Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia - nová generace bestselleru

Vedle technických zlepšení a aplikace výsledků technického vývoje byl přepracován především design. Octavia modelového roku 2009 bude vnímána jako „nová“ a představí se opět jako elegantní pětidveřový liftback a jako prostorné kombi.

Rozsáhlé změny se neomezily pouze na inovaci takzvaných „měkkých“ dílů, přepracovány byly i plechové díly karoserie. Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nového chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části i pozměněné přední blatníky dynamických, štíhlých tvarů.
Nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly, jsou větší a dominantnější. Jejich individualistické pojetí dodává přídi působivější vzhled. Výrazný prolis, začínající u loga Škoda v chromované liště nad maskou chladiče, vede až k čelnímu sklu, odkud navazuje středový panel uvnitř automobilu.
Pod nově tvarovaným předním nárazníkem se zdůrazněnou horizontální linií našly své místo mlhovky, poprvé vybavené funkcí denního svícení.
Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami jsou už v základní verzi Classic elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Pro verze Elegance a L&K jsou standardně dodávána s novou funkcí elektrického přiklopení krytů zrcátek ke karoserii, pro ostatní výbavy jsou k dispozici v rámci mimořádné výbavy. Nové zadní svítilny optické omlazení uzavírají. Do zadního nárazníku jsou integrovány reflexní plochy zvané „kočičí oči“.
Paletu motorů tvoří pět benzinových motorů a tři vznětové. Novinkou je motor 1.4 TSI/122 k, jehož točivý moment 200 Nm je k dispozici od 1500 do 4000/min. Octavia dosahuje rychlosti 203 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Tato malá, ale silná pohonná jednotka je zároveň úsporná, když kombinovaná spotřeba činí 6,6 litru. Tato novinka nezůstane osamocena – na přání ji lze kombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.
Benzinový motor 1,8 TSI/160 k lze nyní pořídit rovněž s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG; ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici i pro verze s pohonem 4×4, včetně provedení Scout.


Benzinové motory

1,4 MPI/59 kW (80 k), emise CO2 167 g/km
1,6 MPI/75 kW (102 k), emise CO2 176 g/km
1,4 TSI/90 kW (122 k), emise CO2 154 g/km
1,8 TSI/118 kW (160 k), emise CO2 163 g/km
2,0 TSI/147 kW (200 k), emise CO2 175 g/km


Naftové motory

1,9 TDI PD/77 kW (105 k), emise CO2 130 g/km
2,0 TDI PD/103 kW (140 k), emise CO2 145 g/km
2,0 TDI CR DPF/125 kW (170 k), emise CO2 150 g/km


Ve středovém panelu našly místo nové audio- a navigační systémy. Základním autorádiem je Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Pro vyšší nároky je připravena 2 DIN audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Se špičkovou audiosoustavou Bolero získá zákazník velký dotykový displej s jednoduchou obsluhou.
Stejnými funkcemi disponuje navigační systém Amundsen, jehož velký displej zaručuje snadnou navigaci. Dotykovou obrazovkou se může pochlubit i špičkový kombinovaný radionavigační přístroj Columbus s pevným diskem 30 GB. Novinkou je handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mj. omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru. Kvalitní mikrofony zaručují srozumitelnou komunikaci i při vysokých rychlostech. Audiosystémy mohou přes vstup aux-in spolupracovat s externími zařízeními. Tyto přístroje, jako iPod nebo USB disky lze ovládat přímo prvky autorádií nebo multifunkčního volantu. Toto podstatné zvýšení komfortu obsluhy a tím i bezpečnosti za jízdy umožnilo rozhraní MDI (Media Device Interface).
V interiéru je patrné zlepšení komfortu, zvýšení bezpečnosti a nové materiály. Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s jasně čitelnými bílými stupnicemi. Multifunkční displej zprostředkovává informace palubního počítače. Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel.
Pozornost se zaměřila také na sedadla, jejichž středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je dekor i v designu ušlechtilého dřeva.
Ve středu zadních sklopných sedadel je nově integrována loketní opěrka s odkládacím prostorem, na zadní straně odkládací schránky Jumbo Box mezi předními sedadly najdou cestující vzadu nová tlačítka vyhřívání sedadel, kterými lze Octavii vybavit. Další odkládací prostor nabízí síťka na středovém panelu na straně spolujezdce. Jumbo Box pod loketní opěrkou mezi oběma předními sedadly je vybaven chladicí funkcí, napojenou na klimatizaci.
Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit z nabídky prostoru, která patří k nejlepším ve své třídě, nastupování a vystupování ulehčují velké dveře. Rozměrné páté dveře ulehčují nakládání předmětů do zavazadlového prostoru o objemu 560 litrů. Sklopení zadních sedadel vede ke zvětšení zavazadlového prostoru na 1420 litrů; u kombi naroste kapacita z 580 litrů na 1620 litrů.
Změny se dotkly také výbav. K dispozici je pět nových typů kol z lehké slitiny, jeden nový kryt ocelových kol a dva nové odstíny laku. V rámci vývoje bezpečnosti byla do vozu integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými a účinnějšími se systémem WOKS.
Octavia může mít na přání nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace; systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu.


Důležité novinky ve výbavě

●nové autorádio Bolero a multimediální systém Amundsen s barevným dotykovým displejem
●MDI (Media Device Interface) – nové rozhraní pro iPod, externí zařízení nebo USB zařízení s možností ovládání přes autorádio nebo navigační systém Škoda a zobrazení údajů na jeho displeji a displeji Maxi DOT
●příprava pro telefon GSM III Premium
●nové hlavové opěrky WOKS v předních sedadlech s vylepšenými opěradly – nahrazují původní aktivní hlavové opěrky dodávané na přání. WOKS se dodávají standardně ve všech verzích
●parkovací senzory 5. generace – lepší optické znázornění na displejích, nové zvukové signály pro lepší vnímání
●imobilizér 4. generace – lepší ochrana, identická se systémem v nové generaci modelu Superb
●spojka Haldex 4. generace v modelech Octavia Combi 4×4, včetně verze Scout


JL, 6.10.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar