují nadčasovou krásu a není pochyb o odkazu zděděném z konceptu Fluence, představeného ve Frankfurtu 2007, ani příbuznosti s řadou Laguna. S délkou 4,64 metru a šířkou 1,81 metru, harmonicky vyváženými proporcemi, se okamžitě zařadilo mezi kupé. Charakteristická linie vychází zpod mřížky a rázně stoupá přes celý bok, čímž zdůrazňuje tvar předních blatníků.
Široká rastrovaná mřížka, připomínající svět sportovních vozidel – ukazuje na čistokrevné hnací ústrojí.
Dynamický potenciál zdůrazňuje difuzor, zapracovaný do zadního nárazníku spolu s dvojitými chromovanými koncovkami výfuku se čtvercovým průřezem. Víko zavazadlového prostoru je vyrobeno z SMC (Sheet Moulding Compound), flexibilního kompozitního materiálu, který se snáze tvaruje. K vůli mnoha prolisům boční části bylo třeba upravit mechanismus otevírání víka zavazadlového prostoru, aby bylo možné zvednout víko mimo zadní okno. Důmyslné uspořádání ukrývá navíječe bezpečnostních pásů a mechanismus ve tvaru S v malém prostoru po stranách vozidla.
Speciální péče byla věnována designu světel, která jsou příkladem moderní technické úrovně vozu. Zadní světla používají LE D diody, jsou široká a tenká a táhnou se až na boční stranu. Standardní bi-xenonové světlomety zajišťují lepší viditelnost díky fotometrické výkonnosti, širšímu světelnému kuželu a delšímu dosvitu. Zvláštností technologie je, že stejná jednotka zajišťuje funkci dálkových i potkávacích světel díky přepínání maskovací clony, takže je potřeba pouze jedna žárovka.
Interiér nejvyšší úrovně je zaměřený na pohodlí Z důvodu dosažení stejně vysokého standardu komfortu jako u liftbacku je přední část kabiny vybavena podobnými luxusními prvky. Řidič je hýčkaný pečlivě navrženými a umístěnými ovládači a displeji. Dvě zadní sedadla bez prostředního jsou blíže u sebe, aniž by došlo ke zmenšení prostoru pro lokty.
Renault Laguna Coupé je vybaven mj. podvozkem 4Control s řízením čtyř ko,l zajišťující dynamickou výkonnost a manévrovatelnost plus přesné a uklidňující zatáčení ve všech prudkých pohybů. Podrobný popis podvozku přineseme zítra.
Kupé může pohánět jeden ze dvou benzinových a dvou vznětových motorů, které přenášejí výkon přes šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovku.
Nový třílitr V6 dCi je připravený stát se měřítkem s ohledem na výkonnost, potěšení z jízdy a nízkou hlučnost. Dosahuje výkonu 235 k a točivého momentu 450 Nm, jehož je více než 80 % k dispozici mezi 1300 a 4300/min.
Benzinové motory
Vznětové motory
Pozn: Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Odezvou na poptávku zákazníků si Renault stanovil dvě priority pro novou řadu audiosystémů: vysoká kvalita zvuku a konektivita. Pro optimální zvukovou výkonnost spojil Renault síly se společností Arkamys®, specialistou na digitální zpracování zvuku, což vedlo k vývoji systému 3D Sound by Arkamys®, který je na automobilovém trhu unikátní a má předpoklady stát se měřítkem pro základní řadu audiosystémů. (K audiosystémům se ještě vrátíme).
Nastupování usnadňuje velkoryse dimenzovaný rádius otevírání dveří, zatímco přístupu na zadní sedadla napomáhá systém easy entry, který sklápí přední opěradlo a samotné sedadlo posouvá dopředu až o 240 mm. Pro jednodušší nástup je možné tento mechanismus ovládat elektricky (sériově u Initiale), takže přední sedadlo se automaticky zastaví, pokud při posouvání dopředu narazí na překážku, a vrátí se zpět do původní polohy.
Ani uspořádání zavazadlového prostoru nezůstalo stranou, jak dokazuje jeho objem 423 l, a stejně jako v grandtouru lze zadní opěradla nezávisle sklopit dopředu, čímž se délka ploché podlahy prodlouží na 1,8 metru.
Renault poprvé v tomto segmentu nabízí sadu sportovního příslušenství, zahrnující čtyři homologované součásti pro vyhraněnější charakter. Přední rohové spoilery zdůrazňují sportovní a dynamické vlastnosti, zatímco boční prahy umocňují dojem vozidla přilepeného na vozovku.
Cestující může ochránit až osm airbagů, pro případ čelní srážky je vybaven dvěma adaptivními dvouobjemovými airbagy nové generace ve spojení se snímačem polohy sedadla na straně řidiče. Tvar a objem čelního airbagu se při naplnění přizpůsobuje postavě řidiče, zatímco způsob rozprostření zatížení hlavy a hrudníku cestujícího je optimalizován. Toto řešení, ve spojení s airbagem zabraňujícím podklouznutí, vestavěný do sedáku sedadla, zajišťuje fixaci třísel a optimalizuje způsob ochrany hrudníku při čelním nárazu. Obě zadní sedadla mají Isofix, zatímco přizpůsobitelné dětské opěrky hlavy jsou k dispozici jako příslušenství. Pro boční náraz je vybaven unikátním systémem, zahrnující dva snímače umístěné v předních dveřích a B sloupcích. Algoritmus upravuje reakční dobu na sílu nárazu a aktivuje dvoukomorové a dvoutlakové boční airbagy nové generace. Podle legislativy má být systém efektivní do 50 km/h, ale ochrana u Coupé je účinná do 70 km/h.
Dosažení minimální hmotnosti nezvětšuje jen potěšení z jízdy, ale také přispívá k bezpečnosti, protože znamená kratší brzdné vzdálenosti a menší setrvačnost při nárazu. Podvozek 4Control s řízením čtyř kol vyniká jako hlavní inovace na poli aktivní bezpečnosti. Novinka se pyšní prvotřídní výkonností brzd. Nová řídicí/hydraulická jednotka zahrnuje přesnější a rychlejší systém brzdového asistenta, který není ovlivněn mechanickými změnami. Díky funkci „předplnění“ předvídá systém potřebu brzdného tlaku při každém prudkém uvolnění pedálu plynu. Kvalita podvozku ve spojení s přesnějším autoadaptivním digitálním modelem dynamiky umožňuje přesnější předvídání nouzových situací. Standardní systémy ABS a ESC se aktivují přesně ve správném okamžiku, aby eliminovaly škubání vozidla. Ve spojení s podvozkem 4Control optimalizují výkonnost brzd a zlepšují řízení, pokud je potřeba vyhnout se překážce nebo při nízké nebo asymetrické přilnavosti.
Renault Laguna Coupé těží z celé řady pomocníků umožňujících řidiči soustředit se na řízení: omezovač rychlosti s tempomatem, systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, navigační systém a telefonování Bluetooth® s dálkovým ovládáním na volantu nebo rozpoznáváním hlasu, automatickou aktivaci světlometů a stěračů čelního okna a přední a zadní parkovací senzory.
Dvoulitrové verze se dodávají pouze ve výbavě GT v ceně od 789 900 Kč, oba vidlicové šestiválce pak od 899 900 Kč.
JL, 10.11.2008
Široká rastrovaná mřížka, připomínající svět sportovních vozidel – ukazuje na čistokrevné hnací ústrojí.
Dynamický potenciál zdůrazňuje difuzor, zapracovaný do zadního nárazníku spolu s dvojitými chromovanými koncovkami výfuku se čtvercovým průřezem. Víko zavazadlového prostoru je vyrobeno z SMC (Sheet Moulding Compound), flexibilního kompozitního materiálu, který se snáze tvaruje. K vůli mnoha prolisům boční části bylo třeba upravit mechanismus otevírání víka zavazadlového prostoru, aby bylo možné zvednout víko mimo zadní okno. Důmyslné uspořádání ukrývá navíječe bezpečnostních pásů a mechanismus ve tvaru S v malém prostoru po stranách vozidla.
Speciální péče byla věnována designu světel, která jsou příkladem moderní technické úrovně vozu. Zadní světla používají LE D diody, jsou široká a tenká a táhnou se až na boční stranu. Standardní bi-xenonové světlomety zajišťují lepší viditelnost díky fotometrické výkonnosti, širšímu světelnému kuželu a delšímu dosvitu. Zvláštností technologie je, že stejná jednotka zajišťuje funkci dálkových i potkávacích světel díky přepínání maskovací clony, takže je potřeba pouze jedna žárovka.
Interiér nejvyšší úrovně je zaměřený na pohodlí Z důvodu dosažení stejně vysokého standardu komfortu jako u liftbacku je přední část kabiny vybavena podobnými luxusními prvky. Řidič je hýčkaný pečlivě navrženými a umístěnými ovládači a displeji. Dvě zadní sedadla bez prostředního jsou blíže u sebe, aniž by došlo ke zmenšení prostoru pro lokty.
Renault Laguna Coupé je vybaven mj. podvozkem 4Control s řízením čtyř ko,l zajišťující dynamickou výkonnost a manévrovatelnost plus přesné a uklidňující zatáčení ve všech prudkých pohybů. Podrobný popis podvozku přineseme zítra.
Kupé může pohánět jeden ze dvou benzinových a dvou vznětových motorů, které přenášejí výkon přes šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovku.
Nový třílitr V6 dCi je připravený stát se měřítkem s ohledem na výkonnost, potěšení z jízdy a nízkou hlučnost. Dosahuje výkonu 235 k a točivého momentu 450 Nm, jehož je více než 80 % k dispozici mezi 1300 a 4300/min.
Benzinové motory
Typ | 2.0 T | 3.5 V6 |
Objem | 1998 | 3498 |
Výkon | 150(205)/5000 | 175(240)/6000 |
Toč.moment | 300/3000 | 330/4400 |
Rychlost | 233 | 244 |
Zrychlen9 | 7,8 | 7,4 |
Spotřeba | 11,5/6,5/8,2 | 15,0/7,4/10 |
Vznětové motory
Typ | 2.0 dCi | 3.0 dCi |
Objem | 1995 | 2993 |
Výkon | 131(180)/3750 | 173(235)/3750 |
Toč.moment | 400/2000 | 450/1500 |
Rychlost | 223 | 242 |
Zrychlení | 8,5 | 7,3 |
Spotřeba | 8,6/5,5/6,5 | 10,6/5,7/7,2/ |
Pozn: Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Odezvou na poptávku zákazníků si Renault stanovil dvě priority pro novou řadu audiosystémů: vysoká kvalita zvuku a konektivita. Pro optimální zvukovou výkonnost spojil Renault síly se společností Arkamys®, specialistou na digitální zpracování zvuku, což vedlo k vývoji systému 3D Sound by Arkamys®, který je na automobilovém trhu unikátní a má předpoklady stát se měřítkem pro základní řadu audiosystémů. (K audiosystémům se ještě vrátíme).
Nastupování usnadňuje velkoryse dimenzovaný rádius otevírání dveří, zatímco přístupu na zadní sedadla napomáhá systém easy entry, který sklápí přední opěradlo a samotné sedadlo posouvá dopředu až o 240 mm. Pro jednodušší nástup je možné tento mechanismus ovládat elektricky (sériově u Initiale), takže přední sedadlo se automaticky zastaví, pokud při posouvání dopředu narazí na překážku, a vrátí se zpět do původní polohy.
Ani uspořádání zavazadlového prostoru nezůstalo stranou, jak dokazuje jeho objem 423 l, a stejně jako v grandtouru lze zadní opěradla nezávisle sklopit dopředu, čímž se délka ploché podlahy prodlouží na 1,8 metru.
Renault poprvé v tomto segmentu nabízí sadu sportovního příslušenství, zahrnující čtyři homologované součásti pro vyhraněnější charakter. Přední rohové spoilery zdůrazňují sportovní a dynamické vlastnosti, zatímco boční prahy umocňují dojem vozidla přilepeného na vozovku.
Cestující může ochránit až osm airbagů, pro případ čelní srážky je vybaven dvěma adaptivními dvouobjemovými airbagy nové generace ve spojení se snímačem polohy sedadla na straně řidiče. Tvar a objem čelního airbagu se při naplnění přizpůsobuje postavě řidiče, zatímco způsob rozprostření zatížení hlavy a hrudníku cestujícího je optimalizován. Toto řešení, ve spojení s airbagem zabraňujícím podklouznutí, vestavěný do sedáku sedadla, zajišťuje fixaci třísel a optimalizuje způsob ochrany hrudníku při čelním nárazu. Obě zadní sedadla mají Isofix, zatímco přizpůsobitelné dětské opěrky hlavy jsou k dispozici jako příslušenství. Pro boční náraz je vybaven unikátním systémem, zahrnující dva snímače umístěné v předních dveřích a B sloupcích. Algoritmus upravuje reakční dobu na sílu nárazu a aktivuje dvoukomorové a dvoutlakové boční airbagy nové generace. Podle legislativy má být systém efektivní do 50 km/h, ale ochrana u Coupé je účinná do 70 km/h.
Dosažení minimální hmotnosti nezvětšuje jen potěšení z jízdy, ale také přispívá k bezpečnosti, protože znamená kratší brzdné vzdálenosti a menší setrvačnost při nárazu. Podvozek 4Control s řízením čtyř kol vyniká jako hlavní inovace na poli aktivní bezpečnosti. Novinka se pyšní prvotřídní výkonností brzd. Nová řídicí/hydraulická jednotka zahrnuje přesnější a rychlejší systém brzdového asistenta, který není ovlivněn mechanickými změnami. Díky funkci „předplnění“ předvídá systém potřebu brzdného tlaku při každém prudkém uvolnění pedálu plynu. Kvalita podvozku ve spojení s přesnějším autoadaptivním digitálním modelem dynamiky umožňuje přesnější předvídání nouzových situací. Standardní systémy ABS a ESC se aktivují přesně ve správném okamžiku, aby eliminovaly škubání vozidla. Ve spojení s podvozkem 4Control optimalizují výkonnost brzd a zlepšují řízení, pokud je potřeba vyhnout se překážce nebo při nízké nebo asymetrické přilnavosti.
Renault Laguna Coupé těží z celé řady pomocníků umožňujících řidiči soustředit se na řízení: omezovač rychlosti s tempomatem, systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, navigační systém a telefonování Bluetooth® s dálkovým ovládáním na volantu nebo rozpoznáváním hlasu, automatickou aktivaci světlometů a stěračů čelního okna a přední a zadní parkovací senzory.
Dvoulitrové verze se dodávají pouze ve výbavě GT v ceně od 789 900 Kč, oba vidlicové šestiválce pak od 899 900 Kč.
JL, 10.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout