Škoda Octavia RS 245 - sportovní i rodinná
Nová Škoda Octavia RS 245 je nejsilnější a nejdynamičtější OCTAVIA v historii značky. Vrcholný, sportovně laděný model nejprodávanější modelové řady má výkon 180 kW (245 k), tedy o 11 kW (15 k) vyšší, než měla dosud nejsilnější verze Škoda Octavie RS 230.
Škoda Octavia RS 245 nese novou tvář značky se mimořádně sportovními detaily. Vertikálně uspořádané lamely masky chladiče i rámeček masky chladiče mají leskle černý lak. Nárazník je formován výrazně do šířky, má široké vstupy vzduchu s voštinovou strukturou. Nově strukturované světlomety s křišťálovým vzhledem jsou standardně vybaveny Full LED technologií a funkcí AFS.
Sportovní černou barvu mají kryty elektricky ovládaných vnějších zrcátek s pamětí a Boarding Spots – světla, která osvětlují okolí vozu při nastupování a vystupování. Detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. spoiler na hraně střechy u verze kombi jsou dalšími znaky emocionálního a dynamického designu.
Obě karosářské verze mají délku 4 689 mm. Šířka vozu činí 1 814 mm, výška verze liftback činí 1 448 mm, u verze kombi 1 452 mm. Rozvor náprav 2 680 mm je pro tuto třídu vozů neobvykle dlouhý. Z těchto rozměrů vytvořili technici interiér, který přesahuje obvyklé rozměry v tomto segmentu a zajišťuje tak velkou prostornost.
Velkorysé rozměry dělají z modelů RS 245 opravdové rodinné sportovní vozy. Základní délka zavazadlového prostoru činí 1 084 mm u karosářské verze liftback, (kombi 1050 mm). Při sklopeném zadním opěradle naroste na 1 912 mm u verze liftback (kombi 1 878 mm). Šířka zavazadlového prostoru 1010 mm mezi podběhy u verze liftback i kombi umožňuje transport zvláště neskladných předmětů. Objem zavazadlového prostoru karosářské verze liftback je také velkorysý - 590 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 580 l). V kombi 610 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 740 l).
Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® nabízejí vysoké bočnice a integrované opěrky hlavy pro bezpečné držení těla v rychle projížděných zatáčkách. Sedadlo řidiče s bederní opěrou zdobené červeným nebo šedým obšitím je elektricky nastavitelné, s pamětí pro uložení tří poloh.
K dynamicky působícímu prostředí se hodí multifunkční sportovní volant s perforovaným koženým potahem a integrovanými páčkami řazení (pro převodovku DSG). Na volitelně vyhřívaném volantu je ovládání rádia a telefonu (bluetooth). Barevný displej Maxi DOT je integrován do přístrojového panelu. Ambientní osvětlení LED vytváří v interiéru působivou světelnou atmosféru. Vybírat lze některou z deseti různých barev.
Hnací ústrojí a podvozek
Pod kapotou pracuje čtyřválcový benzinový motor TSI o výkonu 180 kW (245 k). Nabízí o 11 kW (15 k) vyšší výkon než předchozí špičková varianta modelu. Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici od 1 600 do 4 300/min. Na výběr je šestistupňová ručně řazená převodovka nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG.
Karosářská verze liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, verze kombi za 6,7 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba paliva činí jen 6,4 l/100 km v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG (6,6 l s manuální šestistupňovou převodovkou).
Zvláště působivé jsou hodnoty pružného zrychlení. Sprint z 60 na 100 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni trvá s manuální převodovkou jen 6,4 s (kombi: 6,5 s), na zrychlení z 80 do 120 km/h stačí pouhých 6,6 s (kombi: 6,8 s).
Sportovní podvozek snižuje karoserii vozu oproti běžným modelům této řady o 15 mm. Rozchod zadních kol je o 30 mm širší než u předchozího modelu ŠKODA OCTAVIA RS 230. Standardně dodávaná kola z lehké slitiny v černém designu jsou devatenáctipalcová. Stabilizační program ESC se sportovním režimem patří ke standardní výbavě stejně jako elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Ta umožňuje zvláště dynamické zrychlování ze zatáček. Technika původně vyvinutá pro motorsport funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky, která je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy.
Dle potřeby lze poslat až 100 % přenositelné hnací síly na jedno z předních kol. Diferenciál se zvýšenou svorností distribuuje při průjezdu zatáčkami hnací sílu motoru ve zvýšené míře na přední vnější kolo v zatáčce, tedy tam, kde je v zatáčkách lepší trakce. Riziko nedotáčivosti vozu při zrychleních podstatně klesá.
Volba jízdního profilu Performance Mode Selection a Performance Sound Generator umožňuje individuální nastavení funkcí pohonu, podvozku a komfortních funkcí. Dynamický charakter je navíc zvýrazněn progresivním řízením a volitelným adaptivním podvozkem DCC (Dynamic Chassis Control
Elektronicky ovládané prvky mění průtočný průřez ventilů a tím ovlivňují charakteristiku tlumičů. Řidič má k dispozici tři režimy: Comfort, Normal a Sport. DCC kromě toho přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že v dynamicky projížděných zatáčkách nebo krizových situacích samočinně přepíná do nastavení odpovídajícímu režimu Sport a tím zajišťuje vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdné dráhy.
Volbou jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální preference se ukládají do volitelných personalizovaných klíčů. Ty si pamatují i další individuální nastavení pro klimatizaci Climatronic, audiosystém nebo pozici sedadla a automaticky je nastaví.
Asistenční
Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců napomáhá eliminovat nehody v městském provozu. Pomocí radarového senzoru dokáže systém identifikovat kritické situace před vozidlem.
K dispozici jsou mj. následující bezpečnostní systémy:
Blind Spot Detect. Dva radarové senzory na zádi sledují provoz za vozidlem. K funkci Blind Spot Detect patří Rear Traffic Alert, který pomocí stejných radarových senzorů zajišťuje couvání z příčných parkovacích míst nebo vjezdů.
Adaptivní tempomat ACC, fungující na principu radaru, udržuje při zadané rychlosti nejen nastavenou rychlost, ale také požadovanou vzdálenost od vozidla vpředu tak, že samostatně brzdí nebo zrychluje. Radarový senzor v masce chladiče pracuje v rychlostech od 30 do 210 km/h.
Lane Assist podporuje řidiče při udržování jízdy v pruhu tím, že ho eventuálně varuje pomocí sdruženého přístroje nebo v případě potřeby podnikne lehké zásahy do řízení. Systém funguje v rychlostech od 65 km/h výše.
Asistent rozpoznání únavy řidiče Driver Alert zaregistruje, pokud poleví koncentrace řidiče. Řízení za tím účelem předává informace o pohybech volantu řídicí jednotce. V případě potřeby vůz navrhne řidiči udělat přestávku.
Pokud hrozí nehoda, aktivuje se proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist: Tento systém zavře boční i střešní okna (kromě malé mezery), aby se zabránilo vymrštění cestujících z vozu otevřeným oknem nebo vniknutí cizích těles do interiéru, a dále přitáhne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce. Proaktivní ochrana cestujících spolupracuje se systémem Front Assist. Pokud dojde k nehodě, zabrání standardně dodávaná multikolizní brzda dalšímu nekontrolovanému pohybu vozidla. Kromě toho se aktivují varovná směrová světla a brzdová světla.
Travel Assist s rozpoznáním dopravních značek, fungující na bázi kamery, ukazuje rychlostní limity a další dopravní značky jako piktogramy v palubním počítači a na displeji navigace. Při parkování a vyjíždění z parkovacího místa pomáhá také nový systém Manoeuvre Assist, který zabrzdí vůz, jakmile identifikuje překážku.
Parkovací asistent (Parking Assist 3.0) sám navede vůz do podélných a příčných parkovacích míst. Asistent rozpozná vhodné podélné místo k zaparkování do rychlosti 40 km/h, u příčných míst do rychlosti 20 km/h.
Na přání dodávaný asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist brání nehodám při popojíždění s přívěsem.
Asistent při rozjezdu do kopce pomáhá řidiči při rozjezdu v kopci. Systém je aktivován při sklonu nad pět procent a napomáhá pohodovému a bezpečnému rozjezdu bez ruční brzdy.
Nabídku doplňuje asistent dálkových světel Auto Light Assist. Ve tmě a od rychlosti 60 km/h výše identifikuje multifunkční kamera vpředu jedoucí vozidla (až do vzdálenosti 400 metrů) a protijedoucí vozidla (do vzdálenosti 1 000 metrů) a v případě potřeby samočinně přepíná dálkové světlo na potkávací.
Rozsáhlý paket zádržných systémů zůstal při přepracování modelové řady nezměněn. V exaktně sladěné souhře s pěti tříbodovými bezpečnostními pásy se až devět airbagů stará o maximální ochranu na palubě. Dětské sedačky je možné upevnit pomocí ukotvení Isofix (na přání dostupné také na sedadle spolujezdce) a pomocí TopTether (přídavný horní upevňovací popruh). Sledování tlaku v pneumatikách je nadále součástí standardní výbavy.
Škoda 7.6.2017
Sportovní černou barvu mají kryty elektricky ovládaných vnějších zrcátek s pamětí a Boarding Spots – světla, která osvětlují okolí vozu při nastupování a vystupování. Detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. spoiler na hraně střechy u verze kombi jsou dalšími znaky emocionálního a dynamického designu.
Obě karosářské verze mají délku 4 689 mm. Šířka vozu činí 1 814 mm, výška verze liftback činí 1 448 mm, u verze kombi 1 452 mm. Rozvor náprav 2 680 mm je pro tuto třídu vozů neobvykle dlouhý. Z těchto rozměrů vytvořili technici interiér, který přesahuje obvyklé rozměry v tomto segmentu a zajišťuje tak velkou prostornost.
Velkorysé rozměry dělají z modelů RS 245 opravdové rodinné sportovní vozy. Základní délka zavazadlového prostoru činí 1 084 mm u karosářské verze liftback, (kombi 1050 mm). Při sklopeném zadním opěradle naroste na 1 912 mm u verze liftback (kombi 1 878 mm). Šířka zavazadlového prostoru 1010 mm mezi podběhy u verze liftback i kombi umožňuje transport zvláště neskladných předmětů. Objem zavazadlového prostoru karosářské verze liftback je také velkorysý - 590 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 580 l). V kombi 610 l (se sklopeným zadním opěradlem 1 740 l).
Sportovní sedadla potažená materiálem Alcantara® nabízejí vysoké bočnice a integrované opěrky hlavy pro bezpečné držení těla v rychle projížděných zatáčkách. Sedadlo řidiče s bederní opěrou zdobené červeným nebo šedým obšitím je elektricky nastavitelné, s pamětí pro uložení tří poloh.
K dynamicky působícímu prostředí se hodí multifunkční sportovní volant s perforovaným koženým potahem a integrovanými páčkami řazení (pro převodovku DSG). Na volitelně vyhřívaném volantu je ovládání rádia a telefonu (bluetooth). Barevný displej Maxi DOT je integrován do přístrojového panelu. Ambientní osvětlení LED vytváří v interiéru působivou světelnou atmosféru. Vybírat lze některou z deseti různých barev.
Hnací ústrojí a podvozek
Pod kapotou pracuje čtyřválcový benzinový motor TSI o výkonu 180 kW (245 k). Nabízí o 11 kW (15 k) vyšší výkon než předchozí špičková varianta modelu. Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici od 1 600 do 4 300/min. Na výběr je šestistupňová ručně řazená převodovka nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG.
Karosářská verze liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, verze kombi za 6,7 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba paliva činí jen 6,4 l/100 km v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG (6,6 l s manuální šestistupňovou převodovkou).
Zvláště působivé jsou hodnoty pružného zrychlení. Sprint z 60 na 100 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni trvá s manuální převodovkou jen 6,4 s (kombi: 6,5 s), na zrychlení z 80 do 120 km/h stačí pouhých 6,6 s (kombi: 6,8 s).
Sportovní podvozek snižuje karoserii vozu oproti běžným modelům této řady o 15 mm. Rozchod zadních kol je o 30 mm širší než u předchozího modelu ŠKODA OCTAVIA RS 230. Standardně dodávaná kola z lehké slitiny v černém designu jsou devatenáctipalcová. Stabilizační program ESC se sportovním režimem patří ke standardní výbavě stejně jako elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Ta umožňuje zvláště dynamické zrychlování ze zatáček. Technika původně vyvinutá pro motorsport funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky, která je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy.
Dle potřeby lze poslat až 100 % přenositelné hnací síly na jedno z předních kol. Diferenciál se zvýšenou svorností distribuuje při průjezdu zatáčkami hnací sílu motoru ve zvýšené míře na přední vnější kolo v zatáčce, tedy tam, kde je v zatáčkách lepší trakce. Riziko nedotáčivosti vozu při zrychleních podstatně klesá.
Volba jízdního profilu Performance Mode Selection a Performance Sound Generator umožňuje individuální nastavení funkcí pohonu, podvozku a komfortních funkcí. Dynamický charakter je navíc zvýrazněn progresivním řízením a volitelným adaptivním podvozkem DCC (Dynamic Chassis Control
Elektronicky ovládané prvky mění průtočný průřez ventilů a tím ovlivňují charakteristiku tlumičů. Řidič má k dispozici tři režimy: Comfort, Normal a Sport. DCC kromě toho přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že v dynamicky projížděných zatáčkách nebo krizových situacích samočinně přepíná do nastavení odpovídajícímu režimu Sport a tím zajišťuje vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdné dráhy.
Volbou jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální preference se ukládají do volitelných personalizovaných klíčů. Ty si pamatují i další individuální nastavení pro klimatizaci Climatronic, audiosystém nebo pozici sedadla a automaticky je nastaví.
Asistenční
Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců napomáhá eliminovat nehody v městském provozu. Pomocí radarového senzoru dokáže systém identifikovat kritické situace před vozidlem.
K dispozici jsou mj. následující bezpečnostní systémy:
Blind Spot Detect. Dva radarové senzory na zádi sledují provoz za vozidlem. K funkci Blind Spot Detect patří Rear Traffic Alert, který pomocí stejných radarových senzorů zajišťuje couvání z příčných parkovacích míst nebo vjezdů.
Adaptivní tempomat ACC, fungující na principu radaru, udržuje při zadané rychlosti nejen nastavenou rychlost, ale také požadovanou vzdálenost od vozidla vpředu tak, že samostatně brzdí nebo zrychluje. Radarový senzor v masce chladiče pracuje v rychlostech od 30 do 210 km/h.
Lane Assist podporuje řidiče při udržování jízdy v pruhu tím, že ho eventuálně varuje pomocí sdruženého přístroje nebo v případě potřeby podnikne lehké zásahy do řízení. Systém funguje v rychlostech od 65 km/h výše.
Asistent rozpoznání únavy řidiče Driver Alert zaregistruje, pokud poleví koncentrace řidiče. Řízení za tím účelem předává informace o pohybech volantu řídicí jednotce. V případě potřeby vůz navrhne řidiči udělat přestávku.
Pokud hrozí nehoda, aktivuje se proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist: Tento systém zavře boční i střešní okna (kromě malé mezery), aby se zabránilo vymrštění cestujících z vozu otevřeným oknem nebo vniknutí cizích těles do interiéru, a dále přitáhne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce. Proaktivní ochrana cestujících spolupracuje se systémem Front Assist. Pokud dojde k nehodě, zabrání standardně dodávaná multikolizní brzda dalšímu nekontrolovanému pohybu vozidla. Kromě toho se aktivují varovná směrová světla a brzdová světla.
Travel Assist s rozpoznáním dopravních značek, fungující na bázi kamery, ukazuje rychlostní limity a další dopravní značky jako piktogramy v palubním počítači a na displeji navigace. Při parkování a vyjíždění z parkovacího místa pomáhá také nový systém Manoeuvre Assist, který zabrzdí vůz, jakmile identifikuje překážku.
Parkovací asistent (Parking Assist 3.0) sám navede vůz do podélných a příčných parkovacích míst. Asistent rozpozná vhodné podélné místo k zaparkování do rychlosti 40 km/h, u příčných míst do rychlosti 20 km/h.
Na přání dodávaný asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist brání nehodám při popojíždění s přívěsem.
Asistent při rozjezdu do kopce pomáhá řidiči při rozjezdu v kopci. Systém je aktivován při sklonu nad pět procent a napomáhá pohodovému a bezpečnému rozjezdu bez ruční brzdy.
Nabídku doplňuje asistent dálkových světel Auto Light Assist. Ve tmě a od rychlosti 60 km/h výše identifikuje multifunkční kamera vpředu jedoucí vozidla (až do vzdálenosti 400 metrů) a protijedoucí vozidla (do vzdálenosti 1 000 metrů) a v případě potřeby samočinně přepíná dálkové světlo na potkávací.
Rozsáhlý paket zádržných systémů zůstal při přepracování modelové řady nezměněn. V exaktně sladěné souhře s pěti tříbodovými bezpečnostními pásy se až devět airbagů stará o maximální ochranu na palubě. Dětské sedačky je možné upevnit pomocí ukotvení Isofix (na přání dostupné také na sedadle spolujezdce) a pomocí TopTether (přídavný horní upevňovací popruh). Sledování tlaku v pneumatikách je nadále součástí standardní výbavy.
Škoda 7.6.2017
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout