VW Sharan - pohonné jednotky (II)
Pro nový VW Sharan jsou určeny čtyři zážehové (TSI) a vznětové (TDI) motory s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním, které jsou až o 21 procent úspornější než srovnatelné motory předchozí generace. na přání mohou být vybaveny šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Motory s výkonem až 125 kW/170 k jsou spojeny s paketem BlueMotion Technology se systémem Start-Stop a rekuperací kinetické energie pro dobíjení akumulátoru. S kombinovanou spotřebou paliva 5,5 l/100 km ujedou na jednu sedmdesátilitrovou nádrž neuvěřitelných 1273 kilometrů.
BlueMotion Technology
Na rozdíl od vozidel bez systému Start-Stop mají modely BlueMotion Technology speciální elektronický modul pro sledování aktuálního stavu nabití akumulátoru, zesílený spouštěč motoru, měnič DC/DC (zaručuje stabilitu napětí v elektrické soustavě vozidla) a mimořádně odolný akumulátor AGM (separátor je tvořen skelnou vatou). Rekuperace pomáhá maximálně využívat kinetickou energii. Během setrvačné jízdy a brzdění, tedy kdykoli řidič uvolní pedál plynu nebo sešlápne pedál brzdy, zvýší systém napětí alternátoru (generátoru) a takto vyrobenou elektrickou energií je intenzivně dobíjen akumulátor vozidla.
Díky uvedené regulaci činnosti alternátoru v závislosti na zatížení motoru a optimálnímu dobití akumulátoru může být sníženo napětí alternátoru, kdykoli je to zapotřebí, např. při akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí. Alternátor může být dokonce zcela odpojen. Tím klesá zatížení motoru a v důsledku toho i spotřeba paliva. Neustále plně nabitý akumulátor napájí elektrickou soustavu vozidla během fází s vypnutým motorem (např. na semaforech).
Pro Sharan jsou k dispozici dva motory TDI o výkonu 103 kW/140 k, resp. 125 kW/170 k. Oba jsou vybaveny katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který efektivně odstraňuje z výfukových plynů oxidy dusíku (NOx). Za přítomnosti aditiva AdBlue přeměňuje oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech na dusík a vodu. Další emise snižuje sériově montovaný oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Oxidy dusíku jsou přeměňovány za využití synteticky vyráběného vodního roztoku močoviny AdBlue, který se uchovává v přídavné nádrži (17 l). Kapalina AdBlue je průběžně vstřikována do výfukových plynů prostřednictvím modulu uloženého za filtrem pevných částic a oxidačním katalyzátorem, ale před katalyzátorem SCR. Množství AdBlue je dávkováno v závislosti na množství výfukových plynů. AdBlue je netoxická a biologicky odbouratelná tekutina bez zápachu. Její průměrná spotřeba je přibližně 0,1 l/100 km. Objem nádrže 17 litrů vystačí na ujetí 15 000 km mezi jednotlivými zastávkami na doplnění AdBlue.
Novým motorem je 1.4 TSI o výkonu 110 kW/150 k s koncepcí Twincharger – kombinací přeplňování kompresorem a turbodmychadlem. Jesporný (7,2 l/100 km), produkuje nízké emise (167 g/km CO2) a nabízí vysoký točivý moment (240 N.m). Obzvlášť zajímavá je vzájemně se doplňující činnost kompresoru a turbodmychadla. Řemenem mechanicky poháněný kompresor Roots zvyšuje točivý momentu motoru TSI v nízkých otáčkách. Speciální vnitřní převodné ústrojí kompresoru umožňuje dosahovat vysokého plnicího tlaku i při nízkých otáčkách.
Ve vyšších otáčkách motoru se připojuje turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny (s obtokovým ventilem). V této fázi pracují kompresor a turbodmychadlo v sériovém zapojení. Kompresor ovládá elektromagnetická spojka, integrována do modulu uvnitř vodního čerpadla. Speciální klapka zajišťuje přívod potřebného množství čerstvého vzduchu k turbodmychadlu nebo kompresoru. V režimu výhradního přeplňování turbodmychadlem je klapka otevřená a vzduch se dostává do válců známou cestou jako u konvenčních motorů přeplňovaných turbodmychadlem, tedy přes přední mezichladič stlačovaného vzduchu, škrticí klapku a sací potrubí. Od 3500/min předává kompresor veškerou práci turbodmychadlu.
Nejvýkonnějším motorem pro Sharan bude 2.0 TSI o výkonu 147 kW/200 k, stejný jaký najdeme třeba v Golfu GTI, v němž ovšem disponuje výkonem o 8 kW/11 k vyšším. Na zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s se podílí i šestistupňová převodovka DSG dodávaná s tímto motorem sériově.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
BlueMotion Technology
Na rozdíl od vozidel bez systému Start-Stop mají modely BlueMotion Technology speciální elektronický modul pro sledování aktuálního stavu nabití akumulátoru, zesílený spouštěč motoru, měnič DC/DC (zaručuje stabilitu napětí v elektrické soustavě vozidla) a mimořádně odolný akumulátor AGM (separátor je tvořen skelnou vatou). Rekuperace pomáhá maximálně využívat kinetickou energii. Během setrvačné jízdy a brzdění, tedy kdykoli řidič uvolní pedál plynu nebo sešlápne pedál brzdy, zvýší systém napětí alternátoru (generátoru) a takto vyrobenou elektrickou energií je intenzivně dobíjen akumulátor vozidla.
Díky uvedené regulaci činnosti alternátoru v závislosti na zatížení motoru a optimálnímu dobití akumulátoru může být sníženo napětí alternátoru, kdykoli je to zapotřebí, např. při akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí. Alternátor může být dokonce zcela odpojen. Tím klesá zatížení motoru a v důsledku toho i spotřeba paliva. Neustále plně nabitý akumulátor napájí elektrickou soustavu vozidla během fází s vypnutým motorem (např. na semaforech).
Pro Sharan jsou k dispozici dva motory TDI o výkonu 103 kW/140 k, resp. 125 kW/170 k. Oba jsou vybaveny katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který efektivně odstraňuje z výfukových plynů oxidy dusíku (NOx). Za přítomnosti aditiva AdBlue přeměňuje oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech na dusík a vodu. Další emise snižuje sériově montovaný oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Oxidy dusíku jsou přeměňovány za využití synteticky vyráběného vodního roztoku močoviny AdBlue, který se uchovává v přídavné nádrži (17 l). Kapalina AdBlue je průběžně vstřikována do výfukových plynů prostřednictvím modulu uloženého za filtrem pevných částic a oxidačním katalyzátorem, ale před katalyzátorem SCR. Množství AdBlue je dávkováno v závislosti na množství výfukových plynů. AdBlue je netoxická a biologicky odbouratelná tekutina bez zápachu. Její průměrná spotřeba je přibližně 0,1 l/100 km. Objem nádrže 17 litrů vystačí na ujetí 15 000 km mezi jednotlivými zastávkami na doplnění AdBlue.
Novým motorem je 1.4 TSI o výkonu 110 kW/150 k s koncepcí Twincharger – kombinací přeplňování kompresorem a turbodmychadlem. Jesporný (7,2 l/100 km), produkuje nízké emise (167 g/km CO2) a nabízí vysoký točivý moment (240 N.m). Obzvlášť zajímavá je vzájemně se doplňující činnost kompresoru a turbodmychadla. Řemenem mechanicky poháněný kompresor Roots zvyšuje točivý momentu motoru TSI v nízkých otáčkách. Speciální vnitřní převodné ústrojí kompresoru umožňuje dosahovat vysokého plnicího tlaku i při nízkých otáčkách.
Ve vyšších otáčkách motoru se připojuje turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny (s obtokovým ventilem). V této fázi pracují kompresor a turbodmychadlo v sériovém zapojení. Kompresor ovládá elektromagnetická spojka, integrována do modulu uvnitř vodního čerpadla. Speciální klapka zajišťuje přívod potřebného množství čerstvého vzduchu k turbodmychadlu nebo kompresoru. V režimu výhradního přeplňování turbodmychadlem je klapka otevřená a vzduch se dostává do válců známou cestou jako u konvenčních motorů přeplňovaných turbodmychadlem, tedy přes přední mezichladič stlačovaného vzduchu, škrticí klapku a sací potrubí. Od 3500/min předává kompresor veškerou práci turbodmychadlu.
Nejvýkonnějším motorem pro Sharan bude 2.0 TSI o výkonu 147 kW/200 k, stejný jaký najdeme třeba v Golfu GTI, v němž ovšem disponuje výkonem o 8 kW/11 k vyšším. Na zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s se podílí i šestistupňová převodovka DSG dodávaná s tímto motorem sériově.
Zážehové motory
Typ | 1.4 TSI | 2.0 TSI |
Objem | 1390 | 1990 |
Výkon | 110(150)/5800 | 147(200)/5100-6000 |
Točivý moment | 240/1750-4000 | 280/1700-5000 |
Rychlost | 197 | 218 |
Zrychlení | 10,7 | 8,3 (DSG) |
Spotřeba | 9,2/6,1/7,2 | neudáno |
Vznětové motory
Typ | 2.0 TDI | 2.0 TDi |
Objem | 1968 | 1968 |
Výkon | 103(140)/4200 | 125(170)/4200 |
Točivý moment | 320/1750 | 350/1750-2500 |
Rychlost | 194 | 207 |
Zrychlení | 10,9 | 9,7 |
Spotřeba | 6,8/4,8/5,5 | 7,2/5,0/5,8 |
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout