Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Supersporty MTX Tatra V8 opět pohromadě

Kopřivnické automobilové muzeum se nachystalo na výjimečnou událost. V jeho prostorách budou vystaveny všechny tři existující supersporty MTX Tatra. Takto vedle sebe stály poprvé a zatím naposledy počátkem 90. let minulého století krátce po své zrodu. Od letošního posledního listopadového dne jsou opět pohromadě.

Ve čtvrtek 30. listopadu skončily prohlídky v automobilovém muzeu kopřivnické Tatry ve čtyři hodiny odpoledne stejně jako každý jiný den v tento čas. Tentokrát ovšem zůstala expozice nasvícená. Netrvalo dlouho a vstupní hala muzea se začala plnit slavnostně naladěnými návštěvníky, kteří přijeli na pozvání organizátorů výjimečné události. Schylovalo se k předpremiéře vystavení všech tří existujících supersportů MTX Tatra, které vznikly v letech 1991 až 1993 v plzeňském provozu společnosti Metalex jako její vrcholný výrobek programu závodních a sportovních automobilů.


První MTX Tatra se představila veřejnosti na podzim roku 1991 na obnoveném pražském autosalonu a setkala se zde s mimořádným ohlasem. Dynamická kapotáž z pera českého designéra Václava Krále poutala pozornost dravě červeným lakováním, které si uchovala dodnes. Vzhledem k výrobnímu číslu MTX 2-05/001 získala právem dominantní postavení uprostřed trojice vystavených automobilů.
V případě druhé MTX Tatry si původní zákazník objednal přelakování vnějších dílů karoserie z červené barvy na perleťově bílou. V tomto provedení se automobil, dokončený v červenci 1992, představuje po menší renovaci také v Kopřivnici.

Třetí MTX Tatra z roku 1993, vyvedená v černé barvě a s vícebodovým vstřikováním paliva, se pyšní ustanovením prvního českého rychlostního rekordu, kterého dosáhla v roce 1997 na bývalém vojenském letišti Hradčany u Mimoně.

Iniciátorem této události se stal Přemysl Baláž, majitel první ze Supertater, jak se MTX Tatře familiárně také říká. V rámci svého úvodního vystoupení kromě informace o tom, že trojice vzácných automobilů zůstane v muzeu vystavena až do března 2024, oznámil pro méně zasvěcené překvapující zprávu.

Červený, bílý a černý prototyp dostanou v příštích letech desítku následovníků. A to díky dohody s Metalexem jako původním výrobcem MTX Tatry a s kopřivnickou společností Tatra, která se postará o dodávku potřebného počtu svých tehdejších osmiválcových vzduchem chlazených motorů. Záměr realizace desetikusové reedice potvrdili přítomní zástupci Metalexu, Ing. Petr Bold a Ing. Ivan Solfronk. Jak vyplynulo z rozhovorů, výroba podvozků a kapotáže bude probíhat v mělnickém provozu MTX, zatímco na produkci a ladění motorů na předpokládaných cca 200 k dohlédne známý tatrovácký motorář Karel Bordovský.

Podmínkou pro budoucí uznání nově postavených Supertater jako pokračovatelů slavné trojice je dodržení původních technologických postupů a použití stejných materiálů. To by neměl být problém, protože Metalex má dodnes uchovanou originální výkresovou dokumentaci včetně výrobních postupů a stále vlastní nezbytné výrobní přípravky. Pomoc při realizaci tohoto obdivuhodného projektu přislíbili i někteří z tehdejších zaměstnanců společnosti, kteří se na výrobě prototypů přímo podíleli. Máme se na co těšit.

Marcel Gause 2.12.2023


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar