Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia RS - rychlejší, než jsme čekali

O tom, že Fabia může být nejen rodinné auto, ale také pěkně ostré, dokazuje nejsilnější verze RS, a to jak ve verzi hatchback, tak Combi. Ale přestože se chlubí výkonem 180 k, tak je použitelná i pro každodenní ježdění. O tom jsme se přesvědčili během prezentace.

Asi víc než optika bude každého zajímat právě čtyřválcový benzinový motor s dvojitým přeplňováním. Z objemu pouhých 1,4 litru podává výkon 132 kW (180 k) a dosahuje točivého momentu 250 Nm. Maximální rychlost 224 km/h (Combi 226 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 s zaručují sportovní svezení. Podle výrobce stačí na ujetí 100 kilometrů oběma verzím RS pouhých 6,2 litru paliva, ale to je hodnota z říše snů a hodně teoretická. Po naší zkušenosti odhadujeme spotřebu tak mezi 8 až 9 litry.
Motor 1,4 TSI pracuje s přímým vstřikem paliva a dvojím přeplňováním – jednak turbodmychadlem s obtokovým ventilem a jednak mechanickým kompresorem. Množství vzduchu tlačeného do válců zvyšuje chladič stlačeného vzduchu. Palivové čerpadlo dopravuje benzin ke vstřikovačům pod tlakem až 150 bar. Oba vačkové hřídele jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, přičemž vačkový hřídel sacích ventilů umožňuje variabilní časování. Blok válců motoru 1,4 TSI se vyrábí se šedé litiny, kliková hřídel je z oceli.
Díky kombinaci kompresoru a turbodmychadla zatahuje už odspodu a pěkně plynle. Není divu v rozmezí od 2000 do 4500 otáček za minutu dosahuje 250 Nm. Výkon 180 k dává o sobě vědět kolem 4000/min. V otáčkách do maximálně 2400/min tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Ve vyšších otáčkách, nejpozději při 3500/min, se kompresor odpojí. Turbodmychadlo pak už dosahuje své plné účinnosti a zajišťuje přísun vzduchu do válců až do vysokých otáček.
Velice pěkně si rozumí se sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou DSG, jenž volí jednotlivé stupně bleskově a bez prodlevy. S jinou převodovkou model RS nebude kombinován. Vzhledem k rozměrům motoru by se nikam už nevešla. Můžete si navolit i sportovní režim a za příplatek lze řadit i páčkami pod volantem.
Sportovní podvozek je snížený o 15 milimetrů, asistenční systémy ESP, ABS, ASR jsou přizpůsobené vysokým jízdním výkonům a umožňují vozu výborné jízdní vlastnosti.
Dosti zásadní novinkou je funkce XDS, jako elektronická náhrada samosvorného diferenciálu. V rychlosti nad 40 km/h přibrzdí v zatáčce přední vnitřní kolo a zvýší točivý moment na vnějším předním kole. To jsme si mohli „osahat“ na sosnovském autodromu. Funkce XDS zuajistí vozu jednak lepší stabilitu a větší rychlost při výjezdu. Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a asistent rozjezdu do kopce se dodávají standardně.
Pochvalovali jsme si rovněž nastavení brzd a také pérování s ohledem na komfort při každodenní jízdě.
Charakteristickým znakem je nový přední nárazník s plástovým výpletem, dále integrované kruhové mlhovky, na přání s Corner funkcí nebo LED denními světly. Mimořádné postavení v portfoliu modelové řady Fabia signalizují 17" kola z lehké slitiny Gigaro vyvinutá speciálně pro RS, červeně lakované brzdové třmeny nebo tónovaná skla.
Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a vzhled vozu podtrhuje dvojitá koncovka výfuku. Střecha a střešní spoiler mohou být u hatchbacku na přání a v závislosti na barvě vozu lakovány ve třech různých odstínech – černým, bílým a stříbrným. Střešní spoiler mj. zesiluje u obou karosářských variant přítlak zadní nápravy při rychlé jízdě.
V interiéru se nám zamlouvala přední sportovní sedadla, u řidiče a spolujezdce jsou výškově nastavitelná. Tříramenný kožený sportovní volant, který se skvěle drží a je nastavitelný v obou směrech, se na přání dodává i v multifunkční verzi s ovládacími páčkami DSG. Architekturu podtrhuje přístrojová deska v odstínu Onyx. Pedály z ušlechtilé oceli jsou opatřeny protiskluzovými plochami.
Součástí standardní výbavy jsou navíc klimatizace Climatic, přístrojový panel ve speciálním designu RS a příprava pro rádio se čtyřmi reproduktory. Na přání si může zákazník objednat červené potahy sedadel doplněné černými tkanými vkládanými koberci s červeným nebo stříbrným obšitím v závislosti na barvě sedadel.
Škoda Fabia RS stojí 499 900 Kč, za Combi RS si musíte připlatit 20 000 Kč.


Motor: zážehový čtyřválec TSI
Objem: 1390 cm
Výkon: 132 kW (180 k) při 6200/min
Točivý moment: 250 Nm při 2000-4500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Rychlost: 224 km/h (Combi 226 km/h)
Kombin.spotřeba: 6,2 l/100 km
Rozměry: 4029 (4276) x 1642 x 1494 mm
Rozvor kol: 2464 mm
Objem zav.prostoru: 300/1163 l



J. Lasík, 25.5.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar