Toyota GT 86 - světová premiéra v Tokiu
Netrpělivě očekávaný sportovní vůz GT 86 se představí ve světové premiéře na letošním tokijském autosalonu a na evropských trzích se začne prodávat od léta 2012. Zaujme především jednoznačným zaměřením na potřeby řidiče.
Nové GT 86 s nízkou aerodynamickou karoserií úspěšně aplikuje několik konstrukčních řešení a staví na zcela nové platformě. Konstruktéři se záměrně vyhnuli zástavbě velkého a těžkého motoru s vysokým objemem. Vrací se tak ke sportovním kořenům Toyoty a přichází se světově ojedinělou kombinací kompaktního vysokootáčkového zážehového motoru boxer umístěného vpředu a pohonem zadních kol.
Toto jedinečné uspořádání systému pohonu jde ruku v ruce s designem, nízkou hmotností, malou setrvačností a nízkým těžištěm (475 mm) ve snaze dosáhnout co nejlepšího poměru výkonu a hmotnosti. Uvedené vlastnosti propůjčují modelu GT 86 živou a dostupnou výkonovou charakteristiku.
Díky délce 4 240 mm, výšce 1 285 mm a rozvoru 2 570 mm je GT 86 nejkompaktnějším čtyřmístným sportovním vozem na světě.
S ohledem na optimální vyvážení je motor umístěn co nejníže a současně co nejvíce vzadu. Totéž platí pro polohu řidiče za volantem. GT 86 se chlubí téměř dokonalým rozložením hmotnosti (v poměru 53:47).
Toyota GT 86 dokáže maximálně využít výhod malých rozměrů, nízké setrvačnosti na úrovni supersportů a nízkého těžiště. Zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu a dvojitými lichoběžníky vzadu doplňují velké a výkonné kotoučové brzdy s odvětráváním na předních i zadních kolech o rozměru 17".
Atmosférický zážehový motor 2.0 vzešel z vývoje Subaru a Toyota. Nově vyvinutý čtyřválec Subaru boxer s protiběžnými písty a objemem 1998 cm³ používá technologii D-4S se vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu.
Výsledkem je vyšší výkon i točivý moment v širokém spektru otáček motoru, nicméně bez zvýšení spotřeby paliva nebo škodlivých emisí.
Nový motor se čtvercovou charakteristikou vrtání a zdvihu (zde symbolických 86 x 86 mm) vyvine výkon 200 k při 7000/min a točivý moment 205 Nm při 6600/min.
Boxer může spolupracovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Výkon bude účinně přenášen na kola zadní nápravy pomocí samosvorného diferenciálu kvůli optimálním záběrovým schopnostem za všech jízdních situací. Systém ABS i vypínatelný stabilizační systém VSC byl vyladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení pro maximální radost z jízdy.
Kokpit je novou interpretací absolutní podstaty řízení sportovního vozu, kdy se vychází z dokonalé ergonomie a funkčnosti všech prvků, se kterými řidič spolupracuje. Povrchy opěradel a čalounění jsou navrženy tak, aby nabídly optimální oporu při akceleraci i bočním zrychlení.
Volant má průměr jen 365 mm, při návrhu sdruženého ukazatele na přístrojové desce, jemuž dominuje velký otáčkoměr, se věnovala zvláštní pozornost rozvržení ukazatelů, použitým značkám a řezu písma s ohledem na optimální okamžitou čitelnost a viditelnost během sportovní jízdy. O jednoznačně sportovním charakteru kokpitu vypovídají též obklady imitující karbonová vlákna, sportovní černé čalounění střechy, červené švy čalounění, „letecké“ kolébkové spínače a odlehčené hliníkové pedály
Přestože GT 86 bude uveden na trh jako celosvětově jediný vůz používající konstrukci s plochým motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol, nemůže o sobě prohlašovat, že je v tomto směru prvním. Prvenství připadá Toyotě Sports 800 s dvouválcovým plochým boxerem,. Tento model Toyota začala vyvíjet již v roce 1962 a mezitím zaznamenala dlouhou historii výroby atraktivních sportovních vozů s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Krásné kupé Toyota 2000 GT poháněné řadovým šestiválcem 2.0, poprvé představené na tokijském autosalonu v roce 1965, pomohlo Toyotě po celém světě při budování pověsti výrobce sportovních vozů.
První modely Celica s poháněnou zadní nápravou, uvedené na trh v roce 1971, byly zákazníky oceňovány především pro svoji agilitu. Všechny čtyři generace modelu Supra se chlubily řadovými šestiválci a pohonem zadních kol. Model MR2 (1984) si získal zaslouženou pověst jednoho z nejlépe ovladatelných sportovních vozů všech dob. Model Corolla Levin AE86 si vydobyl pověst vozu, který rozdává vzrušení a radost za volantem. Proto také inspiroval vývoj Toyoty GT 86. Vůz charakterizovalo umístění motoru vpředu, pohon zadních kol, kompaktní rozměry, nízká hmotnost a dokonalé rozložení hmotnosti. V době výroby (1983 až 1987) se jednalo o jasnou volbu pro automobilové soutěže (rallye) i pro závodění na okruhu.
GT 86 je z podstaty lehký sportovní vůz nabízející bezprostřední zapojení řidiče do ovládání vozu, který lze ovládat stejně snadno, jako by byl prodloužením těla řidiče. Model dokonale evokuje vzrušující atmosféru poslední Corolly Levin AE 86 a díky široké nabídce prvků pro zákaznické úpravy sdílí i prapůvodní cíl figurovat jako cenově dostupný vůz, který se vyvíjí společně se svým majitelem.
Toto jedinečné uspořádání systému pohonu jde ruku v ruce s designem, nízkou hmotností, malou setrvačností a nízkým těžištěm (475 mm) ve snaze dosáhnout co nejlepšího poměru výkonu a hmotnosti. Uvedené vlastnosti propůjčují modelu GT 86 živou a dostupnou výkonovou charakteristiku.
Díky délce 4 240 mm, výšce 1 285 mm a rozvoru 2 570 mm je GT 86 nejkompaktnějším čtyřmístným sportovním vozem na světě.
S ohledem na optimální vyvážení je motor umístěn co nejníže a současně co nejvíce vzadu. Totéž platí pro polohu řidiče za volantem. GT 86 se chlubí téměř dokonalým rozložením hmotnosti (v poměru 53:47).
Toyota GT 86 dokáže maximálně využít výhod malých rozměrů, nízké setrvačnosti na úrovni supersportů a nízkého těžiště. Zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu a dvojitými lichoběžníky vzadu doplňují velké a výkonné kotoučové brzdy s odvětráváním na předních i zadních kolech o rozměru 17".
Atmosférický zážehový motor 2.0 vzešel z vývoje Subaru a Toyota. Nově vyvinutý čtyřválec Subaru boxer s protiběžnými písty a objemem 1998 cm³ používá technologii D-4S se vstřikováním přímo do válců a do sacího kanálu.
Výsledkem je vyšší výkon i točivý moment v širokém spektru otáček motoru, nicméně bez zvýšení spotřeby paliva nebo škodlivých emisí.
Nový motor se čtvercovou charakteristikou vrtání a zdvihu (zde symbolických 86 x 86 mm) vyvine výkon 200 k při 7000/min a točivý moment 205 Nm při 6600/min.
Boxer může spolupracovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Výkon bude účinně přenášen na kola zadní nápravy pomocí samosvorného diferenciálu kvůli optimálním záběrovým schopnostem za všech jízdních situací. Systém ABS i vypínatelný stabilizační systém VSC byl vyladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení pro maximální radost z jízdy.
Kokpit je novou interpretací absolutní podstaty řízení sportovního vozu, kdy se vychází z dokonalé ergonomie a funkčnosti všech prvků, se kterými řidič spolupracuje. Povrchy opěradel a čalounění jsou navrženy tak, aby nabídly optimální oporu při akceleraci i bočním zrychlení.
Volant má průměr jen 365 mm, při návrhu sdruženého ukazatele na přístrojové desce, jemuž dominuje velký otáčkoměr, se věnovala zvláštní pozornost rozvržení ukazatelů, použitým značkám a řezu písma s ohledem na optimální okamžitou čitelnost a viditelnost během sportovní jízdy. O jednoznačně sportovním charakteru kokpitu vypovídají též obklady imitující karbonová vlákna, sportovní černé čalounění střechy, červené švy čalounění, „letecké“ kolébkové spínače a odlehčené hliníkové pedály
Přestože GT 86 bude uveden na trh jako celosvětově jediný vůz používající konstrukci s plochým motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol, nemůže o sobě prohlašovat, že je v tomto směru prvním. Prvenství připadá Toyotě Sports 800 s dvouválcovým plochým boxerem,. Tento model Toyota začala vyvíjet již v roce 1962 a mezitím zaznamenala dlouhou historii výroby atraktivních sportovních vozů s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Krásné kupé Toyota 2000 GT poháněné řadovým šestiválcem 2.0, poprvé představené na tokijském autosalonu v roce 1965, pomohlo Toyotě po celém světě při budování pověsti výrobce sportovních vozů.
První modely Celica s poháněnou zadní nápravou, uvedené na trh v roce 1971, byly zákazníky oceňovány především pro svoji agilitu. Všechny čtyři generace modelu Supra se chlubily řadovými šestiválci a pohonem zadních kol. Model MR2 (1984) si získal zaslouženou pověst jednoho z nejlépe ovladatelných sportovních vozů všech dob. Model Corolla Levin AE86 si vydobyl pověst vozu, který rozdává vzrušení a radost za volantem. Proto také inspiroval vývoj Toyoty GT 86. Vůz charakterizovalo umístění motoru vpředu, pohon zadních kol, kompaktní rozměry, nízká hmotnost a dokonalé rozložení hmotnosti. V době výroby (1983 až 1987) se jednalo o jasnou volbu pro automobilové soutěže (rallye) i pro závodění na okruhu.
GT 86 je z podstaty lehký sportovní vůz nabízející bezprostřední zapojení řidiče do ovládání vozu, který lze ovládat stejně snadno, jako by byl prodloužením těla řidiče. Model dokonale evokuje vzrušující atmosféru poslední Corolly Levin AE 86 a díky široké nabídce prvků pro zákaznické úpravy sdílí i prapůvodní cíl figurovat jako cenově dostupný vůz, který se vyvíjí společně se svým majitelem.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout