Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tatra 603 na francouzský způsob

Francouzský dodavatel automobilového příslušenství a komponentů, firma Faurecia, si vzala do parády Tatru 603, aby na ní demonstrovala svá nejnovější futuristická řešení interiéru.

V žádném případě nejde o žádné hanobení veterána, zdůrazňuje šéfdesigner Andreas Wlasak, odpovědný za mutaci klasické Tatry 2/603 z roku 1972. Firma Faurecia koupila v Berlíně dva automobily za deset tisíc eur. Jeden v pojízdném po němž pokukuje Wlasak, že bude jezdit v luxusním automobilu se vzduchem chlazeným osmiválcem vzadu. Druhý vůz, respektive karosérie, byl kompletně nově přestavěn a modifikován. Sloupek C byl přemístěn o 10 cm dozadu, sloupky B byly odstraněny, a proto se dveře otevírají proti sobě. Příď získala výraznou moderní grafiku. Nejdříve se muselo z vozu vše odstranit včetně motoru, a poté znovu dovnitř vestavět. Místo vnitřní výbavy byla dovnitř vsazena nová samonosná přístrojová deska, který nyní ve formě nosné struktury z plastu postrádá obvyklý ocelový příčník, čímž se získal prostor pro otevřenou odkládací schránku. Přístrojová deska se dokáže přizpůsobit jízdním podmínkám, ve vysoké rychlosti se „zbytečné“ přístroje schovají, aby nerozptylovaly řidiče. Palubní desku včetně okolí osvětlují LED diody, které najdeme také na dalších místech.
Celý interiér je obložen dřevěnými dýhami z bílého dubu, výdechy vzduchu jsou jen vlevo a vpravo nosič přístrojů ve tvaru připomínající raketový design automobilů GM Firebird z padesátých let. Vnitřní prostor Tatry 603, respektive konceptu Faurecia Premium Attitude odpovídá skoro přesně „pětkovému“ BMW, což člověk ani v nejmenším netuší. Přesně o to však firmě Faurecia šlo – ukázat jak se dělá interiér zítřka, aniž by bylo nutné sáhnout po některém ze současných automobilových modelů. Sedadla stylisticky připomínají křesla. Zadní sedadla tvořená lavicí se po usednutí přizpůsobí postavě, sedák i opěradlo automaticky nastaví do správné polohy, při vystupování otočí do strany. Hlavové opěrky se vysunou až v případě nárazu. Přední sedadla jsou vybavena integrovanými bezpečnostními pásy, ukotvenými ve středu vozidla. Při rychlé jízdě se sedadla posunou dopředu, při vystupování se elektricky posunou vzad a natočí. Každý ze čtyř cestujících má k dispozici svojí klimatizaci.
Absence B-sloupků se stane v příštích letech zřejmě trendem, který v budoucnu nezažijeme jen u Rolls Royce, Mazdy nebo Mini. Pro tuto prognozu má Faurecia své důvody, ostatně vyrábí interiér právě pro Rolls Royce Phantom. Pod zadním víkem najdeme místo osmiválce velkorysý zavazadlový prostor. Protože firma nevyvíjí pouze interiérové moduly, ale také výfuková zařízení, použila zvláště plochý tlumič výfuku, čímž se získalo místo pro vyjímatelnou „tajnou“ přihrádku.
Při presentaci studie vyvstala otázka, jestli snad značka Tatra nechystá návrat mezi automobilové výrobce a jestli náhodou celý projekt nefinancovala. Nic z toho není pravda – Tatra, alespoň jako výrobce osobních automobilů, patří dávno minulosti. Poslední pokusem byl v 90. letech reprezentační model 700 E, jehož hranaté tvary stvořil italský designer Michellott. Tvar klasické Tatry s motorem vzadu, nadchne i dnes. Jestlipak se někdy odváží nějaký výrobce k podobnému designu?

Miroslav Lochman, 2.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar