Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Yaris Hybrid - revoluce v malých autech

Původnímu Yarisu se přezdívalo Piccolo Genio (malý génius) a s mottem „kompaktní zvenku, prostorný zevnitř“, nastoloval nová měřítka v promyšleném obestavění prostoru. Hybrid zdědil všechny výhody modelu třetí generace, a zájemcům nabízí důmyslné propojení kompaktní karoserie a prostorného interiéru.

Od standardních variant se odlišuje designem exteriéru s vylepšenou aerodynamikou, podle kterého lze verzi rozpoznat. Do středové části spodní partie nárazníku, lemované aerodynamickými prvky v rozích, je zasazena větší maska chladiče, která optimalizuje chlazení motoru. Hybrid poznáme z boku podle exkluzivního designu kola a je o 20 mm delší než běžná verze.
Pro Hybrid lze zvolit buď 15" ocelová kola s aerodynamickými kryty, 15“ litá kola nebo 16" litá kola.
Kruhové přístroje lemují stříbrné kroužky, zahrnují ukazatel hybridní soustavy a jsou podsvíceny modře a bíle. Systém Toyota Touch na středové konzole obsahuje modře podsvícený displej pro sledování toků energie v hybridní soustavě pohonu.
Yaris Hybrid jako první používá osvědčenou technologii pohonu Hybrid Synergy Drive® (HSD) po downsizingu. Všechny hlavní součásti se zmenšily a odlehčily, přičemž palivová nádrž i akumulátory našly místo pod zadními sedadly. Kabina i objem zavazadelníku (286 l) zůstaly zachovány.
Hybridní soustava spojuje zážehový motor 1.5 s lehčím a menším elektromotorem, nápravou typu transaxle, invertorem a modulem s akumulátory. Celková hmotnost soustavy činí 201 kg.
Kompletně přepracovaný motor 1 497 cm³ s rozvodem DOHC 16v používá Atkinsonův cyklus a variabilní časování ventilů (VVT-i). Konstrukčně vychází z Priusu druhé generace. Je o 50 mm kratší a 17 kg lehčí než v hybridech používaný 1.8 l. Dosahuje výkonu 55 kW (74 k) při 4800/min a točivého momentu 111 Nm při 3600 až 4400/min. Mezi nově technologiemi najdeme chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR), elektrické vodní čerpadlo, konstrukci bez pomocného hnacího řemene, rozvodový řetěz s nízkým třením, lehké sací potrubí z umělé pryskyřice a kompaktní sběrné výfukové potrubí.
Nová elektronická bezestupňová převodovka E-CVT typu transaxle zahrnuje elektromotor, generátor energie, dělič výkonu a dvoumotorový redukční převod v jediné lehké a velmi kompaktní skříni, svojí velikostí srovnatelné s běžnou převodovou skříní.
Vylepšenou převodovku e-CVT doplňují dva alternativní jízdní režimy na přání, které dále optimalizují spotřebu paliva. Od nastartování do 50 km/h automaticky pracuje v režimu EV, kdy jej pohání výhradně elektromotor. Řidič může navolit režim EV i ručně. Jízdní režim EV slouží k jízdě po městě na vzdálenost až dvou kilometrů. Zážehový motor je vypnutý.
V režimu ECO se omezují reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu akcelerátoru a zároveň se upravuje řízení klimatizace s ohledem na co nejpříznivější spotřebu paliva.

Nový elektromotor se zmenšil a odlehčil díky optimalizaci materiálu magnetů a vinutí cívek za použití plochého drátu namísto kulatého. Při akceleraci dokáže okamžitě dodat výkon 45 kW a točivý moment 169 Nm. Hybridní systém používá i menší baterii 144 V typu NiMH. Počet článků se snížil ze 168 současného Aurisu Hybrid na 120, složených do 20 modulů zapojených do série.
I přes omezení rozměrů a hmotnosti se zvýšila účinnost dobíjení baterie; oproti modelu Auris Hybrid se doba potřebná k obnovení kapacity akumulátoru zkrátila o plných 67 %.
Vysoce účinné hnací ústrojí nabídne systémový výkon 74 kW (100 k), který je dán spojením zážehového motoru o výkonu 55 kW a výkonu akumulátoru pohánějící elektromotor. Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 11,8 s, dosahuje 165 km/h a spotřebuje 3,5 l/100 km. Proto dokáže ujet na jedno tankování až 1000 km.
Pohonu Hybrid Synergy Drive® funguje v několika režimech, aby se dosáhlo co nejvyšší provozní účinnosti. Za klidu se motor vypíná z důvodu šetření palivem. Při rozjezdu nebo nízkých a středních rychlostech pohání vůz výhradně elektromotor, který při zpomalování a brzdění funguje jako generátor využívající rekuperační brzdění, čímž se optimalizuje využití energie rekuperací. Kinetická energie jinak ztracená ve formě tepla při brzdění a zpomalování se přeměňuje na energii elektrickou, ukládanou do vysokokapacitního akumulátoru.
Schopnost elektromotoru vyvinout maximum točivého momentu již po sešlápnutí pedálu akcelerátoru znamená zásadní přínos při neustálých rozjezdech v dopravě. Tam lze využít rychlé a prakticky neslyšné rozjezdy z místa, s možností akcelerovat pod plným plynem z 0 na 50 km/h za pouhé 4 .
Hybrid je vybaven elektronickým řízením soustavy brzd (ECB), jehož součástí je i elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení trakce (TRC) a systém řízení stability vozu (VSC).
Soustava Hybrid Synergy Drive® byla navržena tak, aby zaručila mimořádně dlouhou životnost a nízké servisní náklady. Hnací ústrojí vůbec nepoužívá spojku, startér, alternátor a rozvodový řemen, které jsou běžnou součástí vozů s klasickým pohonem. Jelikož tyto komponenty není zapotřebí měnit ani opravovat, zákazníci mohou na 100 tisíc ujetých kilometrů dosáhnout úspory cca 15001 eur.
Standardní výbava verze Active zahrnuje převodovku e-CVT, jízdní režim EV, funkce Stop & Start a pomocník pro rozjezd v kopci (Hill Hold Assist), ovládání audio soustavy a Bluetooth na volantu, elektricky ovládaná okna vpředu, denní světla LED, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, duální automatickou klimatizaci a palubní multimediální systém Toyota Touch.
Coby specifickou funkci nabízí Toyota Touch i monitor toků energie v hybridní soustavě, jenž v reálném čase zachycuje toky energie v soustavě Hybrid Synergy Drive. Informační displej palubního počítače zobrazuje jízdní dosah při aktuálním stavu paliva, okamžitou spotřebu paliva, průměrnou spotřebu paliva po jednotlivých minutách za posledních 15 minut a čas od posledního spuštění motoru.
Vůz je standardně vybaven sedmi airbagy, systémem ABS, elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), systémem CSC (Corner Stability Control) pro zvýšení stability v zatáčkách, brzdovým asistentem (BA), systémem řízení trakce (TRC) a systémem řízení stability vozu (VSC).


JL, 22.6.2012











Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar