Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Polo Gti - legenda pokračuje

Nové Polo GTI sází ve všech oblastech na špičkovou techniku. Jako příklad může posloužit motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním kombinací turbodmychadla a kompresoru, jenž je učebnicovým příkladem úspěšné strategie downsizingu.

Tradice sportovních modelů Polo sahá téměř čtvrt století nazpět a začíná u Polo Coupé G40 z roku 1986, který byl vybaven mechanickým spirálovým dmychadlem (tzv. G-dmychadlo). Jeho motor, jenž patří dlouho mezi vyhledávané sběratelské kousky, dosahoval výkonu 83 kW (113 k) a rychlosti téměř 200 km/h. Naopak přímý předchůdce nového modelu Polo GTI vsadil v roce 2006 na přeplňování klasickým výfukovým turbodmychadlem, díky němuž se pyšnil výkonem 110 kW (150 k), zatímco Cup Edition mělo 180 k.

Polo GTI ve třídveřové i pětidveřové verzi se může díky vyspělé technice poháněcího ústrojí pochlubit extrémní dynamikou a vynikající hospodárností. Sportovní hatchback o hmotnosti 1184 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 s a dosáhne rychlosti 229 km/h. Zároveň je to nejúspornější a nejčistější GTI všech dob, průměrná spotřeba je 6,0 l/100 km. Kombinace přímého vstřikování, kompresoru a výfukového turbodmychadla pod jednou kapotou zajišťuje pozoruhodné parametry: Čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem dosahuje výkonu 132 kW (180 k) při 6200/ min1 a točivého momentu 250 N.m v rozpětí 2000 – 4500/min.


Převodovka DSG
Pozitivním přínosem z hlediska dynamiky je sériově dodávaná sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, která kombinuje sportovní charakter a hospodárnost mechanické převodovky s manuálním řazením a vysoký komfort samočinné převodovky. Alternativou režimu je možnost manuálního řazení převodovky DSG, a to buď prostřednictvím páky voliče, nebo tlačítky pod volantem.


Sportovní podvozek
Základem podvozku je přední náprava typu McPherson a zavěšení zadních kol na vlečených ramenech spojených torzně poddajnou příčkou v kombinaci s mimořádně dynamickým vyladěním, které kromě tlumičů s tužší charakteristikou zahrnuje také odpovídajícím způsobem přizpůsobené pružiny snižující podvozek oproti „normálním verzím“ o 15 milimetrů. Výsledkem je menší naklánění karoserie a nižší těžiště. Stejnému účelu slouží nízkoprofilové pneumatiky (215/40 R17) na kolech Denver (7Jx17) z lehké slitiny v designu GTI s pěti otvory.


Dokonalá regulace: ESP a XDS
Také v oblasti bezpečnosti se může Polo GTI pochlubit velkoryse dimenzovanou brzdovou soustavou a stabilizačním systémem ESP, jehož součástí jsou četné elektronické moduly v podobě ABS, asistenta rozjezdu do kopce, protiprokluzového systému ASR, regulace brzdného momentu motoru MSR a elektronické uzávěrky diferenciálu EDS.
Známé funkce systému ESP nově doplnila elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, kterou VW poprvé představil pro Golf GTI. Systém XDS zlepšuje ovladatelnost při rychlém průjezdu zatáčkou a díky této funkci, jež aktivními brzdnými zásahy znemožňuje protáčení odlehčeného vnitřního kola a zlepšuje tak trakci, se vůz chová v mezních situacích neutrálněji. Systém XDS využívá data ze senzorů, zejména úhel natočení volantu, míru stáčení vozu kolem svislé osy a otáčky kol.


Výbava GTI
Co se vnějšího designu týče, nevyčnívá z davu pouze dvěma klasickými červenými ozdobnými lištami na masce chladiče, ale také originálně tvarovaným nárazníkem s voštinovou strukturou vsazenou do vstupů vzduchu ve stylu Golfu GTI. Specifickými prvky GTI jsou také rozšířené prahy a zadní spoiler v barvě vozu. Mezi další přitažlivé detaily patří již 17 kola Denver, která umožňují pohled na červeně lakované brzdové třmeny, a originální zadní nárazník s náznakem difuzoru ve spodní části.
Polo GTI se mj. může pochlubit elektricky ovládaným panoramatickým posuvným střešním oknem sahajícím až ke střešnímu sloupku B a kompletně novými bi-xenonovými světlomety s denními a obrysovými světlomety LED, jakož i adaptivní funkci natáčení do zatáček.
V interiéru styl vozu nezapřou např. sportovní sedadla s klasickými kostkovanými textilními potahy, jako vzpomínka na první GTI ze 70. let. Čalounění stropu, obložení střešních sloupků, madel a slunečních clon je černé a také povrch panelů ve středové konzole se leskne ušlechtilou úpravou v černém odstínu,.
Kromě toho najdeme v sériové výbavě také hliníkové pedály, elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu (pětidveřová varianta), elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a mlhovky. K tomu se samozřejmě řadí paket bezpečnostní výbavy s čelními airbagy, bočními airbagy Thorax chránící hlavu.
Volkswagen Polo GTI bude v ČR možné objednat od května tohoto roku. Cena zatím nebyla stanovena.


JL, 24.2.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar