Volvo Cars Powershift - dvě převodovky v jedné
Verze modelů Volvo C30, S40 a V50 s dvoulitrovým turbodieselem jsou nyní k dispozici s novou šestistupňovou automatickou převodovkou Powershift, která vznikla ve spolupráci s firmou Getrag.
Převodovka funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek a disponuje dvěma mokrými spojkami, které pracují nezávisle na sobě. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k záběru, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy má motor plný výkon a tah na první rychlostní stupeň, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého stupně je připraven třetí a tak dále. To přispívá k zachování přenosu výkonu a točivého momentu bez přerušení, což vede k mimořádně rychlému a hladkému řazení při zachování akcelerace i během změny převodových stupňů.
Navíc výrazně snižuje spotřebu paliva. „Podle našich měření Powershift v porovnání s běžnou automatickou převodovkou snižuje spotřebu paliva přibližně o osm procent,“ říká Magnus Jonsson, viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.
Funkce Powershift vychází z technologie používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě mokré spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak.
Každá spojka funguje jako kluzná spojka. Píst přitlačuje lamely spojky k sobě a v důsledku vznikajícího tření do sebe lamely zapadnou. Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershift i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu.
Na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, takže nedochází ke ztrátám točivého momentu.
Díky využití dvou mokrých spojek dokáže Powershift zpracovat vysoký točivý moment a v zásadě u ní neexistují žádná omezení, pokud jde o volbu převodového poměru. Díky tomu se z ní stává ideální doplněk dnešních moderních a výkonných dieselových motorů.
Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů C30, S40 a V50, kde bude použita, je Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem o výkonu 136 k a s točivým momentem 320 Nm.
Miroslav Lochman, 24.1.2008
Navíc výrazně snižuje spotřebu paliva. „Podle našich měření Powershift v porovnání s běžnou automatickou převodovkou snižuje spotřebu paliva přibližně o osm procent,“ říká Magnus Jonsson, viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.
Funkce Powershift vychází z technologie používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě mokré spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak.
Každá spojka funguje jako kluzná spojka. Píst přitlačuje lamely spojky k sobě a v důsledku vznikajícího tření do sebe lamely zapadnou. Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershift i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu.
Na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, takže nedochází ke ztrátám točivého momentu.
Díky využití dvou mokrých spojek dokáže Powershift zpracovat vysoký točivý moment a v zásadě u ní neexistují žádná omezení, pokud jde o volbu převodového poměru. Díky tomu se z ní stává ideální doplněk dnešních moderních a výkonných dieselových motorů.
Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů C30, S40 a V50, kde bude použita, je Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem o výkonu 136 k a s točivým momentem 320 Nm.
Miroslav Lochman, 24.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout