Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo - nové vznětové pětiválce D5 a 2.4D

Společnost Volvo Cars rozšířila nabídku dieselových motorů a dva nové pětiválcové turbodieselové motory s objemem 2,4 litru, které poskytují zákazníkům kombinaci vyššího výkonu a nižší spotřeby paliva a s nízkými emisemi CO2.

Výkonný motor D5 je již nabízen pro Volvo S80 a od jara 2009 bude k dispozici také v modelech Volvo V70, Volvo XC60 a Volvo XC70. Požadavky na výkon a dynamiku byly vyřešeny pomocí dvou turbodmychadel různých velikostí, která pracují postupně, a zajišťují tak vyšší výkon v širším rozmezí otáček. Výsledkem je pružná odezva a dynamická akcelerace při jakýchkoliv otáčkách.
Tato technologie přeplňování dvěma turbodmychadly navíc umožnila větší využití recirkulace výfukových plynů (EGR) v širším rozmezí otáček, než u předchozích typů. Díky tomu je zajištěno optimální využití různých vlastností obou turbodmychadel a motor dosahuje kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby paliva, se kterou aspiruje na titul jedničky ve své třídě.
Pokročilá technologie vstřikování paliva využívá piezoelektrických vstřikovačů. Tím je zajištěna přesná distribuce rozprášeného paliva ve spalovacím prostoru, která je předpokladem pro účinné spalování a nízké emise. Tato technologie a účinné spalování navíc vytvářejí příjemný zvukový projev připomínající šestiválcový benzínový motor.

Nejmodernější technologická řešení umožnila dosažení výborné spotřeby (v kombinovaném cyklu.

6,2 litru/100 km (164 g/km) u S80.
6,4 litru/100 km (169 g/km) u V70.
7,0 litru/100 km (185 g/km) u XC60 (předběžný údaj)
7,0 litru/100 km (185 g/km) u XC70 (předběžný údaj).


Motor 2.4D

Vznětový pětiválec 2.4D s jedním turbodmychadlem bude k dispozici pro Volvo S80 a Volvo V70 a od jara 2009 také pro verze modelů XC60 a XC70 s pohonem předních kol.
Při optimalizaci motoru byl důraz kladen na co nejnižší spotřebu paliva. Systém vstřikování je vybaven odlišným typem piezoelektrických vstřikovačů než u D5. Díky extrémně rychlé a přesné sekvenci vstřikování se podařilo hodnoty spotřeby významným způsobem snížit. Vysoký vstřikovací tlak vede k obzvláště vysoké účinnosti procesu spalování.
Turbodmychadlo je optimalizováno pro zajištění nejvyššího točivého momentu již od nízkých otáček.


5,8 litru/100 km (154 g/km) u S80 (předběžný údaj).
5,9 litru/100 km (157 g/km) u V70 (předběžný údaj).
6,0 litru/100 km (159 g/km) u XC60.
6,0 litru/100 km (159 g/km) u XC70.


Společné technologie

Oba dieselové motory sdílejí řadu společných technologických řešení, vyznačují se nižší kompresí, efektivnějším spalováním a disponují nejnovější generací řídicí jednotky. Podařilo se snížit vnitřní tření a tlakové ztráty. Významně se zmenšil také pokles tlaků v sání a ve výfukovém systému.
Nové turbodiesely byly vybaveny keramickými žhavicími svíčkami, které představují nejmodernější řešení zajišťující vynikající startování díky velmi rychlému zahřátí. Teploty 1000 °C tyto svíčky dosáhnou během pouhých dvou sekund. Za určitých podmínek, např. při nízkých otáčkách, mohou být keramické žhavicí svíčky využity pro zvýšení teploty ve válcích, čímž se dále zvyšuje účinnost spalování.

JL, 20.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar