Volkswagen Caddy poprvé jako 4MOTION
Oblíbený model VW Caddy přichází v těchto dnech na český trh, sedm měsíců po světové premiéře v Hannoveru, také v provedení 4MOTION, a to v provedeních skříňový vůz, Kombi nebo Life.
VW Caddy s pohonem všech kol jsme si vyzkoušeli na terénní dráze v bývalém vojenském prostoru na Točné a musíme říct, že si jak na překážkám, tak rozbahněných cestách vedl velice dobře. Větší průchodnost ovlivňují pouze větší převisy vpředu a vzadu a tudíž nižší nájezdové úhly. Ovšem musíme si uvědomit, že nejde o žádný offroad ani SUV.
Také kombinace turbodieselu 1.9 o výkonu 105 k a točivým momentem 150 Nm a šestistupňové mechanické převodovky je pro „čtyřkolku„ ideální volbou.
Všechny verze jsou vybaveny asistenčním systémem pro rozjezd do kopce a stabilizačním systémem ESP.
Oproti verzím s pohonem předních kol došlo u Caddy 4MOTION k úpravám konstrukce v celé řadě oblastí. Kromě elektronicky řízené spojky Haldex čtvrté generace mezi ně patří také dvoudílný spojovací hřídel, upravený výfukový systém, který zohledňuje přítomnost diferenciálu zadní nápravy a spojovacího hřídele, a nová palivová nádrž.
Mezinápravová spojka Haldex uložená u zadní nápravy se od dřívějších liší dokonalejším, rychlejším a zcela plynulým rozděllováním točivého momentu mezi nápravy, aniž by byla aktivace závislá na rozdílu mezi otáčkami předních a zadních kol. Je složená z lamel v olejové lázni a připevněná přímo k diferenciálu zadní nápravy. Elektrické čerpadlo dodává olej do zásobníku tlaku s provozním tlakem 30 barů. Řídicí jednotka vypočítává ideální hodnotu točivého momentu pro zadní nápravu a ovládá ventil, který reguluje tlak oleje působící na pracovní píst spojky. Tlak na lamely spojky se zvyšuje přímo úměrně k velikosti točivého momentu přenášeného na zadní nápravu. Toto řešení umožňuje plynulou změnu přenášeného točivého momentu regulací tlaku působícího na sadu lamel. V porovnání s předchozími generacemi systému 4MOTION pracuje systém nezávisle na prokluzu, neboť pracovní tlak je k dispozici trvale.
Zatímco přední náprava je stejná jako u Caddy s předním pohonem, vzadu je robustní tuhá náprava. Modifikované listové pružiny a tlumiče byly přizpůsobeny charakteru poháněné nápravy a díky tomu je karosérie v zadní části zvýšena o 50 mm. Pod motor a převodovku si lze objednat ocelový ochranný plech.
Sériová výbava zahrnuje přední mlhovky, termoizolační prosklení, 15“ kola s pneumatikami 195/65 R 15, multifunkční displej a zadní posuvné dveře na pravé straně vozidla (u Life také vlevo). Vozy Caddy 4MOTION lze na přání objednat buď se zadními výklopnými nebo se zadními křídlovými dveřmi.
Pro porovnání byl ještě k dispozici model Caddy 4Motion v úpravě Seikel, jehož světlá výška je zvýšena o 3 cm (192 mm) díky tlumičům s jinou charakteristikou a jinými pneumatikami.
Caddy 4MOTION skříňový vůz
Nákladový prostor skříňového vozu poskytuje objem 3200 litrů a je přístupný buď zezadu nebo z pravé strany. Dvoje nestejně velké křídlové dveře (s okny nebo bez, na přání výklopné) zakrývají vstupní otvor o výšce 1116 mm. Nové modely se vyrábí rovněž s druhými posuvnými bočními dveřmi nebo v provedení bez bočních posuvných dveří na pravé straně.
Maximální šířka nákladového prostoru je 1558 mm a šířka mezi podběhy zadních kol 1170 mm. Podlaha zavazadlového prostoru je 1781 mm dlouhá. V závislosti na výbavě disponuje skříňový vůz Caddy 4MOTION užitečnou hmotností až 720 kg a maximální přípustná hmotnost brzděného přívěsu je 1500 kg. Vozy Caddy 4MOTION skříňový vůz se dodávají také v proskleném provedení a s třímístnou lavicí v zadní části vozu.
Čelní airbag řidiče je součástí sériové výbavy a za příplatek se dodává multifunkční volant.
Caddy Life 4MOTION
Jde o model určeným pro přepravu pěti osob. Zadní sedačky přesvědčí dostatečným prostorem pro nohy a dobrým komfortem sezení. V budoucnu bude možné objednat ještě třetí řadu sedadel. Posuvné boční dveře jsou na obou stranách. Objem zavazadlového prostoru může dosáhnout až 2850 litrů.
Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a volant lze seřídit výškově i podélně, multifunkční volant se dodává na přání. Přední a boční airbagy jsou v sériové výbavě.
Caddy Tramper 4MOTION
Vychází z modelu Life a představuje cenově dostupné vozidlo s dvojlůžkem na spaní. Plochu na spaní lze objednat přímo při zakoupení vozu nebo jako příslušenství či paket pro dodatečnou montáž. Dvojlůžko je vždy na palubě a jeho rozložení je otázkou několika jednoduchých kroků.
VW Caddy 4Motion nemá v současné době na trhu konkurenta, neboť výroba Renaultu Kangoo 4x4 již vloni skončila a žádný jiný výrobce takové vozidlo nenabízí. Cena začíná na 314 000 Kč bez DPH, což znamená, že je o 65 000 Kč dražší než verze s pohonem předních kol.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Toč.moment: 250 Nm při 1900/min
Rychlost: 164 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,7-13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/5,6/6,6 l/100 km
Nájezdový úhel vpředu/vazdui: 15º/23º
Přechodový úhel: 15º
Stoupavost: 31º
Jindřich Lasík, 18.3.2009
Také kombinace turbodieselu 1.9 o výkonu 105 k a točivým momentem 150 Nm a šestistupňové mechanické převodovky je pro „čtyřkolku„ ideální volbou.
Všechny verze jsou vybaveny asistenčním systémem pro rozjezd do kopce a stabilizačním systémem ESP.
Oproti verzím s pohonem předních kol došlo u Caddy 4MOTION k úpravám konstrukce v celé řadě oblastí. Kromě elektronicky řízené spojky Haldex čtvrté generace mezi ně patří také dvoudílný spojovací hřídel, upravený výfukový systém, který zohledňuje přítomnost diferenciálu zadní nápravy a spojovacího hřídele, a nová palivová nádrž.
Mezinápravová spojka Haldex uložená u zadní nápravy se od dřívějších liší dokonalejším, rychlejším a zcela plynulým rozděllováním točivého momentu mezi nápravy, aniž by byla aktivace závislá na rozdílu mezi otáčkami předních a zadních kol. Je složená z lamel v olejové lázni a připevněná přímo k diferenciálu zadní nápravy. Elektrické čerpadlo dodává olej do zásobníku tlaku s provozním tlakem 30 barů. Řídicí jednotka vypočítává ideální hodnotu točivého momentu pro zadní nápravu a ovládá ventil, který reguluje tlak oleje působící na pracovní píst spojky. Tlak na lamely spojky se zvyšuje přímo úměrně k velikosti točivého momentu přenášeného na zadní nápravu. Toto řešení umožňuje plynulou změnu přenášeného točivého momentu regulací tlaku působícího na sadu lamel. V porovnání s předchozími generacemi systému 4MOTION pracuje systém nezávisle na prokluzu, neboť pracovní tlak je k dispozici trvale.
Zatímco přední náprava je stejná jako u Caddy s předním pohonem, vzadu je robustní tuhá náprava. Modifikované listové pružiny a tlumiče byly přizpůsobeny charakteru poháněné nápravy a díky tomu je karosérie v zadní části zvýšena o 50 mm. Pod motor a převodovku si lze objednat ocelový ochranný plech.
Sériová výbava zahrnuje přední mlhovky, termoizolační prosklení, 15“ kola s pneumatikami 195/65 R 15, multifunkční displej a zadní posuvné dveře na pravé straně vozidla (u Life také vlevo). Vozy Caddy 4MOTION lze na přání objednat buď se zadními výklopnými nebo se zadními křídlovými dveřmi.
Pro porovnání byl ještě k dispozici model Caddy 4Motion v úpravě Seikel, jehož světlá výška je zvýšena o 3 cm (192 mm) díky tlumičům s jinou charakteristikou a jinými pneumatikami.
Caddy 4MOTION skříňový vůz
Nákladový prostor skříňového vozu poskytuje objem 3200 litrů a je přístupný buď zezadu nebo z pravé strany. Dvoje nestejně velké křídlové dveře (s okny nebo bez, na přání výklopné) zakrývají vstupní otvor o výšce 1116 mm. Nové modely se vyrábí rovněž s druhými posuvnými bočními dveřmi nebo v provedení bez bočních posuvných dveří na pravé straně.
Maximální šířka nákladového prostoru je 1558 mm a šířka mezi podběhy zadních kol 1170 mm. Podlaha zavazadlového prostoru je 1781 mm dlouhá. V závislosti na výbavě disponuje skříňový vůz Caddy 4MOTION užitečnou hmotností až 720 kg a maximální přípustná hmotnost brzděného přívěsu je 1500 kg. Vozy Caddy 4MOTION skříňový vůz se dodávají také v proskleném provedení a s třímístnou lavicí v zadní části vozu.
Čelní airbag řidiče je součástí sériové výbavy a za příplatek se dodává multifunkční volant.
Caddy Life 4MOTION
Jde o model určeným pro přepravu pěti osob. Zadní sedačky přesvědčí dostatečným prostorem pro nohy a dobrým komfortem sezení. V budoucnu bude možné objednat ještě třetí řadu sedadel. Posuvné boční dveře jsou na obou stranách. Objem zavazadlového prostoru může dosáhnout až 2850 litrů.
Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a volant lze seřídit výškově i podélně, multifunkční volant se dodává na přání. Přední a boční airbagy jsou v sériové výbavě.
Caddy Tramper 4MOTION
Vychází z modelu Life a představuje cenově dostupné vozidlo s dvojlůžkem na spaní. Plochu na spaní lze objednat přímo při zakoupení vozu nebo jako příslušenství či paket pro dodatečnou montáž. Dvojlůžko je vždy na palubě a jeho rozložení je otázkou několika jednoduchých kroků.
VW Caddy 4Motion nemá v současné době na trhu konkurenta, neboť výroba Renaultu Kangoo 4x4 již vloni skončila a žádný jiný výrobce takové vozidlo nenabízí. Cena začíná na 314 000 Kč bez DPH, což znamená, že je o 65 000 Kč dražší než verze s pohonem předních kol.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon: 77 kW (105 k) při 4000/min
Toč.moment: 250 Nm při 1900/min
Rychlost: 164 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,7-13,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,1/5,6/6,6 l/100 km
Nájezdový úhel vpředu/vazdui: 15º/23º
Přechodový úhel: 15º
Stoupavost: 31º
Jindřich Lasík, 18.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout