Toyota Land Cruiser V8 (I) - král silnic i terénu
Téměř šedesát let technické dokonalosti vytvořilo z Land Cruiseru ikonu na celosvětovém trhu s vozy SUV. Za to vděčí hlavně kvalitě, odolnosti, spolehlivosti a terénním schopnostem. V současné době lze na silnicích spatřit již osmou generaci pravého offroadu.
Od roku 1951 si model Land Cruiser zakoupilo přes pět milionů zákazníků. Modelová řada Land Cruiser se v současnosti prodává ve více než 140 oblastech a vyrábí se v devíti továrnách v pěti zemích.
Design s pokrokovou a robustní stylizací exteriéru vytvořilo centrum designu Toyoty v Aichi v Japonsku, zůstává věrný tradici modelu Land Cruiser a současně působí modernějším dojmem.
K dispozici jsou dva nejvýkonnější motory, jaké Toyota vyvinula. V Evropě tvoří základ nový vznětový motor 4.5 l V8 D-4D s výkonem 265 k a točivým momentem 650 N.m. Nejnovější vývojová fáze zážehového motoru 4.7 l V8 je vylepšena o variabilní časování ventilů s inteligentní technologií (VVT-i), takže nyní dosahuje výkonu 288 k a točivého momentu 445 N.m (K motorům se vrátíme samostatným článkem).
Zatímco jiní výrobci se přiklánějí k samonosné konstrukci karoserie, Toyota zvolila rámovou konstrukci, která vozu umožňuje vydat se prakticky do jakéhokoli terénu. Nový pevný a tuhý rám je navržen tak, aby vyhovoval karoserii. Tuhost v krutu je 1,4krát vyšší a jeho ohybová tuhost je 1,2 krát vyšší než dříve.
Design musel respektovat odkaz skoro šedesátileté historie a současně vytvořit moderní terénní image značky Toyota. Land Cruiser působí moderním dojmem, velikost a tvar bočních oken zdůrazňují prostornou kabinu s dobrým výhledem a nárazníky vytvářejí představu vynikajícího výkonů při jízdě v terénu.
Je delší, vyšší a širší než předchozí generace vozu – délka 4950 mm (+ 60 mm), šířka 1970 mm (+ 30 mm) a výška 1865 mm (s odpružením 4W AHC& AVS) nebo 1910 mm (s odpružením KDSS).
Z designu předchozího vozu zdědil nový model při pohledu zezadu dynamický postoj a rozšiřující se lemy blatníků kol, zvýrazňující šířku vozu. Integrovaný střešní spoiler zlepšuje aerodynamiku a snižuje spotřebu. Dělené zadní výklopné víko má tvar lastury, který je příhodný při otevírání ve stísněných místech a usnadňuje nakládání těžkých předmětů.
Pocit vzdušnosti a prostornosti posiluje vzhled přístrojové desky a velkého středového panelu. Propracované strukturované dřevěné obklady dodávají vozu styl a jsou kombinované s tenkými chromovanými pásy s mírně leštěným povrchem.
Funkčnost demonstruje variabilní uspořádání sedadel s možností volby pěti nebo sedmimístné konfigurace, v obou případech s dostatkem prostoru pro cestující i zavazadla. Sedadla byla navržena s ohledem na terénní automobil: pevná opora dolní části zad a volný pohyb ramen. Druhá řada sedadel je dělena v poměru 40:20:40 s nezávislým opěradlem pro střední sedadlo s vestavěnou opěrkou hlavy. Všechna tři sedadla lze posouvat dozadu a dopředu o 105 mm, čímž mají i cestující v třetí řadě dost místa pro nohy.
Všechna tři sedadla můžeme překlopit dopředu, aby se dosáhlo co největšího úložného objemu, zatímco sedadlo za cestujícím vpředu, které se nejčastěji používá pro přístup k třetí řadě sedadel, se jedním dotykem sklopí a usnadní tak vstup. U sedmimístného modelu jsou k dispozici dvě nahoru sklopná individuální sedadla pro dospělé cestující.
Při vývoji nové generace vytvořila Toyota prémiový vůz SUV s pohonem všech kol nabízející kultivovanost a komfort, aniž by slevila z jeho autentické terénní výkonnosti. Jde o jeden z technicky nejvyspělejších vozů s pohonem všech kol.
K tradičním prvkům patří asistenční systémy pro jízdu z kopce DAC (lze zapnout až po zařazení redukce L4, pracuje pod 25 km/h, rychlost se nastavuje v rozmezí 4 až 9 km/h pro jízdu vpřed a 2 až 7 km/h pro couvání, u zážehových motorů je funkce DAC nahrazena systémem nastavení velmi pomalé jízdy) a pro rozjezd do kopce HAC, dále řada prvků aktivní a pasivní bezpečnosti nového systému ABS pro různé typy terénu.
Nový Land Cruiser V8 nabízí řadu vyspělých prvků aktivního ovládání jízdy, které poskytují optimální výkonnost za všech podmínek a na jakémkoliv povrchu. Nový systém ABS pro různé typy terénu zahrnuje, na světě poprvé použitou, logiku ovládání, která rozpozná po jakém povrchu vůz jede a podle daných podmínek se samočinně přepíná pro optimální ovládání brzd. Palubní počítač, který využívá informace, jako je výkon motoru, míra akcelerace a rychlost otáčení kol, dokáže vnímat průběh jízdy v terénu. Následně systém ovládá ABS tak, aby v rámci daných podmínek docházelo k optimální míře prokluzu, takže je možné dosáhnout účinnějšího brzdění a zpomalení.
Brzdění napomáhá elektronický dělič brzdné síly EBD a brzdový asistent BA, které rozpoznají nouzové brzdění a samočinně vyvinou větší brzdnou sílu. Standardně se používají kotoučové brzdy o velkém průměru (přední 340 mm, zadní 345 mm).
Systém řízení stability VSC (aktivuje se v okamžiku, kdy zjistí, že vůz při zatáčení dosahuje kritické meze) byl zdokonalen zavedením spínače pro vypnutí, který umožňuje deaktivovat VSC a protiprokluzový systém ve chvíli, kdy by mohly samočinně snižovat výkon motoru, zatímco se řidič snaží pomocí velkého prokluzu kol vyjet z bláta nebo z obtížného terénu.
Aktivní protiprokluzový systém A-TRAC nyní v režimu L4 zvětšuje trakci a rychlost vozidla, aniž blokuje diferenciál. Po zvolení režimu L4 není ovládán výkon motoru, ale brzdový systém větším hydraulickým tlakem. Systém A-TRAC pracuje v kombinaci s řadou dalších pokrokových prostředků pro ovládání prokluzu, jako jsou systém nastavení velmi pomalé jízdy Crawl Control, DAC nebo HAC.
Cestující může chránit až čtrnáct airbagů SRS, poprvé jsou řidič a cestující vpředu chráněni kolenními airbagy. Boční airbagy patří u předních sedadel do standardní výbavy a pro druhou řadu sedadel se dodávají na přání. Stropní airbagy SRS chrání až šest osob. Obě přední sedadla jsou vybavena technologií zabraňující hyperflexi krku WIL, která v případě nárazu zezadu snižuje zatížené krční oblasti.
Land Cruiser V8 bude uveden na trh ve dvou úrovních výbavy: standardní a luxusní, což zákazníkům poskytuje výhody prémiové výbavy vozu a navíc umožňuje další možnou individualizaci automobilu luxusními prvky ( celokožená sedadla, systém odpružení všech kol s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením).
Typické prvky standardní výbavy zahrnují kůží potažený volant s ovladači audiosoustavy a telefonu, inteligentní vstup do vozu (Smart Entry) a systém spouštění motoru pomocí tlačítka Start. Čtyřzónová klimatizace umožňuje nezávislé nastavení teploty všem cestujícím. Klimatizace v zadní části kabiny se ovládá dvouzónovým ovládacím panelem, nebo z hlavního ovládacího panelu klimatizace.
Modely se vznětovými motory jsou vybaveny ohřívačem s pozitivním teplotním koeficientem PTC a viskózním ohřívačem, které podporují vytápění při spouštění za studena.
Land Cruiser V8 je vybaven hi-fi audiosoustavou Pioneer s 9 reproduktory a měničem na šest CD. Pro optimální zajištění příjmu rozhlasového signálu se používá digitální tuner. Systém podporuje přehrávání souborů MP3 a WMA z CD.
Luxusní úroveň výbavy standardně zahrnuje prvky, které odrážejí prémiové postavení automobilu. Všechna sedadla mají kožený potah a sedadla řidiče a cestujícího vpředu jsou vybavena elektrickým nastavením a vyhříváním. Sedadlo řidiče má funkci memory pro tři různé pozice. Výbavu doplňují 20“ litá kola a maximální komfort a funkčnost vozu zajišťuje systém s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením všech kol.
O novém Land Cruiseru V8 lze říci, že je jedním z nejlepších automobilů s pohonem všech kol a také jedním z technicky nejvyspělejších.
Ceny modelů se vznětovým motorem se pohybují v rozmezí od 1 965 000 Kč(5 míst), resp. 2 025 000 Kč (7 míst) do 2 270 00 Kč (5), resp. 2 330 000 Kč (7). Benzinové verze přijdou na 2 255 000 Kč (5) a 2 315 000 Kč (7).
V příštích dnech se budeme věnovat jízdním systémům a pohonným jednotkám.
JL, 27.3.2008
Design s pokrokovou a robustní stylizací exteriéru vytvořilo centrum designu Toyoty v Aichi v Japonsku, zůstává věrný tradici modelu Land Cruiser a současně působí modernějším dojmem.
K dispozici jsou dva nejvýkonnější motory, jaké Toyota vyvinula. V Evropě tvoří základ nový vznětový motor 4.5 l V8 D-4D s výkonem 265 k a točivým momentem 650 N.m. Nejnovější vývojová fáze zážehového motoru 4.7 l V8 je vylepšena o variabilní časování ventilů s inteligentní technologií (VVT-i), takže nyní dosahuje výkonu 288 k a točivého momentu 445 N.m (K motorům se vrátíme samostatným článkem).
Zatímco jiní výrobci se přiklánějí k samonosné konstrukci karoserie, Toyota zvolila rámovou konstrukci, která vozu umožňuje vydat se prakticky do jakéhokoli terénu. Nový pevný a tuhý rám je navržen tak, aby vyhovoval karoserii. Tuhost v krutu je 1,4krát vyšší a jeho ohybová tuhost je 1,2 krát vyšší než dříve.
Design musel respektovat odkaz skoro šedesátileté historie a současně vytvořit moderní terénní image značky Toyota. Land Cruiser působí moderním dojmem, velikost a tvar bočních oken zdůrazňují prostornou kabinu s dobrým výhledem a nárazníky vytvářejí představu vynikajícího výkonů při jízdě v terénu.
Je delší, vyšší a širší než předchozí generace vozu – délka 4950 mm (+ 60 mm), šířka 1970 mm (+ 30 mm) a výška 1865 mm (s odpružením 4W AHC& AVS) nebo 1910 mm (s odpružením KDSS).
Z designu předchozího vozu zdědil nový model při pohledu zezadu dynamický postoj a rozšiřující se lemy blatníků kol, zvýrazňující šířku vozu. Integrovaný střešní spoiler zlepšuje aerodynamiku a snižuje spotřebu. Dělené zadní výklopné víko má tvar lastury, který je příhodný při otevírání ve stísněných místech a usnadňuje nakládání těžkých předmětů.
Pocit vzdušnosti a prostornosti posiluje vzhled přístrojové desky a velkého středového panelu. Propracované strukturované dřevěné obklady dodávají vozu styl a jsou kombinované s tenkými chromovanými pásy s mírně leštěným povrchem.
Funkčnost demonstruje variabilní uspořádání sedadel s možností volby pěti nebo sedmimístné konfigurace, v obou případech s dostatkem prostoru pro cestující i zavazadla. Sedadla byla navržena s ohledem na terénní automobil: pevná opora dolní části zad a volný pohyb ramen. Druhá řada sedadel je dělena v poměru 40:20:40 s nezávislým opěradlem pro střední sedadlo s vestavěnou opěrkou hlavy. Všechna tři sedadla lze posouvat dozadu a dopředu o 105 mm, čímž mají i cestující v třetí řadě dost místa pro nohy.
Všechna tři sedadla můžeme překlopit dopředu, aby se dosáhlo co největšího úložného objemu, zatímco sedadlo za cestujícím vpředu, které se nejčastěji používá pro přístup k třetí řadě sedadel, se jedním dotykem sklopí a usnadní tak vstup. U sedmimístného modelu jsou k dispozici dvě nahoru sklopná individuální sedadla pro dospělé cestující.
Při vývoji nové generace vytvořila Toyota prémiový vůz SUV s pohonem všech kol nabízející kultivovanost a komfort, aniž by slevila z jeho autentické terénní výkonnosti. Jde o jeden z technicky nejvyspělejších vozů s pohonem všech kol.
K tradičním prvkům patří asistenční systémy pro jízdu z kopce DAC (lze zapnout až po zařazení redukce L4, pracuje pod 25 km/h, rychlost se nastavuje v rozmezí 4 až 9 km/h pro jízdu vpřed a 2 až 7 km/h pro couvání, u zážehových motorů je funkce DAC nahrazena systémem nastavení velmi pomalé jízdy) a pro rozjezd do kopce HAC, dále řada prvků aktivní a pasivní bezpečnosti nového systému ABS pro různé typy terénu.
Nový Land Cruiser V8 nabízí řadu vyspělých prvků aktivního ovládání jízdy, které poskytují optimální výkonnost za všech podmínek a na jakémkoliv povrchu. Nový systém ABS pro různé typy terénu zahrnuje, na světě poprvé použitou, logiku ovládání, která rozpozná po jakém povrchu vůz jede a podle daných podmínek se samočinně přepíná pro optimální ovládání brzd. Palubní počítač, který využívá informace, jako je výkon motoru, míra akcelerace a rychlost otáčení kol, dokáže vnímat průběh jízdy v terénu. Následně systém ovládá ABS tak, aby v rámci daných podmínek docházelo k optimální míře prokluzu, takže je možné dosáhnout účinnějšího brzdění a zpomalení.
Brzdění napomáhá elektronický dělič brzdné síly EBD a brzdový asistent BA, které rozpoznají nouzové brzdění a samočinně vyvinou větší brzdnou sílu. Standardně se používají kotoučové brzdy o velkém průměru (přední 340 mm, zadní 345 mm).
Systém řízení stability VSC (aktivuje se v okamžiku, kdy zjistí, že vůz při zatáčení dosahuje kritické meze) byl zdokonalen zavedením spínače pro vypnutí, který umožňuje deaktivovat VSC a protiprokluzový systém ve chvíli, kdy by mohly samočinně snižovat výkon motoru, zatímco se řidič snaží pomocí velkého prokluzu kol vyjet z bláta nebo z obtížného terénu.
Aktivní protiprokluzový systém A-TRAC nyní v režimu L4 zvětšuje trakci a rychlost vozidla, aniž blokuje diferenciál. Po zvolení režimu L4 není ovládán výkon motoru, ale brzdový systém větším hydraulickým tlakem. Systém A-TRAC pracuje v kombinaci s řadou dalších pokrokových prostředků pro ovládání prokluzu, jako jsou systém nastavení velmi pomalé jízdy Crawl Control, DAC nebo HAC.
Cestující může chránit až čtrnáct airbagů SRS, poprvé jsou řidič a cestující vpředu chráněni kolenními airbagy. Boční airbagy patří u předních sedadel do standardní výbavy a pro druhou řadu sedadel se dodávají na přání. Stropní airbagy SRS chrání až šest osob. Obě přední sedadla jsou vybavena technologií zabraňující hyperflexi krku WIL, která v případě nárazu zezadu snižuje zatížené krční oblasti.
Land Cruiser V8 bude uveden na trh ve dvou úrovních výbavy: standardní a luxusní, což zákazníkům poskytuje výhody prémiové výbavy vozu a navíc umožňuje další možnou individualizaci automobilu luxusními prvky ( celokožená sedadla, systém odpružení všech kol s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením).
Typické prvky standardní výbavy zahrnují kůží potažený volant s ovladači audiosoustavy a telefonu, inteligentní vstup do vozu (Smart Entry) a systém spouštění motoru pomocí tlačítka Start. Čtyřzónová klimatizace umožňuje nezávislé nastavení teploty všem cestujícím. Klimatizace v zadní části kabiny se ovládá dvouzónovým ovládacím panelem, nebo z hlavního ovládacího panelu klimatizace.
Modely se vznětovými motory jsou vybaveny ohřívačem s pozitivním teplotním koeficientem PTC a viskózním ohřívačem, které podporují vytápění při spouštění za studena.
Land Cruiser V8 je vybaven hi-fi audiosoustavou Pioneer s 9 reproduktory a měničem na šest CD. Pro optimální zajištění příjmu rozhlasového signálu se používá digitální tuner. Systém podporuje přehrávání souborů MP3 a WMA z CD.
Luxusní úroveň výbavy standardně zahrnuje prvky, které odrážejí prémiové postavení automobilu. Všechna sedadla mají kožený potah a sedadla řidiče a cestujícího vpředu jsou vybavena elektrickým nastavením a vyhříváním. Sedadlo řidiče má funkci memory pro tři různé pozice. Výbavu doplňují 20“ litá kola a maximální komfort a funkčnost vozu zajišťuje systém s aktivním nastavením výšky a aktivním variabilním odpružením všech kol.
O novém Land Cruiseru V8 lze říci, že je jedním z nejlepších automobilů s pohonem všech kol a také jedním z technicky nejvyspělejších.
Ceny modelů se vznětovým motorem se pohybují v rozmezí od 1 965 000 Kč(5 míst), resp. 2 025 000 Kč (7 míst) do 2 270 00 Kč (5), resp. 2 330 000 Kč (7). Benzinové verze přijdou na 2 255 000 Kč (5) a 2 315 000 Kč (7).
V příštích dnech se budeme věnovat jízdním systémům a pohonným jednotkám.
JL, 27.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout